Yes, jag fick mitt hus i silver i början av veckan. Har tyvärr inte hunnit klämma så mycket på den ännu tack vare jobb men några snabba intryck har jag fått.
Jämfört med Panasonics GX1 så är den något större men med lite sämre ergonomi. Jag tycker inte greppet känns riktig hundra. Jag tycker handtaget på GX1:an är rätt fult men väldigt skönt att hålla i. Knappar och rattar är också mindre och lite knepiga att komma åt. Jag har rätt små händer så jag kan tänka mig att det är ännu jobbigare för de med stora.
Fabriksinställningarna är inte optimala. Lite för mycket brusreducering och effekter är på, exempelvis inställningen för att få bilderna varmare. Jag tycker heller inte att vitbalansen riktigt stämmer med skärm och tagen bild men det är något jag måste titta lite mer på. Man får inte med någon riktig manual och det skulle verkligen behövas för menysystemet är rätt snårigt. Väldigt platt med mycket förkortningar och en del ologiska placeringar av funktioner. jag skulle också velat se bättre användning av pekfunktioner. Skulle vara riktigt schyst om man skulle kunna ändra alla inställningar i superkontrollpanelen endast med ett finger istället för att behöva hålla på med ratten eller knapparna.
Skärmen på baksidan är däremot riktigt fin. Ett stort lyft från GX1 och pekskärmen har betydligt bättre respons. EVF:en är också bra även om jag inte har något att jämföra med. Skulle däremot vilja ha en större "gummiring" runt sökaren som täcker bättre. Kameran känns snabb över lag och växling mellan skärm och EVF är problemfritt.
Isoprestandan verkar vara riktigt bra, snäppet bättre än GX1, och det var en fröjd att skruva på Noktons f0,95 som tillsammans med antiskak och schyst isoprestanda öppnar upp för en del kul mörkerfotografering. Jag önskar dock att de kunde implementera liknande hjälpsystem som på NEX för manuell fokusering. Det funkar visserligen ok med EVF:en men jag tror det skulle gå snabbare med Sonys variant. Framför allt när man fotograferar människor som smårör på sig. Skulle vara mycket lättare att ha en visning för fokusplanet då man kan "vagga" in fokus rätt, eller hur man ska säga.
Annars så är autofokusen riktigt snabb och sitter där den ska. Jag tycker även att den exponerar bra och det finns en del bra exponeringslägen att använda. Att kunna justera kurvan i EVF:en är också en bra funktion som kan vara riktigt användbar om man lär sig använda den.
Det finns mycket andra saker som fungerar bra och helhetsintrycket än så länge är på topp. Jag hoppas kunna få lite mer tid i helgen att gå igenom menyn och se vad man kan ändra på och få chansen att fota lite.