Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus framtid?

Produkter
(logga in för att koppla)

u66lan

Aktiv medlem
Hej!
I somras så köpte jag en Olympus E-500 och jag är verkligen nöjd med kameran då det är min första digitala systemkamera. Jag har dock börjt bli orolig, i och med att jag köpt en systemare från Olympus så känns det som jag är bunden till Olympus för all framtid. Olympus digitala objektiv-serie Zuiko har fått massor med utmärkelser för otroligt bra kvalitet, prestanda osv., men Olympus har ännu inte lanserat någon värstingkamera i klass med typ Nikon D2X, Canon Eos 1D etc..
Om jag i framtiden skulle få för mig att bli seriös naturfotograf eller liknande så känns det som jag objektiv för ändamålet men att inte kameran håller samma höga klass.
Jag var på en fotomässa i Stockholm för några veckor sedan, alla stora märken var där och gjorde reklam för sitt företag, Nikon, Canon etc.. Men Olympus då? Nej dom såg jag inte till någonstans, de var inte med på mässan?! Det fick mig att tänka att jag kanske har valt fel kameramärke, vad händer med Olympus egentligen, håller de på att gå i konkurs? Skulle jag valt en Nikon- eller Canonkamera och bundit mig till någon av dessa giganter istället?
 
de släppte ju E-400 nyss, men det är ju också en ganska enkel kamera, så mitt tips är att du har kvar din E-500 så länge och ser om de släpper en uppföljare till E-1.
 
Din kamera är en så kallad four-thirds system kamera. Det är en öppen standard som delas av Olympus, Panasonic och Leica, dessutom gör Sigma optik som passar. Det verkar sannolikt att Olympus gör en efterfölgare till E-1. Googla på 'four thirds' så hittar du massor om detta.

Hälsningar, Thorsten
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.