Annons

Olovlig publicering (igen)

Produkter
(logga in för att koppla)

Victorrr

Avslutat medlemskap
Fick just reda på, av en vän, att en av mina bilder publicerats i Motala Tidning, utan mitt tillstånd. Bilden är en bandbild jag tog åt ett par vänner. Jag har hört av mig till en vän i bandet och frågat om det. Tidningen hade då ringt upp en av dom och frågat om dom fick ta en bild som ligger på deras MySpace (vilket dom har tillåtelse till) och frågat om dom fått använda bilden. Tidningen fick då svaret att det var "okej" för bandet, men att det inte är dom som tagit bilden, och därför inte har rättigheten till den. Tidningen frågade inte heller vem som tagit bilden.

Trots detta har tidningen publicerat min bild, och skrivit bandnamnet som fotograf.

Jag hade gärna sett att tidningen kontaktat mig och frågat om lov och istället kommit överens om en rimlig summa. För det kan ju hända att dom vill se mer grejer, som kan leda till ytterligare jobb osv.

Men jag har inte blivit kontaktad eller någonting. Och jag vill självklart ha ersättning, för jag tycker att det är en tidnings skyldighet att ta reda på sånt innan dom publicerar saker.

Hur ska jag gå till väga och hur mycket bör man kräva enligt BLF-prislista?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar