Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Oljiga bländarblad
- Trådstartare Draupner
- Start datum
bengt-re
Aktiv medlem
Bländarbalden eller bländarkasetten MÅSTE ut ur objektivet annars kommer det bli lösningsmedelsblandat fett i hela objektivet.
Plus att kolvätebaserde lösningsmedel rikerar att förstöra AR-coating på linserna om du spiller..
quarc
Aktiv medlem
Glömde nämna just detta med finmekanik. Man bör nog vara lite lagd åt detta hållet för att kunna hantera isärtagning. Det behövs tålamod och tummen på rätt ställe
Isärtagingen är enkel, om man har lite tålamod
Jag skulle oroa mig mer för hopsättningen, framförallt om vi pratar om att ta loss bländarlamellerna och göra rent. Jag har ett objektiv där någon före mig fått för sig att hälla i någon deciliter olja på något smart ställe som långsamt pytsar ut det till bländarna. Jag har öppnat upp objektivet säker ett tiotal gånger och gjort reant lamellerna med tops, men det kommer in ny olja från någonstans hela tiden, så nästa gång måste jag montera ner hela altet, plocka ut lamellerna och göra riktigt rent. Kan nog bli pilligt värre att få tillbaka allting sedan. Och detta säger jag trots att det är ett stort objektiv (Zeiss 180/2.8 för 6x6). På mindre grejer skall man nog testa flaskskeppsbygge eller nåt liknande innan som träning.
Jag har ju inte tagit isär mitt objektiv ännu, men har med framgång skruvat isär, lagat och satt ihop många andra saker genom åren. En sak som brukar kunna vara ett problem är återmonteringen. Ganska ofta har man haft en gigg eller specialverktyg vid monteringen, och såvida man inte är försedd med fjorton armar, alla med riktigt små händer kan det bli riktigt lurigt att få alla bitar på plats samtidigt. Framförallt om det finns fjädrar som skall vara spända också kan det bli ruggigt pilligt. Men om objektivet inte är kritiskt, och inte värt en förmögenhet, och du har erfarenhet av andra pilliga saker, så kan man alltid testa, men är man beroende av sitt objektiv skall man gå till ett proffs, detta är oftast aningen svårare än lego
quarc
Aktiv medlem
Jag har redan nämnt att jag funderar på att skruva ner mitt Zeiss 180/2.8 och en gång för alla få bort oljan ur bländaren. Ett par frågor som kanske någon kan svara på:
1) Hur gör jag bäst ren dem? Bada i T-sprit?
2) Lamellerna är blanka, det känns som att det bort kunna vara bättre med svarta eller åtminstone mörka. Finns det något enkelt sätt att färga de nyrengjorda lamellerna, eller är det inte värt mödan. (Jag vet ej om lamerllerna varit metallfärgade hela tiden eller om oljan i kombinatione med alla rengöringar tagit bort eventuell färg.
3) Vad smörjer man med istället? Jag antar att lamellerna skall lämnas helt torra, men fokusgängor måste ju smörjas med något som inte sprider sig till resten av objektivet.
4) Objektivet har idag Pentacon Six-fattning vilket ju är lite trist eftersom jag inte använt någon av de kamerorna på flera år. Jag kikade lite på fattningen och tyckte inte det såg så fantastiskt svårt ut att ta en pentaxk-fattning (drån en gammal multiplier) och sedan svarva till en bit så att jag kan byta ut den befintliga fattningen mod en PK istället (med rätt avstånd till sensorn givetvis). Vore dock riktigt cool om man i så fall även kunde få autobländaren att fungera, men det kräver lite snillrika mekanismer samt att jag inte är säker på att kameran orkar stänga bländaren på att så stort objektiv. Dessutom känns det oerhört tveksamt att bländaren skulle hinna stängs innan slutaren öppnas, så kanske det bara är en dum tanke. Någon som försökt sig på något liknande? Iom att objektivet är stort skulle man kanske kunna hitta en elektrik lösning på nerbländning (solenoid, alternativt mikroservo), men då skulle man helst lura kameran att man har ett modernt obejktiv så att det skickar elektrisk signal direkt, eller kan det vara så att precis som i blixtskon, så sluts två kontakter alltid för att blända ner?
1) Hur gör jag bäst ren dem? Bada i T-sprit?
2) Lamellerna är blanka, det känns som att det bort kunna vara bättre med svarta eller åtminstone mörka. Finns det något enkelt sätt att färga de nyrengjorda lamellerna, eller är det inte värt mödan. (Jag vet ej om lamerllerna varit metallfärgade hela tiden eller om oljan i kombinatione med alla rengöringar tagit bort eventuell färg.
3) Vad smörjer man med istället? Jag antar att lamellerna skall lämnas helt torra, men fokusgängor måste ju smörjas med något som inte sprider sig till resten av objektivet.
4) Objektivet har idag Pentacon Six-fattning vilket ju är lite trist eftersom jag inte använt någon av de kamerorna på flera år. Jag kikade lite på fattningen och tyckte inte det såg så fantastiskt svårt ut att ta en pentaxk-fattning (drån en gammal multiplier) och sedan svarva till en bit så att jag kan byta ut den befintliga fattningen mod en PK istället (med rätt avstånd till sensorn givetvis). Vore dock riktigt cool om man i så fall även kunde få autobländaren att fungera, men det kräver lite snillrika mekanismer samt att jag inte är säker på att kameran orkar stänga bländaren på att så stort objektiv. Dessutom känns det oerhört tveksamt att bländaren skulle hinna stängs innan slutaren öppnas, så kanske det bara är en dum tanke. Någon som försökt sig på något liknande? Iom att objektivet är stort skulle man kanske kunna hitta en elektrik lösning på nerbländning (solenoid, alternativt mikroservo), men då skulle man helst lura kameran att man har ett modernt obejktiv så att det skickar elektrisk signal direkt, eller kan det vara så att precis som i blixtskon, så sluts två kontakter alltid för att blända ner?
perese
Aktiv medlem
Det finns säkert olika "religioner" med vad som är bäst. Jag läste på forumet och på en annat håll för att rengöra mitt Minolta 50/1,7.
1. Jag rengjorde med destilerat vatten och diskmedel, sköljde av med t-sprit för att få bort det sista och även vattnet. Torkade med hårtork efteråt.
Även jag miasstänkte att oljan/smörjan i objektivet inte var att lita på, så där sprutade jag in (i kugghjulsmekanismen) elektronikrengöring. Tänkte så att om det funkar på elektronik och inte ger kortslutning så borde det funka på mekanik (linserna urplockade). Sprutade ganska många gånger och torkade med hårtork tills jag var nöjd.
2. Ev att blånera det, typ som med vapen, men hur och var vet jag inte. Skulle själv inte göra detta utan låta det vara = osäker.
3. Jag köpte ett fett baserat på MoS2 (http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=718&iItemId=83225) vet inte om jag skulle köpt på Biltema om mitt objektiv var värt flera tusen, kanske skulle jag köpt med mer kvalitet. Och JA, lameller = inget smörja, endast kugghjulsmekanismen.
Övrigt vet jag inte något om. Du har rätt om isärtagning = lätt, ihopsättning är svårt, ibland kanske vissa hjälpmedel behövs, ex så använde jag gummiklossen som finns på kryckor (längs ned) för att skruva ur främre linshållaren (eller vad det benämns, kan vara olika beroende på objektiv oxå)
Lycka till, och ta dig tid samt se till att du har en större låda som du kan lägga ut allt på för att kunna ta pause om det behövs. Jag använde en vit låda med lägre kanter (stal den från frysen, den som man kan frysa in bär i )
/Peter
1. Jag rengjorde med destilerat vatten och diskmedel, sköljde av med t-sprit för att få bort det sista och även vattnet. Torkade med hårtork efteråt.
Även jag miasstänkte att oljan/smörjan i objektivet inte var att lita på, så där sprutade jag in (i kugghjulsmekanismen) elektronikrengöring. Tänkte så att om det funkar på elektronik och inte ger kortslutning så borde det funka på mekanik (linserna urplockade). Sprutade ganska många gånger och torkade med hårtork tills jag var nöjd.
2. Ev att blånera det, typ som med vapen, men hur och var vet jag inte. Skulle själv inte göra detta utan låta det vara = osäker.
3. Jag köpte ett fett baserat på MoS2 (http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=718&iItemId=83225) vet inte om jag skulle köpt på Biltema om mitt objektiv var värt flera tusen, kanske skulle jag köpt med mer kvalitet. Och JA, lameller = inget smörja, endast kugghjulsmekanismen.
Övrigt vet jag inte något om. Du har rätt om isärtagning = lätt, ihopsättning är svårt, ibland kanske vissa hjälpmedel behövs, ex så använde jag gummiklossen som finns på kryckor (längs ned) för att skruva ur främre linshållaren (eller vad det benämns, kan vara olika beroende på objektiv oxå)
Lycka till, och ta dig tid samt se till att du har en större låda som du kan lägga ut allt på för att kunna ta pause om det behövs. Jag använde en vit låda med lägre kanter (stal den från frysen, den som man kan frysa in bär i )
/Peter
henpe
Aktiv medlem
Jag demonterade mitt Nikon AF28/f2.8 just därför att bländarlammellerna var oljiga. Lite pilligt, men inte komplicerat om du förstår vad jag menar....
Lammelerna skall vara snustorra (jag rengjorde med diskmedel), men fokusmekanik etc smörjde jag in med fett. Jag jobbade då på ett arbete som höll på en del med vakumteknik och lånade lite "High-Vaccum grease", dvs ett fett som inte förångas av värme och tid och därmed inte bör sprida sig inne i objektivet. Detta fett var silikonbaserat så mitt tips är att hitta ett "vanligt" silikonbaserat fett.
Lammelerna skall vara snustorra (jag rengjorde med diskmedel), men fokusmekanik etc smörjde jag in med fett. Jag jobbade då på ett arbete som höll på en del med vakumteknik och lånade lite "High-Vaccum grease", dvs ett fett som inte förångas av värme och tid och därmed inte bör sprida sig inne i objektivet. Detta fett var silikonbaserat så mitt tips är att hitta ett "vanligt" silikonbaserat fett.
Benganbus
Aktiv medlem
Är det någon som vet hur man gör rent dessa? Måste man lämna in objektivet? F.n så sitter bländaren fast på fullt insläpp och man ser att det kommit olja på bladen.
Idéer?
Allt beror på vilket objektiv det är.....
Kan man plocka isär objektivet, och få ut bländardelen, så är det lättare..
Olja kan börja "krypa" på äldre objektiv,
eller så har nå'n försökt smörja objektivet utifrån vid ett senare tillfälle..
Jag har använt kemisk ren bensin för att ta bort olja på bländarlameller.
Och på äldre objektiv, innan MC osv, bör man vara litet extra försiktig med lösningsmedel som ev kan lösa upp antireflexbehandlingen eller kittning....
/Bengan
Draupner
Medlem
Jag fick loss ganska många delar men kom aldrig in till lamellerna. Sitter någon spärrbricka på linsen som sitter in mot kameran. Vet inte hur hårt man vågar ta i heller.
Fick även lära mig det som står ovan, ihopsättning är svårt Nu så ligger den yttre fokusringen helt fel mot den inre där man läser av avstånd. Men det är nog lättfixat.
Fick även lära mig det som står ovan, ihopsättning är svårt Nu så ligger den yttre fokusringen helt fel mot den inre där man läser av avstånd. Men det är nog lättfixat.
hybrid3
Aktiv medlem
Jag har gjort rent ett antal Minolta-objektiv (35-70/4, 35-105/3.4-4.5, 50/1.4 och 70-210/4). Det enda som egentligen skapade problem var när jag inte kom ihåg hur vissa delar satt ihop och fick göra om det ett par gånger.
Jag använder en ultraljudstvätt från Harald Nyborg, funkar perfekt med lite diskmedel.
Mycket användbara verktyg: en komplett uppsättning miniatyrmejslar av god kvalitet ner till storlek PH000 (använder man fel är det lätt att skada skruvskallarna), tandpetare & pennkniv.
Jag använder en ultraljudstvätt från Harald Nyborg, funkar perfekt med lite diskmedel.
Mycket användbara verktyg: en komplett uppsättning miniatyrmejslar av god kvalitet ner till storlek PH000 (använder man fel är det lätt att skada skruvskallarna), tandpetare & pennkniv.
Patrik Palombo
Aktiv medlem
Henrik har du några tips för hur man bäst får "bländar-pinnen" på rätt plats när man sätter fast bajonetten igen?
hybrid3
Aktiv medlem
Det brukar sitta lite "lack" (eller något liknande) över de två skruvarna som håller bländarpinnen mot bländarkassetten. Det brukar gå att se på lacken hur pinnen satt innan man tog bort den.
Förstod jag din fråga rätt?
Förstod jag din fråga rätt?
Henrik har du några tips för hur man bäst får "bländar-pinnen" på rätt plats när man sätter fast bajonetten igen?
Patrik Palombo
Aktiv medlem
Det ordnade tills sig riktigt bra. Henrik när du skruvade ihop ditt 35-105mm (om det är första versionen) hade du nån guide att gå efter eller skrev du upp alla moment?
hybrid3
Aktiv medlem
Jag ångrade att jag inte skrev upp momenten, klurigast var hur de olika skruvarna och trummorna skulle sitta relativt varandra. Då tog jag till de utmärkta servicemanualerna jag köpte av Pete Ganzel och där framgick tydligt hur grejerna ska sitta ihop.
Hade du samma erfarenhet? I värsta fall får man göra ett försök men jag tror ändå att man till sist får ihop det, även utan dokumentation.
Ja, det var första versionen jag meckade med.
Hade du samma erfarenhet? I värsta fall får man göra ett försök men jag tror ändå att man till sist får ihop det, även utan dokumentation.
Ja, det var första versionen jag meckade med.
Det ordnade tills sig riktigt bra. Henrik när du skruvade ihop ditt 35-105mm (om det är första versionen) hade du nån guide att gå efter eller skrev du upp alla moment?