Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ankarback

Aktiv medlem
Tänkte skaffa mig ett eller ett par manuella OM-objektiv att testa på min E-3 då jag kom över en adapter på tradera. Är det någon som kan rekommendera något speciellt objektiv, tänkte mig ett normal eller vidvinkel.

Det som är lättast att få tag på är ju 50mm 1.8 som verkar finnas hur många som helst av på e-bay och även tradera. Är det något att ha eller är det ett enklare typ "kit-objektiv". Man undrar ju lite när det verkar finnas så många som säljer det.

/Johan
 
Jag skulle varmt rekommendera 1.4 versionen av Zuiko 50mm. Dem hittar man också relativt lätt. 1.4:an är enligt min mening både mekaniskt och optiskt angenämare. Vidare kan jag på basen av erfarenhet rekommendera 24/2.8 vars kontrast och tex sv/v konvertering var en mycket positiv överraskning. Med Zuikos OM optik kan man dock sällan gå helt fel!

Men detta som några spontana och högst ovetenskapliga reflektioner.
 
Det som är lättast att få tag på är ju 50mm 1.8 som verkar finnas hur många som helst av på e-bay och även tradera. Är det något att ha eller är det ett enklare typ "kit-objektiv". Man undrar ju lite när det verkar finnas så många som säljer det.

50/1.8 var dåtidens "kit objektiv", mekaniskt helt ok och optiskt är den riktigt bra nedbländad något steg så det är en bra början. Tänk dock på den skenbara bränviddsförlängningen, ett 50 mm OM objektiv är ett teleobjektiv på din 4:3 kamera. Det kan därför vara svårt att hitta något som blir vidvinkligt, bränvidder under 24 mm var ganska ovanliga på den tiden (24/2.8 blir annars en bra normal och är ganska lätt att hitta för rimliga pengar).
 
Hej!
Jag har använt en del av mina gamla OM-objektiv med hjälp av MF-1 adaptern.
Visst går det bra att använda merparten av de gamla OM-gluggarna men vissa av dem kräver mer eller mindre nedbländning för att nå bra resultat. Nedanstående länk kan ge en liten vink om vilka man bör satsa på.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MF-1

Själv har jag med fördel använt 180 1:2,8, 300 1:4,5 men även 135 1:2,8 och 85 1:2,0 men de kräver ett antal stegs nedbländning. //Leif
 
Jag har varit intresserad av gamla objektiv så & har en adapter från tradera & ett olympus OM 50mm f1,8 sen har jag fått testat 3 andra men mins inte riktigt vad det var för millimeter på dom.

Jag upplevde att det inte gick att ta kort på längre av stånd till viss del. det blev oskarpt & det var lite svårt att hitta rätt i fokus.

Vet inte om det kan vara så att det behövs en massa träning för att träffa rätt.


Var inne & kolla på Leif Ruergård sida & det kännes som hans bilder ändå var skarpa & bra i färgena.

Har ni lite tips på hur man ska gå till väga för att använda OM objektiv?

Hade varit kul att hitta ett långt tele objektiv runt 300mm eller mer som skulle fungera att använda till att fota fåglar med.
 
förslagsvis - om du inte redan har det - är en adapter med AF-chip. (se ebay etc, sök dandelion/af confirm chip)
kan du tänka dig köra manuell fokusering när det gäller fågelfoto, så kan jag rekommendera ett 600mm refraktor-typ teleskop (ex skywatcher 80mm ed/celestron 80mm ed/orion 80mm ed. dessa är f7.5) kolla http://www.birdforum.net/forumdisplay.php?f=657
där finns mycket tips gällande detta. ( En del av mina bilder är tagna med en celestron 80mm ed/ E-3 )
 
vad gör AF-chip för något ?

det lätt rätt intresant med celestron 80mm ed.
har funderat ibland på ur det skulle fungera att använda en tub- kikare som objektiv till min kamera.
 
vad gör AF-chip för något ?

det lätt rätt intresant med celestron 80mm ed.
har funderat ibland på ur det skulle fungera att använda en tub- kikare som objektiv till min kamera.

af-chipet kan köpas löst (sök dandelion chip) eller redan fastklistrat i en adapter - har en själv OM-4/3 med ett sådant chip, och vad den gör (min som är en enkel en) är att den indikerar när man nått fokus (kameran piper och gröna lampan bliknkar) med ett manuellt objektiv.

att fota med tubkikare är i princip samma sak som det jag gör, men ändå inte. Vad jag menar är att med tubkikaren så har man "traditionellt" använt okularet att fota igenom, då med antingen en kompaktkamera (vad som vanligt kallas digiscoping) eller med dslr+objektiv via okularet. (vilket är lite bökigare +ljussvagare och tyngre) ELLER med speciella dslr-adaptrar till tubkikarna där man utesluter okularet helt samt objektivet. Känner bara två såna adaptrat och det är till Zeiss Diascope's samt Nikons fieldscope's. På zeissens ger det dig 1000mm f12 (på 85:an) om jag minns rätt. Kolla in "Sparkyfaisca" på flickr. Han kör med en Diascope. Kanonresultat får han.

Det som verkar växa lite i popularitet inom digiscoping är just att använda astro teleskop, då de är billiga och för pengen ger mycket bra bildkvalitet och "reach". Här används "prime mode" dvs kamera-mellan tub-teleskop. Alltså inget okular och inget objektiv.(teleskopet är objektivet)
Jag köpte celestron för att den var lättast av 80mm ed teleskoperna som fanns just då.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=290188

tyvärr har de slutat tillverka den, men kan finnas enstaka ex hos vissa säljare kanske.
största nackdelen är ju att det är ju ingen zoom och att den manuella fokuseringstekniken (pinion rack, som på olympus OM 600mm) vilket gör fåglar i flykt-bilder svåra.

För portabilitet skulle jag föredrag en Diascope med dslr-adapter. men en prislapp på över 20000 inkl adapter gjorde att jag valde celestron för 3500:- (och f7.5 mot f12 - visserligen 600mm mot 1000mm)

Kolla som sagt in birdforum-sidan jag länkade till. Mycket matnyttigt där om intresse finns.
 
Tackar för alla tips. Ska försöka hitta ett 50 1.4 eller liknande. Läste om AF chip på E-bay men trodde faktiskt att det var nåt skumt med annonsen. Verkade inte så seriöst men tydligen så fungerar det alltså, det var ju kul. Det säljs ju mycket på E-bay som är ren bluff så man blir misstänksam ibland :).

/Johan
 
Hej !

gjorde en lista i denna :
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=111228 inlägg 3.

Har omprövat lite, 35/2,8
( som jag aldrig fick skarpa bilder med under analogtiden )
visade sej vara riktigt bra.

50 / 1,8 ,,,,,,,,,,,, nja.

Vad som också ger förvånandsvärt bra resultat är
35-70 3,5-5,6 ( fanns oftast i kit med OM40 ) ,
en väldigt diskret optik, ser närmast ut som en liten 50.

-----------

Läs även Saras inlägg nr2 .

//MW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.