ANNONS
Annons

olympus 75/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)
I likhet med panasonics 12 - 35 2.8 verkar olympus 75 1.8 bli för dyr för min plånbok( vilket kanske mer beror på min skrala ekonomi en för högt satta priser).

Synd för enligt de uppgifter som finns verkar både pansonic gluggen och olympus gluggen vara riktigt skarpa och fina. Det är hursomhelst roligt att det kommer lite nya gluggar till m 4/3. Väntar med spänd förväntan på att tamron, tokina och sigma skall tillverka alternativ.

Ja, då blev den billigare än Panasonics nya normalzoom 12-35mm/F2.8, faktiskt även några hundringar billigare än Panasonics superzoom. Kanske är det en något äldre konstruktion de dammat av, innan damm- och stänkskyddet kom på tal? Men de har inte sparat på krutet att skryta om gluggen i pressreleasen, den ska visst vara det skarpaste som finns till MFT. Släktskapet till klassiska 150mm/F2.0 påtalas, som ju är den mest prisade gluggen från Olympus, även om många menar att deras 300mm/F2.8 är strået vassare, vilket MTF-kurvorna stöder.

Man ser ju på dess MTF-kurvor, att de lagt ner litet extra på linsernas slipning och ytbehandling. Användningen av exotiska glassorter har gjort den väldigt liten dessutom.

Riktigt snygg på en PEN:
http://fourthirds-user.com/images/384/mzuiko75_06.jpg

Ja, då blev den billigare än Panasonics nya normalzoom 12-35mm/F2.8, faktiskt även några hundringar billigare än Panasonics superzoom. Kanske är det en något äldre konstruktion de dammat av, innan damm- och stänkskyddet kom på tal? Men de har inte sparat på krutet att skryta om gluggen i pressreleasen, den ska visst vara det skarpaste som finns till MFT. Släktskapet till klassiska 150mm/F2.0 påtalas, som ju är den mest prisade gluggen från Olympus, även om många menar att deras 300mm/F2.8 är strået vassare, vilket MTF-kurvorna stöder.

Man ser ju på dess MTF-kurvor, att de lagt ner litet extra på linsernas slipning och ytbehandling. Användningen av exotiska glassorter har gjort den väldigt liten dessutom.

Riktigt snygg på en PEN:
http://fourthirds-user.com/images/384/mzuiko75_06.jpg

Det där var ingen bra bild för mig. Ser ut att vara mycket mindre än väntat och det är alltid positivt! Och att den går så bra ihop med 12-50 är inte heller fel.

Dags att sätta lås på plånboken tror jag

Fast, vänder man på steken så lägger man ut 8000:- för en 75/1,8 (j f Canon & Nikon 85/1,8 som är billigare) eller en 150/3,6 vilket är lite saftigt sett ur den synvinkeln.

Jag använder själv m43 och 4/3 men jag är skeptisk till att lägga ner större pengar i systemet. Olympus har ju inte visat uthållighet och retrograd kompatibilitet fullt ut: kom ihåg OM systemet, sedan OM707 (AF), SM kort, XD kort och 4/3. Det finns inga signaler på intresse hos Olympus för 4/3. Jag tänkar på de stackarna som la ut stora pengar på 4/3 för att sedan sälja för 1/3 av nypriset beg till bl a mig. Olympus hade som tradition med OM objektiven och 4/3 att skärpan skulle vara i stort sett samma oavsett om man köpte budget f/3,5 eller den dyrare låt oss säga f/2,8, bara maxbländaren ändrades. Detta verkar inte riktigt stämma med m43.

Fast, vänder man på steken så lägger man ut 8000:- för en 75/1,8 (j f Canon & Nikon 85/1,8 som är billigare) eller en 150/3,6 vilket är lite saftigt sett ur den synvinkeln.

Jag använder själv m43 och 4/3 men jag är skeptisk till att lägga ner större pengar i systemet. Olympus har ju inte visat uthållighet och retrograd kompatibilitet fullt ut: kom ihåg OM systemet, sedan OM707 (AF), SM kort, XD kort och 4/3. Det finns inga signaler på intresse hos Olympus för 4/3. Jag tänkar på de stackarna som la ut stora pengar på 4/3 för att sedan sälja för 1/3 av nypriset beg till bl a mig. Olympus hade som tradition med OM objektiven och 4/3 att skärpan skulle vara i stort sett samma oavsett om man köpte budget f/3,5 eller den dyrare låt oss säga f/2,8, bara maxbländaren ändrades. Detta verkar inte riktigt stämma med m43.

Det är förstås alltid en osäkerhet så länge objektivfattningen inte är helt leverntörsoberoende.
Men i dagens läge tror jag risken är minst lika stor att de traditionella objektivfattningarna för spegelreflexkameror kommer att vara passé om säg fem år. Visst, det kommer säkert att finnas adaptrar men funktionaliteten kommer antagligen vara reducerad, liksom lämpligheten i övrigt (mått, vikt).

Det är förstås alltid en osäkerhet så länge objektivfattningen inte är helt leverntörsoberoende.
Men i dagens läge tror jag risken är minst lika stor att de traditionella objektivfattningarna för spegelreflexkameror kommer att vara passé om säg fem år. Visst, det kommer säkert att finnas adaptrar men funktionaliteten kommer antagligen vara reducerad, liksom lämpligheten i övrigt (mått, vikt).

Fast tittar man historiskt så är "track record" avsevärt mycket bättre för Pentax och Nikon med samma fattning sedan 1976(?) resp 1959 så det finns ett intresse att inte överge sina trogna kunder. Canon fick utstå mycket skit 1987 då de övergav FD/FDn fattningen och har sedan varit noga med att värna om sin standard. Minolta/Sony har behållit sin fattning sedan 1984 så här finns också historiska bevis för att man inte vill överge sina kunder, tydligt i A-NEX adaptern t ex.

Uthållighet måste bevisas enl mig.

Det är nog som vanligt att Oly tittar på vad konkurrenternas motsvarande objektiv kostar. Rent optiskt tror jag inte att det presterar mycket bättre än t.ex Nikons nya 85/1.8. Motiveringen kan t.ex. vara att Nikons 85/1.8G inte har Nano coating vilket placerar Oly 75/1.8 prismässigt mellan Nikon 85/1.8G och 85/1.4G.

Andrahandsvärdet är ett säljargument, men brukar sällan påverka nypriset.

Det är nog som vanligt att Oly tittar på vad konkurrenternas motsvarande objektiv kostar. Rent optiskt tror jag inte att det presterar mycket bättre än t.ex Nikons nya 85/1.8. Motiveringen kan t.ex. vara att Nikons 85/1.8G inte har Nano coating vilket placerar Oly 75/1.8 prismässigt mellan Nikon 85/1.8G och 85/1.4G.

Andrahandsvärdet är ett säljargument, men brukar sällan påverka nypriset.

Det är nog rätt som du skriver men jag ville bara lyfta ett varningsfinger som jag också gjorde med 4/3. Det finns en del besvikna köpare där tror jag. Själv köper jag billigare m43 grejer p g a osäkerheten och använder litenheten som argument. För man får idag ett väldigt kompetent och smidigt system med m43. Härnäst blir det nog en 45/1,8 för mig - porträttglugg utan stora utgifter.

Fast tittar man historiskt så är "track record" avsevärt mycket bättre för Pentax och Nikon med samma fattning sedan 1976(?) resp 1959 så det finns ett intresse att inte överge sina trogna kunder. Canon fick utstå mycket skit 1987 då de övergav FD/FDn fattningen och har sedan varit noga med att värna om sin standard. Minolta/Sony har behållit sin fattning sedan 1984 så här finns också historiska bevis för att man inte vill överge sina kunder, tydligt i A-NEX adaptern t ex.

Uthållighet måste bevisas enl mig.

Att en fattning redan har många år på nacken talar inte direkt till dess fördel. Uthållighet kommer inte att hjälpa vid ett paradigmskifte. Hasselblad har också varit uthålliga, men hur många köper mellanformatskameror idag?
Nej, objektiv gjorda för 135-formatets spegelreflexkameror kommer inte att vara eftertraktade när majoriteten av marknaden är inriktad på spegellösa kameror i mindre format. Att vi kommer att vara där om högst fem år är jag övertygad om.
Jag säger "högst fem år" men tror egentligen att vi kommer att vara där redan om ett par år. När även Canon har fått sitt spegellösa program på marknaden kommer det att gå snabbt.

Som vanligt ska Sverige hugga för sig...

Vad har man för nytta/användningsområde av 75 (150) mm? För mycket för porträtt.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

På vilket sätt är 75 mm för mycket för porträtt? Enligt ditt resonemang så skulle ju tex 70-200 och liknande gluggar vara odugliga för porträtt och ändå är det en mycket vanlig zoom för bröllopsfotografer, men dom kanske inte begriper sig?
Med ditt påstående i tanken så är det ju en himla tur att jag har sålt mitt 135 f2, som var min favoritglugg till just porträtt.

Att en fattning redan har många år på nacken talar inte direkt till dess fördel. Uthållighet kommer inte att hjälpa vid ett paradigmskifte. Hasselblad har också varit uthålliga, men hur många köper mellanformatskameror idag?
Nej, objektiv gjorda för 135-formatets spegelreflexkameror kommer inte att vara eftertraktade när majoriteten av marknaden är inriktad på spegellösa kameror i mindre format. Att vi kommer att vara där om högst fem år är jag övertygad om.
Jag säger "högst fem år" men tror egentligen att vi kommer att vara där redan om ett par år. När även Canon har fått sitt spegellösa program på marknaden kommer det att gå snabbt.

Fast i alla prognoser väger det historiska tugnt. Man kan lika gärna spekulera i att m43 fattningen inte klarar av konkurrensen från t ex NEX eller Canons kommande så att även om spegrllöst ökar är det inte givet att det är Pana och Oly som väljer att fortsätta. Det är fullt möjligt att för en stor kundgrupp blir spegellöst dominant, men inom överskådlig tid kommer spegelreflex att överleva bland sportfotografer och proffs p g a snabbare AF i serietagning och stort professionellt objektivutbud. Det jag hävdar är att m43 hitintills har en kort historik och i synnerhet Oly benägenhet att överge format mm är lite oroväckande. Jag satt i en liknande diskussion här på FS några år sedan då jag, och flera andra, ville avråda från köp av Oly 4/3 14-35/2,0 med hänvisning till denna osäkra framtid men nejdå, det var inget problem utan vi som förespråkade att inte köpa gluggen var blinda canikonister. Titta nu till vilka vrakpriser 4/3 säljs om de gör det överhuvudtaget. Helt fantastiska gluggar men formatet verkar vara i dvala. 75/1,8 verkar jättebra, likaså 12-35/2,8, jag vill endast föreslå försiktighet då de är så pass dyra, men givetvis är man inte rädd för att sitta med det sedan och gärna vill ha det skall man absolut köpa. Jag förespråkar att man väntar tills Oly har infört fas detekt AF i m43 för att visa att man står fast vid sitt format. För mig komner en isolerad E-7 inte att vara lugnande.

Jag ser det lite som att "läxa upp" Oly så att överge de som investerat i ens system straffar sig - kanske barnsligt, men jag är bekymrad över de som lade ner mycket pengar i Oly tidigare satsningar. Kameror med SM och XD kort är närmast osäljbara och visst skall man inte köpa för att sälja sedan - det är inte det jag säger, men kan behöva sälja för att uppgradera sig och då är det surt om man inte får något tillbaks. "i'm laughing all the way to the bank" med mitt fina 4/3 system till en bråkdel av Canons och Nikons ditton beg. Går de inte att sälja var de såpass billiga att det inte gör något. Men nyköparna?

Helt fantastiska gluggar men formatet verkar vara i dvala. 75/1,8 verkar jättebra, likaså 12-35/2,8, jag vill endast föreslå försiktighet då de är så pass dyra, men givetvis är man inte rädd för att sitta med det sedan och gärna vill ha det skall man absolut köpa.

Men dessa objektiv är ju riktigt billiga i jämförelse med 4/3 SHG!

Sannolikheten att Oly klämmer fram ett till 4/3 hus är nog väldigt liten. Trots att objektiven var nyutvecklade har de omodern AF, så 4/3 går nog till historien.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar