Annons

Oljud från IS-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

skrinnare

Aktiv medlem
Jag skaffade nyligen ett 300/4L IS begagnat.
Jag stör mig lite på hur högljutt det är när gyrot för IS:en drar igång med ett tydligt "klånk". Inte så man hör det när det är andra ljud runtikring, men i den tysta naturen hörs det tydligt. Ska IS:en låta så?
Det är det första IS-objektiv jag använt så jag har inget att jämföra med.

Tycker även att fokusmotorn är lite mer högljudd än focusmotorn i mitt 24-85 USM, som rimligen inte borde ha lika hög byggkvalitet. Är ljud från focusmotorn ett tecken på att den är sliten, eller är det helt enkelt så att det är så mycket mer glas som ska flyttas i ett så stort objektiv så det låter mer?

I övrigt måste jag säga att 300/4L IS är ett underbart objektiv.
 
Det bästa hade såklart varit att testa två lika parralellt.

Jag har fotat med ett sådant (dock en stund sedan) och tycker inte att det lät högre än andra som tex 100-400 IS och 500 IS. Men det säger kanske inte dig så mycket tyvärr.

Men helt klart så låter det säkert mer än en standardzoom. Som sagt det är helt andra och större linser som flyttas,,

Den 28-135 IS jag sålde för ett år sedan lät helt klart mindre än mitt 500 IS. Både gällande IS och AF.

Även om man kanske inte vill erkänna det så är det faktiskt så att även proffslinserna varierar lite i "funktion".

Om du skulle jämföra ditt med en annans så tror jag säkert att man kan hitta skillnader, även om de säkert är små.

Mvh Niclas,
 
Skönt att höra att dessa objektiv inte är ljudlösa. Blev lite fundersam, eftersom det med all elektronik i ett objektiv knappast borde varit svårt att ge gyrot en mjukstart.

Tack för svaren.
 
Att de större objektiven låter mer är inte så konstigt. Det är rätt mycket större glasbitar som flyttas runt innuti.
 
Klonket hänger samman med att den rörliga linsgruppen släpper från sitt låsta läge som den har när IS inte är påslaget.

Ett tutande ljud hörs när skakningarna är kraftigare än vad systemet klarar av att kompensera för. Märks om man panorerar i läge "1".
 
Köpte ett nytt 300/4 IS för någon vecka sedan och visst finns det ett "surrande" ljud från IS-en (något "klonk" har jag inte märkt dock). Jag har också ett 70-200 med IS och där är den tystare liksom USM-motorn. Möjligen beror det på att 300:an är en äldre konstruktion där också IS-funktonen inte är lika effektiv som i nyare optik, Canon anger två bländarsteg jämfört med tre på 70-200 när det gäller IS. I övrigt kan man bara konstatera att 300/4 IS är ett mycket skarpt objektiv även med 1,4 konverter, samtidigt som det också är mycket billigare och lättare att ha med sig än motsvarande 2,8. Vad ljuden beträffar anser jag inte att de stör speciellt mycket.
 
Jag ställde precis samma fråga när jag hade köpt mitt 70-200 och fick samma svar.

Dessutom hör jag det inte lika mycket längre, eller så har ljudet minskat efter en tids användande.

Du kan nog vara lugn :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.