Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus e-500 14-45 + 45-150

Produkter
(logga in för att koppla)

MichaelAlster

Aktiv medlem
Det är väl dem som är kitt objektiven?
Skitsamma, min fråga är om det "kittet" är värt 6999:- =7000:- på vanlig svenska.

Jag har kollat på många olika kameror länge nu.
Jag fastnade redan från början på olympus och har tänkt att införskaffa en sådan.





Så vad säger ni, är E-500 med 14-45+45-150 värt 7000

Man kan ju köpa en e500 för omkring sextusen, men 1000:- för ett extra objektiv är ju inte mycket
 
Hej.
Svaret är som alltid (lika tråkigt). Det beror på hur du kommer att använda din kamera.

Kit-linseran är ljussvagare än profs-linserna. Dom har också mer bildfältskrökning; blir lätt tunnformade vidvinkelbilder.

Men dom är riktigt skarpa och bättre en någon annan tillverkares kit-linser.

Här är en länk där du kan se och gämföra, skilnaden i skärpa är mindre än man kan tro.

http://www.biofos.com/esystem/stnd_tst.html

Lite mer matnyttigt:
http://www.biofos.com/cornucop/index.html

http://www.cameralabs.com/reviews/OlympusE400/page4f.shtml

I den sista länken kan du se vad jag menar med bildfältskrökning (heter visst distorsion, tror jag).

Inte för att det hör hit, men jag var på macken i dag och köpte nya torkarblad till bilen.
300 kronor, till en gammal Reanult.

Slutsats: Du hittar inte bästre optik för tusen kronor....någonstans!

Ps. Är dom nya? isf har du full garanti också. DS.
 
Oh, det har man sätt att många har fått.
Men jag tror nog att jag komemr använda de båda objektiven, skulle gärna villja ha ett macro till om jag nu skulle slå till.
Men till om om-4 anväde jag ofta telet och ja, jag anväde de jag hade, både vidvinkel,macro-tele och det vanliga, så använding kommer jag nog att ha.

Ja ljussnåla tyckar jag nog att alla kitobjektiv är.

Men hela kittet är nytt, de har utförsäljning den här månaden så. Om jag slårtill så blir det imorrn, för ah,Januari ut är det som det gäller.

Men tack för ditt svar iaf.
Och länkarna,, och varför tillverkades 17,5-45 egentligen?


Hoppas torkarbladen passade nu, men är inte 300 lite dyrt för torkarblad?

Tck igen //M
 
Kampanj på E-400

Hej

På DUSTINS hemsida finns nu E-400 med 14-42/40-150 mm för det låga priset 7895 kr (inkl moms).

Kanske ett alternativ.

(Köpte själv en för några dagar sedan)

//Mango T
 
MichaelAlster skrev:
Det är väl dem som är kitt objektiven?
Skitsamma, min fråga är om det "kittet" är värt 6999:- =7000:- på vanlig svenska.

Jag har kollat på många olika kameror länge nu.
Jag fastnade redan från början på olympus och har tänkt att införskaffa en sådan.





Så vad säger ni, är E-500 med 14-45+45-150 värt 7000

Man kan ju köpa en e500 för omkring sextusen, men 1000:- för ett extra objektiv är ju inte mycket

14-45-objektivet är inte värd 1000 kr. Det är tämligen dåligt.
45-150 är helt klart värt 1000 kr. I området 45-100 är det mycket bra, men det tappa lite sting närmast 150 mm. Är man medveten om det så är det helt klart värt 1000 kr.
 
Hej!

Självklart är paketet värt 7000kr.

Angående 14-45 mm: Jämför man detta objektiv med dito canon eller nikon kitobjektiv så blir man väldigt positivt överaskad. Givetvis får man bättre objektiv för 10000 kr.


MVH Uffe
 
Hej och tack för alla svar, jag har redan köpt den, nu i onsdags om jag ska vara korrekt.

Men jag är mycket nöjd, och jag skulle nog inte villja köpa e400 eftersom ja, jag vet inte, jag är ju van vid om systemet men jag känner att det är bättre med en e500.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.