Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

olympus vs fuji

Produkter
(logga in för att koppla)

biodynamisk

Medlem
Tjenare, tjenare :)

Jag har lite problem o jag har letat i detta forum o på andra ställen o ringt till kameraförsäljare men det är ingen som kunnat hjälpa mig....
Jag står i valet o kvalet mellan en olympus 2100 och en finepix 5000. Jag får dem för samma pris men till finepixen ingår 256-minne.

Det jag undrar är hur mycket skillnad bildstabilisatorn gör egentligen och kan man bara ha max 128-kort i olympusen?

finepixen har snabbare slutartider men hur snabba sådana behöver man o e det viktigare än stabilisatorn?

Bildupplösningen i finepixen är högre men är inte optiken i sin helhet bättre på olympusen? Vilket är viktigast?

Jag sitter här o sliter mitt hår så snälla hjälp mig!!!
 
PS
Jag kanske skall tillägga att jag kommer använda zoomem ganska mycket och även macron. Tänkte köpa till lite macrokonvertes o sådant....
DS
 
re

har själv bland annat en fuji s5000 och är relativt nöjd. för det första tycker jag ej du skall se minneskortet som ditt främsta talande argument. fujin är en kamera fylld av finnesser och funktioner , 5bilder sek , 10 x optisk zoom , pixel-interpolering m.m . kameran missar dock som du själv säger på optiken och dess auto-lägen med många fel exponeringar . fujin kan dock prestera mkt bra för sin prisklass om man använder de manuella inställningarna .dvs ofta ojämna prestationer vilket gör kameran till ett ganska osäkert kort.
mina erfarenheter av Olympus är att dess optik och dess auto-lägen är två av deras starka punkter , men 2100 har väl några år på nacken ?.

testa dig fram och tänk över valet !

mvh Ale
 
Senast ändrad:
Bildstabilisatorn på 2100uz ger ungefär 2 steg.
Den kan använda sig av som störst 128mb kort, japp.

Fujikameran är en betydligt modernare kamera och med högre upplösning.
Fujikameran är vidare betydligt snabbare och har som sagt möjlighet att använda större och snabbare minneskort.

Jag har själv haft Olympus 2100uz och den har enligt mig följande brister:

*Mycket låg hastighet, AF rätt okej dock.
*Låg upplösning 2Mp (räcker dock rätt långt iaf, då det är mycket bra pixelkvalitét).
*Kromatisk aberration (men det lider visst även fujikameran av).
*Begränsande minneskorttyp.

Det som är possitivt med 2100uz:

*skarp, ljusstark optik.
*Välfungerande bildstabilisator.
*Lågt brus för kameratypen.
*Mycket fin färgåtergivning.
*Gott om inställningsmöjligheter.
*Enkelt att anluta konverters och filter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.