Annons

Olika versioner av canon 300 2,8 IS ???

Produkter
(logga in för att koppla)

magelm

Aktiv medlem
Hörde att det skulle finnas olika versioner av Canons 300 2,8 IS. Är det någon som vet vad det är för skillnad och vilket år den nya modellen i så fall kom?

Visst finns det en sida på internet där man med hjälp av serienr på objektivet kan utläsa hur gammalt det är...? Någon som vet vad sidan heter?

/Magnus.

Jag är fortfarande intresserad av frågan, och såvitt jag kunde se så talade den länkade artikeln bara om hur man åldersbestämmer sin Canonoptik. Är det någon som vet om det har gjorts några förändringar i EF 300/2.8 IS sedan den introducerades (1999?), eller är det exakt likadana komponenter i de som tillverkas idag som det var då? Man kunde ju tänka sig att de har justerat något så att t ex strömförbrukningen i IS- eller AF-modulerna har minskat...

Jag är fortfarande intresserad av frågan, och såvitt jag kunde se så talade den länkade artikeln bara om hur man åldersbestämmer sin Canonoptik. Är det någon som vet om det har gjorts några förändringar i EF 300/2.8 IS sedan den introducerades (1999?), eller är det exakt likadana komponenter i de som tillverkas idag som det var då? Man kunde ju tänka sig att de har justerat något så att t ex strömförbrukningen i IS- eller AF-modulerna har minskat...

Inom alla tillverkande företag och produkter jag har kommit i kontakt med finns det en ständig utveckling av en befintlig modell.
Ofta sker det p.g.a. återkoppling från kunder som har problem med det ena eller andra. Det kan vara förändringar i komponenter, toleranser tillverkningsinstruktioner eller annat.
Design avedelningar brukar prata om versioner eller revisioner av produkten.
Anledningarna kan också vara att man måste byta leverantörer eller komplettera med en andra leverantör p.g.a. tillgång på komponenter.
Ofta framgår bara förändringarna i serviceteknikernas reservdelslistor eller serviceinstruktioner.
En Volvo V70 döps ju inte om bara för att man kommit fram till att den gamla inte gav specifierat antal hästkrafter och att man därför bytt dator till motorstyrningen.
Detta gäller säkert också Canon.
Man kan misstänka att en senare modell är en mer mogen produkt än en tidigare version.
Förmodligen kan bara en erfaren servicetekniker hos Canon tala om för dig hur en version från 1999 skiljer sig från en från 2008.

Inom alla tillverkande företag och produkter jag har kommit i kontakt med finns det en ständig utveckling av en befintlig modell.
[...]
Precis så resonerar jag också. Det hade ju kunnat vara intressant att veta vad som har hänt rent konkret. Jag börjar fundera allt mer seriöst på att skaffa ett, och det kunde ju vara kul att veta vad som ev. skiljer ett nytt från ett begagnat med några år på nacken.

Förmodligen väldigt svårt att få information om. Kan du inte ringa RCC i Göteborg och fråga någon servicetekniker.
De är förmodligen de enda som vet i Sverige.

Ofta sker det p.g.a. återkoppling från kunder som har problem med det ena eller andra. Det kan vara förändringar i komponenter, toleranser tillverkningsinstruktioner eller annat.
Design avedelningar brukar prata om versioner eller revisioner av produkten.
Anledningarna kan också vara att man måste byta leverantörer eller komplettera med en andra leverantör p.g.a. tillgång på komponenter.
Ofta framgår bara förändringarna i serviceteknikernas reservdelslistor eller serviceinstruktioner.
En Volvo V70 döps ju inte om bara för att man kommit fram till att den gamla inte gav specifierat antal hästkrafter och att man därför bytt dator till motorstyrningen.
Detta gäller säkert också Canon.
Man kan misstänka att en senare modell är en mer mogen produkt än en tidigare version.
Förmodligen kan bara en erfaren servicetekniker hos Canon tala om för dig hur en version från 1999 skiljer sig från en från 2008.

Det känns inte riktigt som Canon jobbar så tycker jag.
Har t ex inte hört talas om någon firmwareuppgradering på kameror som inneburit något annat än småfixar.
Nån annan kanske har annan information om kontinuerliga förbättringar på IS. Min uppfattning är att Canon konstruerar om och döper om till ver. II

Det känns inte riktigt som Canon jobbar så tycker jag.
Har t ex inte hört talas om någon firmwareuppgradering på kameror som inneburit något annat än småfixar.
Nån annan kanske har annan information om kontinuerliga förbättringar på IS. Min uppfattning är att Canon konstruerar om och döper om till ver. II

Nu pratade vi objektiv. Alla tillverkare har revisioner av sina specar, komponenter och toleranser.
Det vi pratar om är småjusteringar men som i och för sig kan lösa ett irriterane problem på en produkt.
När en kamera börjar levereras med en ny firmware är detta en ny revision av produkten. Du måste då veta att från vilket tillverkningsnummer började man installera denna nya firmware.
Men du kan vara säker på att det också byts och uppgraderas andra komponenter utan att vi konsumenter får nys om det.
Att kunna byta komponenter eller förbättra specar är en nödvändighet idag för alla tillverkare. Annars skulle idag AF på 1DMKIII vara lika usel idag som den var från början för att ta ett exmpel.

Nu pratade vi objektiv. Alla tillverkare har revisioner av sina specar, komponenter och toleranser.
Det vi pratar om är småjusteringar men som i och för sig kan lösa ett irriterane problem på en produkt.
.

Ja jag skulle väl hållit mig till ämnet, objektiv. Men om det sker förbättringar och justeringar så verkar det inte vara något man pratar om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar