Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Hallå.

Finns det nån därute som har nån erfarenhet av Olympus 35-70 3.6. Vill ha en högklassig normalzoom till min om-1'a och funderar på om den håller måttet. Någon kanske har nåt annat förslag på en bra normalzoom till om-systemet.

Mvh, Larsa.

Inte många som hört om just den zoomen här tydligen. Leta runt på nätet efter lite info på ex. www.photodo.se www.photographyreview.com www.photo.net

Rent spontant låter det inte SÅ lockande med en normalzoom från sjuttiotalet...(för det är väl 70-tal?) De är sällan bra ens idag.
OM-1 är en bra kamera som förtjänar bra (fasta) gluggar. Det finns gott om dem på beg.hyllorna.

Linmajon skrev:
Titta... en nöjd ägare åtminstone. Det kanske är ett riktigt bra zoom ändå...;) http://www.photographyreview.com/ps...,OM-Zuiko,35-70mm,f3.6/PRD_84421_3128crx.aspx

Jo jag tror att den är bra, som du skrev så är ju det här med 70-talszoomar inget man tror nåt jättemycket på men den här ska tydligen vara bra.
Sen vet jag inte om den härstammar från 70 eller 80-talet.

Har läst lite om den på nätet men ville höra om nån här på fotosidan hade testat den. Den var inte billig när den kom, Olympus hade även några budgetzoomar som tydligen inte får beblandas med den här. Senare så byggde Olympus en normalzoom med ljusstyrka 2.8, den finns faktiskt att köpa i USA än idag. Pris ca §1800!!!

Fasta gluggar har jag redan (4 st) + en fantastisk Sigma 80-200 3.5 -4, den e grymt bra vid f:8. Det gäller att hitta dom rätta zoomarna från den här tiden, inte alltid så lätt....

Mvh, Larsa.

Jag hade förut en Zuiko 35-70/3,5-4,5. Förmodar att den är gjord på 80-talet. Jag måste säga att jag är förvånad över hur skarp den var. Den kändes lite racklig i bländarringen, något som jag tror är ganska vanligt, men annars gillade jag objektivet.

MattiasL skrev:
Jag hade förut en Zuiko 35-70/3,5-4,5. Förmodar att den är gjord på 80-talet. Jag måste säga att jag är förvånad över hur skarp den var. Den kändes lite racklig i bländarringen, något som jag tror är ganska vanligt, men annars gillade jag objektivet.

Jo, det var standardzoomen såvitt jag kan förstå, den påstås vara hyfsad & finns dessutom ganska ofta som begagnad billigt.

3.6 däremot kostade mycket mer som ny & var Olympus bästa normalzoom (innan 2.8'an kom). Den ska visst vara bättre mekaniskt sett också men är dock lite svårare att hitta beg & kostar lite mer. Har dock hittat några för bra priser (1200-1500 kr).

Mvh, Larsa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar