Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus C-5050 vs. C-5060?

Produkter
(logga in för att koppla)

Angelito

Aktiv medlem
Tjenare alla!!
Har en liten undran eftersom plånboken inte räker till en super digital får man tänka litte mindre undertiden. Jag har funderat på att fixa mig en Olympus 5060, och undrar om det är någon som vet nåt negativt eller bra om den eller 5050:an eller kanske nåt annat för det pris runt 7000:-
Alla synpunkter är välkomna!!

Tack Damian!!

Jag gillar menysystemet bättre på G5, det är mera intuitivt. Man ändrar lättare vitbalans på G5. Designen gillar jag också.

Fördelarna med 5060 är bildkvaliteten, snabbheten på alla funktioner. Bägge sökare är klart bättre än på G5. Skön yta på kamerahuset.

5050 har ju stora fördelen att man kan ha R6-batterier i den. Men jag har använt 5050 ytterst lite, så jag kan inte uttala mig så mycket. Bildkvaliteten verkar vara jämförbar mellan 5050 och 5060 (en kompis och jag har testat lite i helgen).

Jag skulle vilja haft snabbare zoomning på 5060, det är en liten nackdel (jag är van den snabba zoomen på Sonys videokameror PC100 och TRV50).

Att växla till histogramvisning är enklare på en del av Canon och Nikons kompaktmodeller.

5050 är faktiskt lite mindre än 5060.

Det var några synpunkter.

Jo jag har kollat på den länken och det värkar som en bra kamera litte bättre än 5050:an och så kan man fixa vertikalgrepp sen om man vill det gillar jag men skulle vilja ha fjärkontrollen som 5050 har men det kan man nog köpa sen det värkar som en kanon kamera för det pris gemfört med andra ex. G5. Så det blir nog en sådan när pengarna finns till det :) Men fortsåt ge komentare och vad ni vill så får man lite mer info om den och vad andra tycker. Men den är ju ganska ny så det kanske inte är så monga som vet så mycket om den hehe.... ha det bra så länge alla ni foto älskare

Pro's med 5060 vs. 5050.

Wider optic.
Snappt.
flexibel LCD arm.

Cons:

Li-ion batteri (5050 har AA)
New lens mount inkompatibelt med gamla system (Bajonetfatning)
Inte so ljusstärk
2.5% flere pixels..

Jeg ville välge 505 i dag igen. Tycker det nya lens mount system er så dumt.

Jens

Okej !
Nu är det så att jag kanske köper en 5060 nu till helgen eller på mondag. Så tycker ni att det är ett bra köp eller bör jag fundera på någon annan kamera kanske G5, men jag har förmig att 5060 är en av dom bätre vad gäller bildkvalite och finneser, eller ska man ta 5400. Men det värkar som 5060 har mäst möjligheter fins även ett vertikalgrepp till den det tyckte jag var grymt på en sådan liten kamera hehe eller vad säger ni!! Är den snabbare än G5 vad gäler blid tagning? Är det någon av kamera i dena pris klass som har Bulb? Vad som hälst bara det blir mer info att gå efter, tycker det är så svårt att välja en kamera i denna pris klass JU!! Ingen komentar är för dum skriv nu bara så läser ja hehe....5060 har väl bättre skärpa än A1 som testades i foto iaf. och det har även G5 och massa andra kameror litte synd det för A1:an som kostar också en hel del mer än dom kamerona men den har väl massa andra fördelar så bli inte ledsna nu alla A1 ägare.......

Tack Damian

Om dine valg er G5, 5400 eller 5060 och du inte har gammalt udstyr du skal bruke, eller planere at bruke, da er 5060 et mycket bra valg. Om du vil have accessories ala Tcon/Mcon/Wcon serien, da bliver en 5060 en dyr affær

Ja det kan bli litte dyrt sen om man ska ha fler grejer men det blir det med dom andra märkena också men det är smälar man får ta ibland när man är litte prylbög som det kallas haha....

Jag tror inte att du kommer att bli missnöjd vilken av kamerorna du än väljer (Olympus, Canon, Nikon).

Jag har själv som sagt vägt länge mellan 5060 och Canon G5. I mitt fall blev det G5, men det kunde lika gärna ha blivit 5060. En sak som lockar med 5060 är Bulb och de grymma macromöjligheterna. Även 27 mm är ju trevligt.

G5:an har ju lite andra fördelar men det går ju inte rakt av att säga att en av dem är den bästa kameran. Det handlar ju till väldigt stor del om tycke och smak också. Jag tycker bättre om formen på G5:an samt att jag gillar menyer och liknande bättre. Dessutom tycker jag om att den går upp till 140mm, att den har ljusstarkare lins och att den har ND-filter. Fjärren är bättre än till 5060. Dock tror jag att den är något långsammare än 5060 och har antagligen lite större problem med CA.

Slutligen är ju bildkvalitén det allra viktigaste och där passar G5:an min personliga smak bättre. Jag tycker att den ger bilder som mer liknar traditionella foton, kanske just för att den inte ger riktigt lika knivskarpa bilder som 5060. Den saknar ju dock inte upplösning i bilderna på något sätt. Även det brus som blir känns mer fotolikt än 5060:s brus.

Nu har jag svamlat länge nog :)
Köp du din 5060. Jag tror helt klart att du kommer att bli grymt nöjd. Lycka till med fotograferandet!

Ja, fjärren på 5060 är rolig, bara en knapp för avtryckning. :) Fjärren på G5 har ju fler knappar, men jag använde enbart avtryckaren när jag använden G5 så det kändes inte som så stor skillnad.

Efter en veckas fotograferande med 5060 är det två saker jag främst gillar: vidvinkel på ca 28 mm och snabbheten. När det gäller menysystemen och speciellt vitbalansinställningen så är G5 klart bättre. Jag hade gärna haft utvinkling av sökaren på samma sätt som G5 eftersom det känns naturligt (mina två videokameror vinklar man ut sökaren på samma sätt som G5).

Jag var på ett seminarium i går, med avtackningar och presentutdelningar och ville ha lite enkla bilder på det. Förra gången jag var på motsvarande så hade jag G5:an, vilket gjorde att den nästan alltid stod och fokuserade när jag ville ta kort. Här kom snabbheten på 5060 verkligen fram. Denna gången kom jag hem med ett flertal användbara bilder. Då kändes det som jag valt rätt!

Men behoven och önskemålen är ju olika.

Och jag måste erkänna att G5 är snyggare! :)

Det låter härligt, det blir nog en 5060 så fort man fixat fram pengarna, det käns så eftersom jag främst vill nog ha den snabbarere kamera vad gäler fokus och menyn är ju lite mer kompliserad har jag hört men det lär man sig nog med tiden. Och så klart så blir det kanon att ha 27mm för min del, och vad gäler fjären så kan man ju alltid köpa den som fins till 5050:an om man vill ha fler knapar hehe....Och längre fram kanske man vill ha det där lilla vertickalgreppet det vore kul och se en sådan liten kamera med en det på hehe.... Tack för alla tips och komentarer

Jo den nackdelen vet jag men det får jag ta huvudsaken är att den inte har problem med att fukusera i svagt ljus som många andra har men den här gör det relativt bra!!!

Jag skulle välja C-5060 helt klart..snabbare och trevligare omfång.
Både lägre brus och mindre kromatisk abberation..bildkvaliten är klart bättre.

Vad gäller G5 tycker jag är för seg för att vara ett bra alternativ...dessutom ganska ointressant om man vill ha ordentlig vidvinkel...och det vill man väl? bruset är ganska högt på G5 dessutom.

Senast ändrad:
Fast i vissa lägen blir även 5060 brusig. Visst hade en digital systemkamera varit bättre, men nedanstånde bilder är tagna som ett komplement till videofilmning. Och i det läget blev det väl inte så tokigt ändå.

Men det är brusvarning, och inte riktigt bra vitbalans på några av bilderna. Men man stoppar inte direkt en transport över en riksväg för att köra på lång slutartid och 50 asa. :)

http://www.linbanan.se/temp/20031130-1.jpg
http://www.linbanan.se/temp/20031130-2.jpg
http://www.linbanan.se/temp/20031130-3.jpg
http://www.linbanan.se/temp/20031130-4.jpg

Exif-info borde ligga kvar i filerna för den intresserade.

plf66 skrev:
Fast i vissa lägen blir även 5060 brusig.

Självklart..du kan knappast begära brusfritt med en 5 mp kamera som har en sensorstorlek på 7.1 x 5.3mm
men jämfört med konkurenterna så är det bra...sen finns ju alltid neatimage att tillgå i nödfall.

Och så farligt brusiga tycker jag inte dina bilder var.

Nja, och nu skärpe jag upp dem också för att de ska se bra ut på en vanlig dataskärm. Målgruppen var ett annat forum.

Jag är klart nöjd med brusnivån jämfört med G5. Vanligen har jag fotat på max 200 asa, och då fungerar den väldigt bra. 400 är lite nödfall, men alternativet hade varit min Konica Lexio 70 med Superia 400, och då hade jag fått ägna några timmar åt skanning också.

Nu kan jag direkt sätta mig och putsa på digitalbilderna nån kväll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar