Annons

Olika typer av batterier - tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Newman75

Aktiv medlem
Är på gång att köpa ny kamera (lutar mycket åt en Canon S3 IS eller Panasonic DZ7), kommer att avvakta ett par månader för att se hur Canon S3:an blir när den väl släpps. Funderar nu på olika typer av batterier (t.ex. AA eller lithiumjon) som de olika kamerorna har, och om det är några större skillnader/fördelar/nackdelar på dem?

Min tanke är att även om man kör uppladdningsbara NiHi AA-batterier så kan man ju alltid köpa några vanliga batterier på närmsta mack/Ica/liknande om det skulle krisa, medan om man kör med lithiumjon ("specialbatterier" eller vad man skall kalla det) så står man sig slätt om det skulle vilja sig så illa att det man har i kameran och ett eventuellt reservbatteri tar slut. Visst, det är också uppladdningsbara men då jag ofta drar ut i vildmarken när det är dags för semester så kanske det inte alltid finns strömaggregat att tillgå, å andra sidan skall man kanske inte helt välja kamera för en speciell situation som eventuellt kan uppstå ett par veckor om året?
 
Personligen tycker jag att det är en enorm fördel om man kan köra med R6/AA batterier. Det finns en mängd olika märken att välja på och man kan relativt billigt köpa 2-3 uppsättningar. Det finns även en uppsjö med bra laddare att köpa både för 220V och 12V. Plus då att man i nödfall kan köra på vanliga alkalinebatterier.

Detta räddade mig en gång för ett antal år sedan, när jag fick chansen att åka och hälsa på en helt nyfödd liten tjej. Det var bara det att mitt batteri i min Canon EOS 50E var tokslut, och detta var i julhelgen. Det hela gick bra tack vare att mitt vertikalgrepp även nöjde sig med 4 st R6 :) Oj så tacksam jag var för det! En baby är ju bara några timmar gammal i just några timmar ;)
 
Tack, lite så jag tänkte också. Snackade med en kompis som helt förkastade AA-batterier till mer avancerade digitalkameror än vanliga "sikta och skjut"-kameror. Men tekniken går väl framåt och dagens batterier känns helt ok även i digitalkameror tycker jag. Som du säger blir det dessutom helt överkomligt prismässigt att skaffa sig flera uppsättningar.
 
Laddare

Lite läsning om laddare och hur man är rädd om sina batterier.

http://www.konsumentverket.se/Documents/miljo_energi/batterier/universalladdare_r02_058.pdf

För övrigt så håller jag med om att R6/AA är att föredra. Ett par extra sett i fickan käns tryggt.

Har läst något test av batterier i tidningen Ljud och Bild, dom brukar testa varge år.
Prist skilljer mycket mer än prestandan.

Du kan säkert hitta några gamla nummer på ditt bibliotek eller på tidningen hemsida.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.