Annons

Olympus E-P1 (P2) vs Panasonic GF1 (GF2)

JOLidman

Aktiv medlem
Går i köptankar och undrar bara vad ni anser om Olympus E-P1 (och P2) vs
Panasonic Lumix DMC GF1 (och eventuellt kommande GF2).

Låt detta bli en tråd som där vi kan utbyta erfarenhet om dessa båda märkens Micro Four Thirds kameror, fördelar, nackdelar.

Låt oss prata fritt utan att bli otrevliga och rigida.

/ Jan-Olof
 
Lätt som en plätt med en ny pannkaka


GF1 kom ju ut på marknaden strax innan årsskiftet, därför är det ännu prematurt att ha en åsikt om en eventuell framtida DMC-GF2. Å andra sidan, såsom du antyder, så kan denna tråd leva länge, så rubriken lämnar ju framtiden öppen.

De kameror du räknar upp är samtliga utan inbyggd elektronisk sökare, men kan kompletteras med antingen en optisk dito för fasta brännvidder, eller en mer generell elektronisk dito, fastsatt i blixtskon.

Tillbehörsskon är en lämpligare benämning, eftersom åtminstone E-P2 via EMA-1 kan ansluta en extern stereomikrofon ME-51S.

Panasonics Lumix G 20mm ƒ/1.7 ASPH. är det absolut mest populära objektivet till en m4/3 kamera, vilket jag förstår efter att en gång i tiden ha fotat KM25 dia med ett ljusstarkt 40mm ƒ/1.7 som satt på min första Olympuskamera 35RD. En annan objektivklassiker i form av en pancake var Konica Hexanon AR 40 mm ƒ/1.8. (20mm med brännviddsförlängningen 2.00x motsvarar ju filmgenerationens 40mm.)

Panasonic Lumxix G 14mm ƒ/1.7 ASPH. är ett av de tre nya objektiv som lanseras i år. Denna diminutiva pancake har likt de övriga fasta brännvidderna samma filterdiameter Ø46mm. Den kortare brännvidden ger ett brett skärpedjup, så med största bländaröppning fås hyperfokalavståndet till 4.68m, dvs ett skärpedjupsområde från 2.33m och till oändligheten. Handhållet bör man klara ner mot 1/30s med detta objektiv, vilket vid ƒ/2.8 ger exponeringsvärdet EV8 vid ISO100. Höjer man ISO till 1600 klarar man stearinljusbelysta porträtt (EV4) med samma bländar-/tidpar.

Alternativt med samma 14mm pancake på en Olympus PEN, så utnyttjar man om möjligt dess inbyggda bildstabilisering (IBIS) och kan handhålla åtminstone två exponeringssteg bättre, dvs. ner till 1/8s.

Tyvärr saknar alla objektiv avståndsskala, så att ställa in hyperfokalen är besvärligt utan måttband. Dock kan det ge en viss insikt i skärpedjupets variation att någon gång göra en räkneövning. Alternativt prova respektive på kamerorna med Live view Depth-of-Field preview och Live view shutter speed effect preview .

14mm ƒ/2.8 DOF/Hyperfokal 2.33::4.68m::eek:o (oändligheten)
14mm ƒ/5.6 DOF/Hyperfokal 1.16::2.34m::eek:o
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
17mm ƒ/2.8 DOF/Hyperfokal 3.44::6.89m::eek:o
17mm ƒ/4.1 DOF/Hyperfokal 2.33::4.68m::eek:o
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
20mm ƒ/1.7 DOF/Hyperfokal 7.84::15.7m::eek:o
20mm ƒ/5.7 DOF/Hyperfokal 2.33::4.69m::eek:o

Ref:
http://www.cameraquest.com/olyrd.htm
http://www.buhla.de/Foto/Konica/Objektive/e40_18.html
http://dc.watch.impress.co.jp/docs/news/20090902_312633.html
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/olympusom1n2/shared/zuiko/htmls/28mm1.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Exposure_value
 

Bilagor

  • 14mmF28LUMIXG_20mmF17ASPHr400.jpg
    14mmF28LUMIXG_20mmF17ASPHr400.jpg
    46.8 KB · Visningar: 2,618
När kan en uppdatering Gf2 komma då? Vågar man köpa en GF1 och är den värd pengarna(8900kr). Hur ofta brukar Panasonic updpatera sina modeller?
 
Jag köpte GF1+20mm hos mathersoflancashire.co.uk i november för 669 GBP + 25 GBP i frakt. Med den kurs som gällde då blev det totalt 8254 SEK. Sedan dess har priset sänkts till 619 GBP, men pundet har väl blivit dyrare.

Rajala Pro Shop som nämndes tidigare har ett konkurrenskraftigt pris på GF1.
 
Jag köpte GF1+20mm hos mathersoflancashire.co.uk i november för 669 GBP + 25 GBP i frakt. Med den kurs som gällde då blev det totalt 8254 SEK. Sedan dess har priset sänkts till 619 GBP, men pundet har väl blivit dyrare.

Rajala Pro Shop som nämndes tidigare har ett konkurrenskraftigt pris på GF1.

Hur gör du om du får problem med kameran och måste lämna in den? Lite jobbigt att skicka till england eller stockholm också för den delen, Dustin Home har ju åtminstone ett ställe här i Göteborg.

När tror ni en Gf2a kan komma då?

Jag funderar fortfarande på om GF1an är värd sitt pris, man kan ju köpa en Nikon D5000 för ungefär samma pengar.
 
Jag funderar fortfarande på om GF1an är värd sitt pris, man kan ju köpa en Nikon D5000 för ungefär samma pengar.

Oftast är det ju så att man har en systemkamera som är alldeles för stor att släpa runt på dagligen men samtidigt vill jag inte vara utan kamera.

En vanlig kompaktkamera har alldeles för liten sensor, dåligt ljus/brusförhållande och ger inte tillräckligt dynamik i bilderna om man är van vid APS-C (eller fullformat).

Det är här som Micro 4/3-systemet kommer in som tänkbart alternativ.
 
Olympus PEN EP2

Jag köpte en EP2 så fort den kom ut i Sverige. Har inte hunnit testa den så mycket än, men tycker om formatet och presterar helt OK bilder.

Har inte vant mig riktigt vid den externa sökaren som känns lite malplacerad. Man vänjer sig kanske.

Det vore spännande att höra lite mer recensioner från mer erfarna fotografer än mig själv.
 
Har inte hunnit testa den så mycket än, men tycker om formatet och presterar helt OK bilder.

Eh.. min Panasonic LX3 presterar något otroligt bra för sin lilla sensor... jag förväntar mig ju minst 3-4 ggr så bra filer från en sensor som är flera gånger större...
(eh, hur mycket större är egentligen m43 sensorn?)

Jag pratar Raw-filer då förstås.
 
ISO Sensitivity

Sitter och läser på DXOMark och försöker bli lite klokare, men det är svårt.

Jämför Olympus PEN EP2 med Panasonic Lumix DMC GF1 och konstaterar då att vid uppgiven ljuskänslighet av 100 ISO-grader mäts den riktiga upp till ISO129 för båda kamerorna, men sen börjar det!

Vid ISO200 ligger EP2 kvar på uppmätta 124 medan GF1 presterar 261, en skillnad på 47,5%

Vidare:

ISO 400 EP2-242 / GF1-594 40,7%

ISO 800 EP2-493 / GF1-1184 41,6%

ISO 1600 EP2-1026 / GF1-2316 44,3%

ISO 3200 EP2-2039 / GF1-4557 44,7%

ISO 6400 EP2-4170 / GF1 (n/a)

Notera nu skillnaden, EP2-6400 / GF1-3200!

Panasonic Lumix DMC GF1 presterar vid ISO3200 109,28% av det värde som Olympus PEN EP2 presterar vid ISO6400!

GF1 är 10% ljuskänsligare vid ISO3200 jämfört med EP2 vid ISO6400!

Vad innebär detta i praktiken? Har tittat på olika kameramärken och sett att det är bara ett fåtal som "försöker hålla sig på linjen". Det stora flertalet ligger över eller under.

Någon som kan förklara varför tillverkarna gör på detta viset?
 
Senast ändrad:
Står i ett läge där jag väljer mellan dessa två...
GF1:an tilltalar mig egentligen mer... men den saknar IS och blixt
Pen EP-1 har IS samt att man får deras lilla F-14 blixt på köpet nu. (vet dock inte hur bra f-14 presterar med tanke på storleken och övriga begränsningar)
Film skall enligt recensionen något bättre i GF1, det är i huvudsak resten av familjen som önskar den funktionen.

Snälla, övertala mig!
 
Står i ett läge där jag väljer mellan dessa två...
GF1:an tilltalar mig egentligen mer... men den saknar IS och blixt
Pen EP-1 har IS samt att man får deras lilla F-14 blixt på köpet nu. (vet dock inte hur bra f-14 presterar med tanke på storleken och övriga begränsningar)
Film skall enligt recensionen något bättre i GF1, det är i huvudsak resten av familjen som önskar den funktionen.

Snälla, övertala mig!

GF1:an har en inbyggd blixt. Inte världens starkaste kanske med ledtal 7 om jag kommer ihåg rätt, men den finns där!
 
Har väl kommit till slutsatsen att det bli Pen för min del...

Nu kommer nästa dilemma
E-PL1 är mindre, nyare och har inbyggd blixt
E-P1 är något större, något äldre, men extern blixt ingår just nu (FL-14)

Vad tror ni?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.