Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus. Behåll eller byt?

Produkter
(logga in för att koppla)

sverrir

Medlem
Hej.
Först lite bakgrund.
För drygt ett år sedan började jag med en ny rolig hobby, nämligen foto. Till en början hade jag 2 st analoga Canon EOS kameror (som jag har kvar) men under sommaren skaffade jag digitalt system, som detta handlar om:
Olympus E-510 med 14-42 och 40-150 objektiven.

Nu är det så att jag tycker det här var hur kul som helst med fotografering, och under det senaste året har jag lärt mig en hel del om vad jag vill som fotograf, och då också vilken utrustning jag vill komplettera med (priser från cyberphoto.se)

1) Jag vill ha en extern blixt. Fl-36 kostar 1090.- vilket är ett bra pris
2) Jag skulle vilja ha lite mer räckvidd till djurfoto. 70-300 borde ge mig det för 3585.-
3) Jag vill ha ett ljusstarkt objektiv att fota med inomhus utan blixt (barn). Här blir det lite knivigt, men för 3580 kr får jag Sigma EX 30/1,4 DC. Borde bli bra (hittar inget billigare)

Totalt: 8255kr

Det är ganska saftigt (för mycket), så jag provade en alternativkalkyl.

Antag att jag får sålt mitt Olympus-hus+2 objektiv för ungefär vad en Canon 30D kostar med kitobjektiv, vilket inte verkar helt orealistiskt.
Till Canon har jag redan ett sigma 70-300 (som olympus objektivet baseras på om jag inte är helt felinformerad, så det borde vara liknande).
Då saknas:
Blixt: Soligor 1.495.-
Ljusstarkt objektiv: EF 50/1,8 II 1090.-
Total: 2585 kr

Jag noterade när jag kollade detta att överlag verkade objektiv till canon vara betydligt billigare än motsvarande olympus (ta bara 70-300 som exempel. 3585 för olympus, sigma 70-300 2285.- till Canon). Jag har dock inte gjort någon jätteundersökning, så jag kan ha fel här..

Visst ger Canonsystemet lite mindre räckvidd, men är det enda nackdelen med att göra ett sådant byte?
Är det (märkbar) skillnad i kvalitet mellan Canon kitobjektiv och Olympus dito?
Det är ganska rejäl slant det skiljer på de två alternativen tycker jag.

(att det sen är skillnad mellan 30D och E-510 är en annan sak. Båda är utmärkta kameror som jag utan tvekan klarar mig bra med..)

mvh
Sverrir
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.