ANNONS
Annons

Olympus C770 eller Panasonic DMC-FZ5 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

jojjan

Ny medlem
Jag ska köpa min första egna digitalkamera, har tidigare fotat lite med andras digitalkameror och analoga systemkameror. Är väl nybörjare skulle jag säga ;)
Har fastnat för Olympus C770 (ev.C765) och Panasonic DMC-FZ5.
Vilken kamera ska jag satsa på?

Olympus-kameran har ingen bildstabilisator, däremot har Panasonic-kameran det...är det något man behöver eller blir det hyfsat bra bilder iallafall?

Olympus har blixtsko, inte Panasonic.
Olympus har manuell fokusering, ej Panasonic.
Hur fungerar manuell fokusering med en digitalkamera? Är det en nackdel att inte ha det?

Till Panasonicen finns det filter att köpa till, ej till Olympusen, däremot finns vidvinkel och telekonverter.

Nåja, bra och dåligt, varför är den ena bättre än den andra? (bildkvalitét,funktioner osv)
Vilken skulle du valt själv, motivering?

tja det är smak fråga men jag hadde häller köpt FZ 5, den har mer finesser o är nyare.

Vilka finesser tänker du då på? Jag bara undrar ifall att det kanske är ngt jag missat, som kan hjälpa att fälla avgörandet ;)

först är det litet högre upplösning, Leica obtik,
12x zoom SD kort som är billigare än xD kort, fint motljusskydd ingår, bättre hangrepp.

Jag skulle köpt FZ5. Den har bättre bildkvalitet och är betydligt snabbare. Olympusen tar förvisso bra bilder, men är långsam och omodern.

Bildstabilisering är bra att ha, framför allt på de längre brännvidderna.

Manuell fokusering kan vara bra att ha i en del fall, men det är lite bökigt att använda på en kompakt.
Skärpedjupet är så långt att det blir svårt att se extakt var fokus hamnar ändå.
Hur man fokuserar manuellt vaierar från modell till modell. På de flesta kameror förstoras en del av bilden för att man lättare ska se vad fokus finns. Ofta finns det åxå en skala som visar det ungefärliga avståndet.
Sen använder man knappar för att ändra fokus fram eller bak. En del kameror har en elektroniskt kopplad ring så att man kan vrida precis som på en systemkamera tex.

Sen beror det ju på om du planerar köpa extern blixt om blixtskon spelar roll. Man kan ju åxå köpa en slavblixt, då behöver man inte nån blixtsko, men man får ingen TTL-mätning och liknande.

Filter kan man sätta på olympusen åxå. Man får ju filtergänga via en adapter som kan köpas som tillbehör. Fast den ingår väl i Panasonicen?

Bildstabilisering är väldigt trevligt. kan du använda korta slutartider har det inte så stor betydelse, men det är väldigt bra på lite längre tider, speciellt vid långa brännvidder.

FZ5 kan också ha vidvinkel/tele-konvertrar.

Det brukar inte vara så lätt att ställa in fokus på en skärm, så jag är tveksam till hur mycket den finessen är värd. FZ5 har en för-fokuseringsfunktion som kanske kan täcka en del av det behovet.

Jag vet inget om Olympusen, men jag har en FZ5 och är mycket nöjd. Den har en del begränsningar, men det får nman leva med på en kamera i den prisklassen.

själv har jag C765 man får skarpa o fina bilder
man får MYCKET kamera för pengarna "2300:-"

men den är lååångsam, saknar stabilator o svårt eller missar helt när den ska focusera i lite sämre ljus

har pratat med Olympus om när efterföljare skulle komma
han trodde efter sommaren
sen sa han inget mer

men jag tror att
den kommer at ha

6-7mpix
10-12 zoom
stabilator
sen kommer den nog att vara snabb

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar