Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus XA vs. Minox 35 GT

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Har ropat in dessa två kameror på nätauktion för att se vilken jag trivs bäst med. Letade efter en billig minikamera i fickformat och fastnade för dessa båda. Sneglade också på Agfa 1035/1535 sensor men då optiken sticker ut en del valde jag bort den, annars en mycket kompetens kamera. Även Contax T, T2, T3 verkade intressanta men priset var lite för högt. Ville ha en kamera under 500:- helst. Har dock ej fått XA:n och Minoxen ännu men har kollat lite på nätet om för och nackdelar med resp. kamera. Kunde inte bestämma mig så jag köpte en av varje. Kanske behåller jag båda?

XA finns i flera versioner men det är den första som enbart har beteckningen XA som är intressant för min del då den har mätsökarfunktion. Minox däremot har ingen mätsökarfunktion i någon modell vad jag känner till men den finns i AF-version och det vill jag inte ha. De första modellerna har max ISO 800 mot en del senare som har max 1600, annars är det inga avgörande skillnader som jag ser det. Någon enklare version finns också. Tidiga Minox som GT kan man få ganska billigt. Jag gav 410 kr för både Olympus XA och Minox 35 GT. Köper man begagnat i affär får man ge bortåt 1500:- eller mer för en snygg och fungerande Minox 35 GT t.ex. Mina jämförelser har hittills bara varit teoretiska och jag har kommit fram till följande:

OLYMPUS XA

+ Mätsökare
+ Även långa tider indikeras i sökaren
+ Kort snäckgång mellan närgräns och oändligt.
+ Originalbatteri finns att köpa
+ Bl 2,8-22 (Minox 2,8-16)
+ Exp. kompensation + 1,5 steg

- Något större än Minox
- Inte lika vass optik som Minox


MINOX 35 GT

+ Mindre än XA
+ Något bättre optik än XA
+ Skärpedjupskala på optiken
+ Exponeringskompensation + 1 steg

- Ej mätsökare
- Finns ej originalbatter (adapter finns dock att köpa för 360:- inkl batteri
- Tider längre än 1/30 indikeras inte i sökaren
- Ljusreflektion från skyddsridån vid infälld optik kan ge ljusskador på filmen (har läst det i ett forum och även läst här på fotosidan att någon hade fått ljusskador från ljusläckage framifrån på sin Minox.

Kanske någon har mera att tillföra eller kommentera vad gäller det jag snappat upp? Ev finns fler alternativ för en smidig fickkamera för 35mm-film som inte är allt för dyr? När jag fått kamerorna ska jag försöka lägga upp lite jämförelsebilder,
 
Har haft båda och skulle jag välja blev det nog en Minox. Visst har XA en mätsökare men jag upplevde den inte som särskilt användbar. Det var svårt att se "mätsökarrutan" (eller vad det nu heter) i den lilla sökaren och den minimala spaken för skärpeinställning var heller ingen höjdare. Enklare då att använda hyperfokal och då kan man ju lika gärna välja en Minox med "schnappschußeinstellung".
 
Ok, ska bli kul att se hur det funkar med mätsökaren. Är det som du säger har du nog rätt för Minoxen tror jag har en en lite vassare optik (en beprövad Tessar). XA verkar ha en specialkonstruktion och det har kanske blivit en del kompromisser där? Saxade även detta från nätet:

"The Minox 35 lets me shoot people in ways that I could never get away with
anything larger and more "pro"-looking. Part of the beauty of the
Minox is that same plastic look you don't like: Nobody takes it seriously.
The Minox 35 user is just another idiot tourist with a trashy little camera
taking snaps that probably won't even come out. Nobody ever cares."

Men det gäller kanske även Olympusen som bara är lite större?
 
Jag skaffade en Minox 35ML för ett par år sedan. Den är ju bra rent optiskt, men handhavandet tycker jag inte är bra. För liten sökare som dessutom känns "oklar" på min kamera. Och för små siffror på objektivet som jag inte kan läsa av utan att använda läsglasögon. Finessen med litenheten och snabbheten försvinner liksom om man ska ta fram läsglasögonen hela tiden när man ska ändra en inställning.
 
Man ser ju iofs tiden i sökaren och vilken bländare man har inställd brukar jag kunna känna med klickstoppen på optiken, det är en vane/träningssak. Sedan kör man ju oftast med hyperfocal förinställning och då behöver man inte ändra avståndet utan har skärpedjup inom givet område.
 
Hittade en bild på fotosidan, tagen av L-E Boberg med en Minox 35 GT. Mycket bra optisk prestanda av den att döma.

Stötte också på en bild av Benny Persson som fotats med Olympus XA. Klart godkänt optiskt även där.
 
Jag gillar Minoxens slutare. Tyst ! Som gjord for diskret gatufoto. Leica M ar bullrig i jamforelse.
 
Ja de va kul att få me en bild som exempel!
den bilden på "En regnig Söndag" är tagen
med det hyperfokalläget som är markerat på XAn
var det f=5,6 3m tror ja?

hur som har min XA lagt av för gott
slutaren har kärvat förmodligen fett igen
har tvättat den ren en gång!!!
och så drog den tjuvljus.tröttnade på den
men skulle ju gärna ha en som funkar!

nu använder jag min sambos Olympus myII
den är ju även den liten och nätt
skarp me för den delen!
men man har ju inte den kontrollen över den som XAn!
 
Senast ändrad:
Äger en Minox 35 EL som jag köpte på gamla Fotobörsen 1975, den fungerar fortfarande (ett slutarbyte hos Brandt runt 1979-80 blev det dock). Optiken är som tidigare nämnts helt suverän, liksom den extremt tysta slutaren. Varning dock för det ´berömda´ ljusläckaget, har även drabbat min kamera. Använder dock min ibland fortfarande trots allt.

Mvh Björn
 
F1n skrev:
Äger en Minox 35 EL som jag köpte på gamla Fotobörsen 1975, den fungerar fortfarande (ett slutarbyte hos Brandt runt 1979-80 blev det dock). Optiken är som tidigare nämnts helt suverän, liksom den extremt tysta slutaren. Varning dock för det ´berömda´ ljusläckaget, har även drabbat min kamera. Använder dock min ibland fortfarande trots allt.

Mvh Björn

Någon som vet om senare versioner av Minox, t.ex 35 ML, fungerar bättre vad gäller "ljusläckaget" framifrån (internreflektioner från skyddsridån)? Man borde väl ha upptäckt detta och sedan försökt få bort det på nyare modeller.
 
Har nu fått XA:n och har testat handhavandet rent praktiskt lite grand. Mitt första intryck: Sökaren och mätsökningsfunktionen inte lika problematisk som jag befarade. Upplever det inte som svårt att se snittbilden och sökarbilden helt ok. Däremot är avtrycket ett minus. Helt oberäkneligt. Ibland går det av bara man nuddar och nästa gång kan man få trycka lite mer. Tryckpunkt saknas helt. Det elektroniska avtrycket på t.ex Agfa Optima-serien är mycket bättre med tydlig tryckpunkt. Verkar som olika delar av plattan på XA:s avtryck är olika känsliga så där får man nog lära sig för att få det att funka. Att trycka av vid exakt rätt ögonblick är a och o vid t.ex gatufoto. Ett stort minus för avtrycket alltså. Annars verkar kameran smidig trots sin litenhet. Det går fint att ändra bländare med höger långfinger samtidigt som man har pekfingret i berdeskap för avtryck och vänsterhanden fri för avståndsinställningen och man ser tidskalan i sökaren ganska bra.
 
Graal skrev:
Har nu fått XA:n och har testat handhavandet rent praktiskt lite grand. Mitt första intryck: Sökaren och mätsökningsfunktionen inte lika problematisk som jag befarade. Upplever det inte som svårt att se snittbilden och sökarbilden helt ok.
Jag har en Contax T. Sökaren tycker jag är bra, men noggrannheten i avståndsmätningen är inte mycket att skryta med. Anledningen är det korta avståndet mellan sökarfönster och mätfönster.

Jag har aldrig haft någon Olympus XA, men så vitt jag vet är den likvärdig med Contaxen i det avseendet.

Olle
 
Har just tagit en film med Olympus XA. Hinner inte framkalla den nu för jag ska snart gå på skiftet. Men jag upptäckte en annan egenhet med avtrycket. Ibland går det inte trycka av alls, trots att filmen är framdragen, och då får man stänga av kameran (dra tillbaka skyddskåpan och öppna den igen). Sedan funkar det. Kanske en egenhet med just mitt exemplar? Men mycket irriterande och ytterligare ett minus till det andra då kameran exponerar bara man nuddar avtrycket. Sånt här får inte falera på om kameran ska vara användbar till gatufoto.
 
Jag har viss erfarenhet av Olympus XA. Mätsökaren är lite lurig att se i vissa ljus, men det är en vanesak. Optiken...tja, helt ok tycker jag. Ordentlig vinjettering vidöppet, vilket kan vara trevligt. Avtrycket som du säger...inget vidare. Men jag skulle säga att man vänjer sig vid det också. Så nog är den användbar för gatufoto. Om det inte går att trycka av alls, så tror jag det beror på att luckan inte är helt öppen, och det verkar röra sig om någon millimeter.

Tyvärr har jag sålt min, och ångrar mig lite. Nu är det Kiev 35 med ljusläcka som gäller för Lo-fi, och Ricoh GR1s för hi-fi.
 
MattiasL skrev:
........ Om det inte går att trycka av alls, så tror jag det beror på att luckan inte är helt öppen, och det verkar röra sig om någon millimeter.


Där har vi nog lösningen på det, bra att du kommenterade! Förmodligen har luckan åkt ut någon mm. Man får tydligen vara noga med att ha den helt utdragen. Synd att det inte finns något klickläge som den fastnar i när den är öppen. tack för svaret!
 
Det där med ljusläckage på Minox vill jag gärna veta mer om. Även om det är svårt att göra något åt.

Fick en Minox GT för några år sedan och jag vet att den läcker ljus framifrån, genom ett enkelt test.

Har en GL som jag inte vet om jag kan lita på + en massa tillbehör. Alltid synd att ha saker liggande som inte kan komma till använding.
 
De senare Minox-kamerorna ser ju inte riktigt likadana ut, t.ex ML. Kanske har problemet med ljusläckaget rättats till på de modellerna? Funderar också på hur läckaget yttrar sig på filmen?
 
Har nu även fått Minox-kameran och mina första intryck är:

Mycket bättre avtryck, även om någon tryckpunkt knappast finns. Inte så oberäkneligt som på XA.

Sökaren ungefär likvärdig XA. Negativt dock att man måste dra fram filmen för att ljusmätarnålen i sökaren ska aktiveras. På XA funkar den oavsett.

Lite pilligt att ändra bländare då man lätt ofrivilligt ändrar avståndsringen samtidigt.

Upptäckte en annan sak: Jag har beställt en batteriadapter men det verkar helt onödigt då 4 lr44-batterier passade perfekt i befintlig hållare och funkade bra. Eller så har man redan bytt ut den på den jag köpt? Någon som har mer information? Annars har jag snart en adapter med batterier för 360:- till salu.
 
Tycker Minoxen verkar mera välbyggd och gedigen, lite Contax RTS-känsla över den. Storleken skiljer inte så mycket mot XA, Bara obetydligt mindre. Gillar inte funktionen med luckan på XA då den väldigt lätt glider över en mm och så kan man inte trycka av. Läderkåpan/fodralet till Minox gillar jag skarpt. Tar man bort överdeln så att bara delen som sitter runt kamerans nederdel är kvar har man ett mycket bra grepp om kameran. Dessutom ett bra skydd. Gillar också att tidskalan i sökaren sitter på höger sida vilket passar oss vänsterögda bättre. Exponeringskompemsationen lättare att komma åt dessutom och att använda utan att behöva ta kameran från ögat. En mätsökarfunktion skulle göra Minoxen till ett helt perfekt arbetsredskap.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.