snap01
Aktiv medlem
Jodå, jag vet hur man gör, och jag tycker också att det är hopplöst att hitta något igen som jag tidigare sett nånstans på nätet, så jag kommer väl inte att lägga ner någon nämnvärd tid på detta innan jag står i begrepp att köpa någon tredjepartsvidvinkel. Och eftersom inte ens A7 går in i min budget (efter att jag har skaffat en A77, A78 eller A79), så väljer jag nog att göra något mera meningsfullt istället...
Visst har även jag läst några sådana trådar. De jag har läst har vanligen slutat i att man hänfört problemet till adaptrar av otillräcklig kvalitet. De flesta problem med tredjepartsobjektiv verkar kunna lösas genom att skaffa en (eller flera) kvalitetsadaptrar. Vet att du har samma uppfattning som jag i detta avseende. Novoflex är mycket dyrare än Kina-adaptrar, men betalar man tiotusentals kronor för grejer med maxad IQ och fina objektiv därtill, så förefaller det mig synnerligen oförnuftigt att kasta bort detta bara för att snåla in på 1.000-1.500 kr eller nåt.
Mig veterligen finns det ingen vidvinkel på tex 20 mm till Sony a7 som funkar utan kraftig försämrad skärpa i hörnen. Man kan fråga sig varför inte Sony får fram någon fe vidvinkel till kameran ?