Annons

Olympus E-510

Produkter
(logga in för att koppla)

henq

Aktiv medlem
är inhandlad!

Batteriet är på laddning (har bara provskjutit lite, främst för att kolla seriebildtagningen) och manualen är på genomläsning (enbart på svenska faktiskt).

Ska bli riktigt kul att se vad den går för, köpte båda kit-objektiven.

Här finns cameralabs test av E510: http://www.cameralabs.com/reviews/OlympusE510/

Köpte även ett Sandisk Extreme III och det går visst att ta obegränsat med jpg-bilder (HQ) i följd (för er som läst DPreviews test av E-410).

Tänkte senare bygga om några gamla fina Konica-gluggar jag har liggandes, bl a det klassiska Hexanon 40/1.8 pannkaksobjektivet. Borde kunna bli fint för porträtt.

Batterigrepp ser som sagt kört ut om inte Olympus verkligen gömt undan kontakterna. USB-kontakten sitter dock längst ner på baksidan, så kanske kanske (men håll inte andan...) Batteriluckan lossar man dock på en millisekund.

Jag kan tyvärr inte kommentera bildkvalitén än, återkommer om det.

Senare står Zuiko 70-300mm på inhandlingslistan och en av blixtarna. Fisheye hade varit riktigt roligt också. Ett batteri till blir det väl också (finns det pirat?)

Kan för övrigt meddela att kitgluggarna är löjligt lätta (~200g var). Båda levereras även med motljusskydd. Kameran är alltså ruskigt smidig vilken av gluggarna man än väljer.
 
Coolt!

Jag är väldigt sugen på att köpa dubbelkitet själv.
Jag har iofs en E-500 redan, men IS och LV frestar ordentligt. Bildkvaliteten verkar också bra vad jag har sett, minst lika bra som 500an.

Vi får se om jag kan hålla mig, du kan väl lägga upp lite bilder sen när du laddat färdigt batteriet och varit ut en sväng.

Tips som jag såg på Dpreview.com: slå av brusfiltret och sänk skärpan till -2.

:)

Robert
 
Naturligtvis blir det bilder sen :) Riktigt dassigt väder just nu dock...

Jag ska testa båda varianterna Phil föreslog:
- Brusfilter på låg och skärpa på -1
- Brusfilter av och skärpa på -2

Jag ser att du har både nya och gamla standard-kitzoomen, hur tycker du skillnaden är?

35mm macrot är ju prisvärt men arbetsavståndet blir ju så förtvivlat kort... är du nöjd med det?
 
henq skrev:

Jag ser att du har både nya och gamla standard-kitzoomen, hur tycker du skillnaden är?

35mm macrot är ju prisvärt men arbetsavståndet blir ju så förtvivlat kort... är du nöjd med det? [/B]


Jag har gamla dubbelkitet, förstår inte riktigt vad du menar. Och 14-54.

35an är kanonbra tycker jag, knivskarpt och smidigt. Det korta avståndet funkar bra, inte så skak-känsligt då. Passar mig som inte har stativ så ofta. Däremot händer det ju att man skrämmer nåt kryp ibland.

:)

R
 
Jolly Bob skrev:
Jag har gamla dubbelkitet, förstår inte riktigt vad du menar. Och 14-54.

Tänkte på skillnaden mellan dessa:

Olympus Digital 14-54mm f/2.8-3.5 ED
Olympus zuiko digital 14-45mm 1:3,5-5,6

Det sistnämnda har jag också men det första ser ju egentligen trevligare ut (större & tyngre antar jag).

FL-36 tänkte jag nog också inhandla, om de inte lanserar nån ny trådlös blixt till E3 snart.
 
Aha!

Jo 14-54 är något skarpare, men det som märks mest är att det har mindre distorsion speciellt i vidvinkelläge. Inga fler krokiga horisonter. Och så ljusstyrkan.

Och så är det tungt och gediget som du säger.

R
 
henq skrev: är inhandlad!

Så kitet med två zoomar har kommit nu också.

Det ska bli intressant att höra om dina erfarenheter med kameran, så det är nog många som kommer att läsa vad du skriver. Sony och Pentax har ju haft det här med antiskak under en längre tid. Undrar hur det fungerar i praktiken på E-510 också?

Vilka format fotar du med E-510? HQ-JPG bara? Om rå-format, använder du Master v2.02 i så fall?
 
Re: Re: Olympus E-510

Sundvisson skrev:
Så kitet med två zoomar har kommit nu också.

Det ska bli intressant att höra om dina erfarenheter med kameran, så det är nog många som kommer att läsa vad du skriver. Sony och Pentax har ju haft det här med antiskak under en längre tid. Undrar hur det fungerar i praktiken på E-510 också?

Vilka format fotar du med E-510? HQ-JPG bara? Om rå-format, använder du Master v2.02 i så fall?

RAW + jpg HQ tänkte jag börja med så har jag alla möjligheter.

Jag har även Oly SP550 och där funkar anti-skak mycket bra, blir spännande att se hur det är i E510.

Har försökt köra Master tidigare, men blir mest arg. Men RAW-konverteringen ska väl funka iaf.
Klarar PS CS3 E510:s RAW-filer tro? Har inte kollat än, hörde nåt om en beta bara.
Annars följde det med en Camera One LE-licens med Sandisk-kortet, så det kanske också är ett alternativ.

Återkommer när jag provat.
 
Det som jag tycker är bra med Master är att man kan göra samma inställningar för RAW-filerna som i kameran, så när man kommit på vad man gillar bäst så kan man ställa kameran så och köra JPG istället.

Jag kör nästan aldrig RAW, såvida det inte är jobb-bilder som ska användas till något och jag behöver en reserv för oförutsedda önskemål.

Blir också arg på Master för övrigt, men det är väl för att jag är van vid iPhoto.

:)

R
 
"Det ska bli intressant att höra om dina erfarenheter med kameran, så det är nog många som kommer att läsa vad du skriver. Sony och Pentax har ju haft det här med antiskak under en längre tid. Undrar hur det fungerar i praktiken på E-510 också?"

Ta och checka in Cameralabs video om Olympus E-510, på 03:45 så ser du hur IS fungerar i liveview. http://www.cameralabs.com/reviews/OlympusE510/video_review.shtml

En annan imponerande funktion med E-510 är att den automatiskt "flippar" bilder i preview-mode om du vänder den 90 grader vertikalt. Kolla in 02:45.
 
Senast ändrad:
IS-preview

u66lan skrev:
Ta och checka in Cameralabs video om Olympus E-510, på 03:45 så ser du hur IS fungerar i liveview.
Tack för tipset! Jag kollade just in Gordon Laing's videosnutt om E-510. Imponerande att se i IS-preview hur bilden verkligen låses.
 
Snabbtest av Hexanon 40mm f/1.8 (rätt kort skärpedjup):
 

Bilagor

  • p6160391.jpg
    p6160391.jpg
    33.5 KB · Visningar: 3,687
Och så här såg det ut (kul med pannkaksobjektiv):
 

Bilagor

  • p6162144.jpg
    p6162144.jpg
    34.3 KB · Visningar: 3,704
papi skrev:
Snyggt! Måste vara toppen för porträtt, är det en manuell glugg?

Ja, jag tror också den passar bra för porträtt.
Den blir 100% manuell när man sätter den på en E510. Bländarstyrning har den i original men nu får man använda ratten på objektivet (nostalgi!).
 
Fräck E-510 med pancake (Hexanon 40mm f/1.8)

Det ser ju mycket kompakt ut. Kul att bajonetten för de gamla Hexanon-gluggarna (Konica-bajonett) går att modda, så att ingen adapter behövs på en 4/3-kamera.

P.S.
Är IS helt bortkopplat med pannkake-gluggen på?
 
Re: Fräck E-510 med pancake (Hexanon 40mm f/1.8)

Sundvisson skrev:
Det ser ju mycket kompakt ut. Kul att bajonetten för de gamla Hexanon-gluggarna (Konica-bajonett) går att modda, så att ingen adapter behövs på en 4/3-kamera.

P.S.
Är IS helt bortkopplat med pannkake-gluggen på?

Riktigt kompakt borde det bli på en E410!

IS verkar tyvärr helt avstängt, det finns heller inget sätt att mata in brännvidd (som Pentax K10D har). Är väl knappast troligt att Oly släpper en firmware-uppgradering för detta när de inte ens låter oss få AF-konfirmering på gamla objektiv.
 
oj va softa bilderna blir när man förminskar dem.
Här är iaf ISO800, 100% crop (har ju varit sånt tjat om brus). Funkar för mig. Jag kör nu låg brusreducering och skärpa -1.
 

Bilagor

  • p6170597-1.jpg
    p6170597-1.jpg
    35 KB · Visningar: 951
ANNONS