Annons

Olympus 60/2,8 macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är inte bara deras ordval. Använd deras jämförelsefunktion och jämför med Olympus 50/2. Då ser du att det är STOR skillnad på skärpekurvorna. Deras ordval är snarare överslätande än kritiserande. Och som lök på laxen är Panasonic-gluggen dyrare än Olympusen, som dessutom är ljusstarkare.

Jag läste den testen, men för mkt länge sen, kom inte ihåg exakt hur de bedömde Pana 45/2.8. Mitt exempel var från citaten som fanns i denna tråden...jag borde givetvis läst om Dpr-testen. Hur som helst, det tycks iaf vara ganska många som bedömer den optiken som mkt bra optiskt, och de bildexempel jag sett har visat det verkar vara så också.

Men dyrt är det, och vs Oly 50/2 tappar du som sagt ett steg i ljus.

Blir då att väga huruvida den för dig möjligen knepiga brännviden på Oly 60:an (som du nämnde kanske var för lång för din önskan) ändå kan få duga när den (som det tycks rätt säkert redan nu) är så bra optiskt...och även rent av ganska billigt; om nu ett nytt makro är behovet...

Hoppas det löser sig ;-)

Att urvalet ökat är iaf mkt trevligt när allt kommer omkring!
 
Jag läste den testen, men för mkt länge sen, kom inte ihåg exakt hur de bedömde Pana 45/2.8. Mitt exempel var från citaten som fanns i denna tråden...jag borde givetvis läst om Dpr-testen. Hur som helst, det tycks iaf vara ganska många som bedömer den optiken som mkt bra optiskt, och de bildexempel jag sett har visat det verkar vara så också.

Men dyrt är det, och vs Oly 50/2 tappar du som sagt ett steg i ljus.

Blir då att väga huruvida den för dig möjligen knepiga brännviden på Oly 60:an (som du nämnde kanske var för lång för din önskan) ändå kan få duga när den (som det tycks rätt säkert redan nu) är så bra optiskt...och även rent av ganska billigt; om nu ett nytt makro är behovet...

Hoppas det löser sig ;-)

Att urvalet ökat är iaf mkt trevligt när allt kommer omkring!

När det gäller perspektivet och behovet av utrymme skulle jag ju helt enkelt kunna prova innan. Jag har ju ett 12-60 som jag kan prova med. Helt klart något jag måste göra snarast. Varför inte NU?
 
Go ahead!
"Just do it!" ;-)

OK, nu är det gjort. Med de föremål jag provade upplevde jag inte att perspektivet blev sämre med 60 mm. Faktum är att skillnaden var inget man direkt lade märke till. Det är heller inga problem med att rummet inte räcker till. Fotar man riktigt stora föremål får man väl kanske välja ett annat objektiv, men det kan jag tåla.
Lite ironiskt är väl att 12-60 fungerar förvånansvärt bra för det jag vill göra. Närgränsen räcker oftast.

https://lh4.googleusercontent.com/-9a_bu1mJRuM/UF4b0fvkfiI/AAAAAAAACe8/ZKeShFU_VqE/s800/UE%2520Delfin%2520HjO%2520120922-1.jpg
 
För den sortens bilder behöver du väl knappast ett M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro?

Nej, det är sant. Men jag tar också mycket mindre föremål. Det är trots allt så att närgränsen på de vanliga objektiven ofta inte räcker. Den bifogade bilden tog jag mest för att se om rummet räckte till fotograferingsavståndet och att inte perspektivet såg konstigt ut.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.