Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E500 VS Canon EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

mysk

Aktiv medlem
Jo halå.

Ær på væg att køpa ny kamera o ær riktigt sugen på Olympus E500. Men har æven kikat lite på canons EOS 350D.

Nån som har någon erfarenhet av dessa kameror får gærna dela med sig. Hur ser priserna ut nær de gæller objektiv och dylikt till de olika kamerorna.

Vad e de før skillnad på CCD och CMOS sensortyp? Och behøver man verkligen 800 och 1600 i iso?

Ha en god dag.

det finns ju andra kameror än dessa 2 oxå...
kolla gärna in nikon D50, och om du inte ska köpa nu i dagarna så hinner nog både sony alpha 100 och pentax k100d komma ut. sony och pentax har inbyggd bildstabilisering vilket kan vara rätt bra i många lägen.

personligen känner jag att bra iso-egenskaper är kanonbra i många lägen, t.ex om du tar inomhusbilder eller inte har råd att köpa all den fina ljusstarka optiken.

sen kan du hitta ganska många andra trådar om "vilken digital systemkamera ska jag välja?", det tar inte många sekunder att hitta dessa...

Hej!

Man kan väl säga att de båda kamerorna är likvärdiga! Canon är bättre på några punkter medan Olympus är bättre på andra!

Varför jag valde olympus var att Olypus kit-objektiv håller mycket högre klass än Canons dito. Olympusen är även billigare. För samma pris som vad Canon med ett objektiv kostade fick jag en olympus med dubbla objektiv.

Att Canon är bättre på höga ISO går inte att föreka. Dock så finner jag min olympus bilder på 800 och 1600 ISO fullt användbara. De duger bra till mindre utskrifter (15x21). En annan fördel med Canon är att den har en något bättre sökare men man vänjer sig rätt snabbt och dessutom går det att köpa till en sökarförstorare till olympus.

En sista fördel med Olympus är att greppet är bättre på den. Canonen har man svårt att få plats med fingrarna runt.

Hoppas att detta hjälper dig!

MVH Uffe

Bjelkengren skrev:En annan fördel med Canon är att den har en något bättre sökare men man vänjer sig rätt snabbt och dessutom går det att köpa till en sökarförstorare till olympus.
Uj uj, och jag som tycker 350D:s sökare är yttepytteliten. :eek:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar