ANNONS
Annons

Olympus Master för Vista? + AF-problem

Produkter
(logga in för att koppla)
I och med mitt problem med att min kamera - E-500 - inte vill hitta fokus så tänkte jag kolla med programmet Olympus Master om man kan uppdatera det och det kan man. MEN inte på Vista tydligen då det hela tiden hänger sig.

Hur ska jag göra för att få Olympus Master att funka på Vista?
Har provat det på en annan dator med XP och där funkar det utmärkt men när kameran ska hitta datorn så tar det stopp!

Har du tips på hur jag ska göra för att få min kamera att hitta fokus får gärna säga det också!

HJÄLP!

kan tyvärr inte hjälpa dig med Vista frågan...

När du ansluter kameran till XP-datorn och startar den, vilket alternativ i menyn sätter du den på då?

AF, hmm, det är inte så enkelt att du bara råkat ställa om den till enbart manuell fokus, testa rengöra kontakterna mellan objektiv o kamerahus annars...

God Jul!

jag följer instruktionen på den här sidan: http://www.olympus.se/consumer/208_7226.htm. När jag kommer till "Koppla samman din kamera och dator via USB-kabeln och sätt på kameran. Du kommer nu se följande bild på kamerans skärm." så får jag upp Storage, Control, Print o det där men inget att kontakta med PC, som det står att det ska göra. var det så du menade med alternativ i menyn?

jag har på "S-AF".
problemet uppstod efter att jag hade använt kameran i mörker och då får ju många digitalkameror svårt att hitta fokus i, enligt min erfarenhet.

god jul! :)

välj control där, så ska datorn hitta kameran...

oavsett om du använt den i mörker eller inte så ska det inte spela någon roll...
är det som så att den letar fokus o inte fotar, eller hittar den fokus som du i sökaren tycker är oskarpt?
testa skruva på den lilla ratten precis jämte sökaren för att ställa in rätt dioptri, kan vara det som kanske krånglar med?

den hittar inte kameran trots att jag tar control.

snarare sista alternativet - att den hittar fokus som jag tycker är oskarpt och fotar ändå. ibland händer det dock att den inte vill ta för att den inte hittar fokus.

jag har provat skruva lite på dioptriratten och jag upplever att det är lite bättre på de få bilder jag tagit nu. hoppas det håller i sig.

Det verkar som att datorn inte känner av kameran. Försöker installera drivrutiner nu men det verkar inte hända mycket där.

Något tips på hur jag ska få den att känna av den annars?

Vilket objektiv har du problem med?

Jag kör Vista64 och har inga problem med Master eller Studio. Det går utmärkt att uppdatera Firmware.

Det är inte problem med AF typ du har satt i kameran? Mittersta, yttre eller auto?

Hmm..

Har varken olympus 500 eller vista, men hade lite strul med uppdatering då min 510 hade svensk meny. Vid det tillfället lade jag en förfrågan via e-mail till Olympus support (se deras hemsida), fick utmärkta råd, iofs så har jag numera alltid engelsk meny.

Så om Du inte har kontaktat Olympus support via e-mail, så är det värt ett försök.

:)

/Arne

Hmm..

Har varken olympus 500 eller vista, men hade lite strul med uppdatering då min 510 hade svensk meny. Vid det tillfället lade jag en förfrågan via e-mail till Olympus support (se deras hemsida), fick utmärkta råd, iofs så har jag numera alltid engelsk meny.

Så om Du inte har kontaktat Olympus support via e-mail, så är det värt ett försök.

:)

/Arne

så du rekommenderar inte svensk meny? behålla engelska med andra ord?

tack - det ska jag prova! :)

Vilket objektiv har du problem med?

Jag kör Vista64 och har inga problem med Master eller Studio. Det går utmärkt att uppdatera Firmware.

Det är inte problem med AF typ du har satt i kameran? Mittersta, yttre eller auto?

olympus zuiko digital 14-45mm. det andra har jag inte provat. tror du det kan vara det som är fel?

hur menar du med mittersta, yttre eller auto?

vet du installationsfilen för Master finns på hemsidan? Studio - vad använder du det till?

olympus zuiko digital 14-45mm. det andra har jag inte provat. tror du det kan vara det som är fel?

hur menar du med mittersta, yttre eller auto?

vet du installationsfilen för Master finns på hemsidan? Studio - vad använder du det till?

Det finns tydligen inga uppdateringar för ditt objektiv eller kamerahus som förbättrar fokusering.

Din kamera har 3 AF punkter. Du kan välja punkter manuellt eller låta kameran göra jobbet. Vet inte hur E-500 fungerar, en de flesta kameror har bäst precision på den mittersta AF-punkten. Har du testat att manuellt välja den mittersta AF punkten vid fotografering i svagt ljus?

Olympus Studio har bl.a lite fler möjligheter för RAW-formatet, men annars likt Olympus Master.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar