Annons

Olympus slutar med SLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

s_tenere

Ny medlem
Är det bara jag som är irriterad på att Olympus ska lägga ner sin SLR tilverkning och helt övergå till PEN modellerna.
hade jag vetat det hade jag aldrig börjat samla på deras system.
och vad händer när min E 510 slutar funka, då står jag där med en massa objektiv, blixtar och annat kul utan att kunna köpa en ny kamera som dom passar på.
 
:)
Att olympus slutar med DSLR kameror är inte samma som att de slutar tillverka kamerahus som stödjer dina objektiv. De har i upprepade intervjuer sagt att de inte slutar med kameror med spegel förrän de har en lösning för de med "vanlig" 4/3 optik. Så du behöver inte oroa dig. Hoppas jag :)
 
Tja objektiven är 4/3 så de passar ju andra tillverkares 4/3 samt micro 4/3 och NEX med adapter. Så helt värdelösa är de ju inte...
 
NEX blir det svårare med, det kommer inte gå att styra bländare.

Men det finns adaptrar som fungerar bra med m43.
En del objektiv har det svårt med kontrast-AF, tex första modellen utav 14-54, men det är förhållandevis många objektiv som fungerar.

Kolla in adaptern MMF-2, där fungerar allt som vanligt, om än lite långsammare just nu.
Jag räknar kallt med att m43 kommer köra mina objektiv som har 4/3 med en vettig adapter.
När det är dags för mig att byta ut min E-5 mot en E-PX med vädertätning och lite mer hardcore byggd, då kommer det funka ännu bättre (hoppas jag).

Har själv just köpt en E-P2 men då utan adapter, det kanske kommer en adapter senare men just nu får de vara skilda system då de används till olika saker.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.