Annons

olympus e510-e520 plus marcofotning

Produkter
(logga in för att koppla)

_LindaA_

Medlem
Hej!

Jag är en väldigt ny medlem både här och när det gäller fotografering.

Jag har läst runt lite på köprådforumet. Och jag inser ju efter att ha läst en del att det mycket är personlig smak och det verkar som att de flesta systemkamerorna i de "billigare" (tänkte väl mig mellan 5000-8000 kr) klasserna är ungefär jämbördiga.

Jag har testat en canon ESO 350 och tyckte att denna var helt okej och fick mig våga ta steget och ens tänka systemkamera. Och så började jag kolla runt lite på nätet men mycket är rena grekiska.

Jag har dessa kraven och vilket jag sa till handlaren i närmaste "större stad".

*Den ska vara lätt hantera och förstå för en nybörjare.
* Den ska främst användas för att fotas inomhus och då på hoyor och mina handgjorda kort. Det som jag är mest intresserad av blir väl marco då.
* Extren blixt, måste eller "bra att ha"?

Efter dessa kraven så föreslog handlaren mig olympus e-520 med dubbelzoomkitet att börja med och sen se om jag tyckte att ett riktigt marcoobjektiv behövdes.
Och det samma med den externa blixten.

Eller är det bättre att bara köpa huset och sen köpa ett marco till?

Jag känner väl så sätt att olympusen verkar bra men samtidigt blir jag lite osäker när jag hör en massa annat med.

Eller är det bättre att köpa tex canon ESO 400?

Jag förstår att ni har haft massor med såna frågor innan men jag hittade inte direkt just ang marco.
 
_LindaA_ skrev:
Ingen som har några tankar?
Jo, jag många tankar men vill helst inte blanda mig i de märkeskrigsdiskussioner som ofta blir följden av en sådan här tråd.
Jag har själv en Olympus E-400 med dubbelzoomkit, en FL-36 (blixt) och ett Olympus 55/2.0 Macroobjektiv. Dvs i stort sett det som du diskuterar.
Att jag valde Olympus för cirka ett och ett halvt år sedan berodde mest på att jag hade en Olympus OM-1 sedan drygt 30 år. Jag konstaterade att de flesta DLSR i den prisklassen var ganska likvärdiga och om Olympusen inte visade några direkta negativa sidor så fick det bli den. Dels hade jag väldigt goda erfarenheter av min OM-1:a och förhoppningsvis så skulle jag kunna använda mina amla objektiv (iofs utan automatik).
Jag började med att köpa E-400 inkl dubbelzoomkitet och blixten. Ett år senare kompletterade jag med macroobjektivet, en mellanring och adapter till mina gamla objektiv.

Är jag nöjd då?
Ja, jag har fått vad jag förväntade mig och jag tror inte att jag har sämre prylar än mina polare som har följt strömmen/trenden och köpt Canon.
Särskilt nöjd är jag med mitt macroobjektiv som är helt underbart. En bit dyrare än 35mm-varianten men vär varenda krona. Det funkar som kort tele/porträtt, ljusstark glugg och macro. Med mellanringen blir macro ännu bättre.

En liten grej som jag har upptäckt i efterhand:
På mina kitobjektiv snurrar inte frontlinsen när man fokuserar vilket för mig är en självklarhet för att kunna använda pol-filter. Hur mina Canonvänner hanterar detta vet jag inte. Deras frontlinser snurrar.

Ett tips som kan spara en slant:
Köp så mycket du tror dig behöva (och har råd med) på en gång och skicka en förfrågan på "paketet" till några handlare. Så gjorde jag och fick, i princip, blixten på köpet.

Sist men inte minst: Lyssna inte för mycket på bezzerwissrar som jag och andra (t ex säljare) utan gå på din känsla när du klämmer och känner på prylarna. Det är ingen större skillnad mellan olika märken. Mest bar menyer och placering av en del knappar.

Lycka till!
---/Thomas
 
tack så mycket för ditt svar.

Jag har väl mer och mer börjat fastnat vid olympusen.
Det känns som att det kan vara en bra kamera. Men jag ska ta chansen att klämma lite mer på den.

Och grundkitet, kände du i början att du klarade dig bra på det? Tex när det gäller att fota små blommor på ett par mm storlek?

Men några frågor ang marcot, jag hittar inget sånt marco här eller via goolge.(fast det är säkert skit bakom skärmen snarare)

Och vad för mellanring har du?
 
Nja, "ett par millimeter" är kanske att ta i lite. För det behöver du nog macro och/eller mellanringar (oavsett vilken kamera du väljer).
Macrot hittar du, bl a, här: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EM-P5020

Olympus har bara en mellanring (25 mm): http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EX-25

En riktig entusiast och hans sidor hittar du här: http://www.wrotniak.net/photo/43/index.html
Här finns tester och exempelbilder i massor.

---/Thomas
 
Hela blomklasen är ju större än ett par mm men den enskilda blomman och mindre delar är ju inte större än så. Fast det kanske inte är ett problem ändå.

Att jag behöver ett marco oavsett, det har jag nästan förstått som det är. Det är mera vilket som passar bäst för mina behov och plånbok som jag funderar på.

Tack så mycket för länkarna, ska kolla genom dem!
 
Jag kollade i går med mitt vidvinkelkitzoom utzoomad på längsta brännvidd. När jag testade på det kortaste avståndet som jag fick skärpa så täcke bredden på bilden 7 cm på en linjal.
Jag har inte testat med telezoomen.

---/Thomas
 
Det borde räcka att börja med då.

Jag kan ju alltid köpa till marcot senare ju om jag märker att det fattas ju.

Tack för dina svar verkligen!
 
_LindaA_ skrev:
Men ni tycker ändå att jag ska köpa dubbelzoom kitet?

marcot skall inhandlas oavsett. :)
Ja, jag tycker att du får väldigt mycket optik för pengarna. Prisskillnaden mellan enkelzoom och dubbelzoom är 800 SEK (Cyberphoto m 14-42 + 40-150).

---/Thomas
 
Har ingen erfarenhet av kitgluggarna (förutom 12-60) mer än att de brukar vara, trots dålig ljusstyrka, ett bra köp.

50-macrot kommer bli din favvo. Den är mycket bra.

Ska du köra mellanring måste du investera i ett bra stativ! Jag har mellanringen och det är bara stativ som gäller annars blir det sköna abstrakta bilder (som iofs kan funka).
 
Dum fråga kanske men vad innebär ljusdåliga? Att jag måste ha en extern blixt för att de ska bli bra bilder?

Och ang stativet hur gör man med det om man tex ska fota blommor som hänger i fönster ifrån amplar?
 
Olympus Digital School - Photo Lessons

1. Du kan behöva antingen blixt eller stativ.

2. Det finns en hel del i lektionsform att läsa sig till på nätet om foto. Här är några förslag.

Tror att du även kan få nytta av en trådlös blixt utan sladdar (Olympus/Metz) till din E-520, samt instämmer i att valet av 50mm/F2.0 Macro är ett toppenobjektiv, riktigt skarpt i en platå från f/2.8 - f/11, med en flack topp vid f/5.6, som signumet xulionation skriver.

Ref:
 
TI: tack så mycket för länkarna och ditt svar. Jag har börjat titta genom länkarna och det var verkligen mycket matnyttigt där.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.