Graal
Avslutat medlemskap
Har ropat in dessa två kameror på nätauktion för att se vilken jag trivs bäst med. Letade efter en billig minikamera i fickformat och fastnade för dessa båda. Sneglade också på Agfa 1035/1535 sensor men då optiken sticker ut en del valde jag bort den, annars en mycket kompetens kamera. Även Contax T, T2, T3 verkade intressanta men priset var lite för högt. Ville ha en kamera under 500:- helst. Har dock ej fått XA:n och Minoxen ännu men har kollat lite på nätet om för och nackdelar med resp. kamera. Kunde inte bestämma mig så jag köpte en av varje. Kanske behåller jag båda?
XA finns i flera versioner men det är den första som enbart har beteckningen XA som är intressant för min del då den har mätsökarfunktion. Minox däremot har ingen mätsökarfunktion i någon modell vad jag känner till men den finns i AF-version och det vill jag inte ha. De första modellerna har max ISO 800 mot en del senare som har max 1600, annars är det inga avgörande skillnader som jag ser det. Någon enklare version finns också. Tidiga Minox som GT kan man få ganska billigt. Jag gav 410 kr för både Olympus XA och Minox 35 GT. Köper man begagnat i affär får man ge bortåt 1500:- eller mer för en snygg och fungerande Minox 35 GT t.ex. Mina jämförelser har hittills bara varit teoretiska och jag har kommit fram till följande:
OLYMPUS XA
+ Mätsökare
+ Även långa tider indikeras i sökaren
+ Kort snäckgång mellan närgräns och oändligt.
+ Originalbatteri finns att köpa
+ Bl 2,8-22 (Minox 2,8-16)
+ Exp. kompensation + 1,5 steg
- Något större än Minox
- Inte lika vass optik som Minox
MINOX 35 GT
+ Mindre än XA
+ Något bättre optik än XA
+ Skärpedjupskala på optiken
+ Exponeringskompensation + 1 steg
- Ej mätsökare
- Finns ej originalbatter (adapter finns dock att köpa för 360:- inkl batteri
- Tider längre än 1/30 indikeras inte i sökaren
- Ljusreflektion från skyddsridån vid infälld optik kan ge ljusskador på filmen (har läst det i ett forum och även läst här på fotosidan att någon hade fått ljusskador från ljusläckage framifrån på sin Minox.
Kanske någon har mera att tillföra eller kommentera vad gäller det jag snappat upp? Ev finns fler alternativ för en smidig fickkamera för 35mm-film som inte är allt för dyr? När jag fått kamerorna ska jag försöka lägga upp lite jämförelsebilder,
XA finns i flera versioner men det är den första som enbart har beteckningen XA som är intressant för min del då den har mätsökarfunktion. Minox däremot har ingen mätsökarfunktion i någon modell vad jag känner till men den finns i AF-version och det vill jag inte ha. De första modellerna har max ISO 800 mot en del senare som har max 1600, annars är det inga avgörande skillnader som jag ser det. Någon enklare version finns också. Tidiga Minox som GT kan man få ganska billigt. Jag gav 410 kr för både Olympus XA och Minox 35 GT. Köper man begagnat i affär får man ge bortåt 1500:- eller mer för en snygg och fungerande Minox 35 GT t.ex. Mina jämförelser har hittills bara varit teoretiska och jag har kommit fram till följande:
OLYMPUS XA
+ Mätsökare
+ Även långa tider indikeras i sökaren
+ Kort snäckgång mellan närgräns och oändligt.
+ Originalbatteri finns att köpa
+ Bl 2,8-22 (Minox 2,8-16)
+ Exp. kompensation + 1,5 steg
- Något större än Minox
- Inte lika vass optik som Minox
MINOX 35 GT
+ Mindre än XA
+ Något bättre optik än XA
+ Skärpedjupskala på optiken
+ Exponeringskompensation + 1 steg
- Ej mätsökare
- Finns ej originalbatter (adapter finns dock att köpa för 360:- inkl batteri
- Tider längre än 1/30 indikeras inte i sökaren
- Ljusreflektion från skyddsridån vid infälld optik kan ge ljusskador på filmen (har läst det i ett forum och även läst här på fotosidan att någon hade fått ljusskador från ljusläckage framifrån på sin Minox.
Kanske någon har mera att tillföra eller kommentera vad gäller det jag snappat upp? Ev finns fler alternativ för en smidig fickkamera för 35mm-film som inte är allt för dyr? När jag fått kamerorna ska jag försöka lägga upp lite jämförelsebilder,