Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika skärpa i olika program

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats Lj

Ny medlem
Hej,

Jag har svårt att förstå hur man visar skarpa bilder på skärmen.

Jag har köpt en Canon EOS 30D. För det första ville jag ha en systemkamera, men jag var heller inte riktigt nöjd med bilderna från min Pentax Optio 555, som i och för sig ska vara en bra kamera. Nu visade det sig att jag inte heller var riktigt nöjd med Canon-bilderna.

Nu ser jag att det beror på vilket program jag använder för visning!! När jag använder ACDSee, som jag gjort i några år, och även Microsofts program för Visning av bilder och fax, så är de inte speciellt skarpa. När jag nu använder ZoomBrowserEX, som följer med Canon-kamerna, så är de mycket skarpare. Också ett program som ImageWalker gör dem skarpare. Detta utan att behandla bilderna alls!

Gör t.ex. ZoombrowserEX någon ytterligare skärpning automatiskt? Eller har det något att göra med hur programmen får ett foto på 3504x2336 att passa på skärmen?

Sedan uppstår frågan hur jag ska spara bilderna i ett bildspel, eller hur jag ska presentera dem via en "kanon"? Om jag får olika resultat när jag visar bilder på min skärm (som är bra), genom att använda olika program, så antar jag att det kommer att gälla när jag skickar bildspel till andra personer eller när jag använder en "kanon".

Sedan ser jag också att jag får olika resultat när jag använder Unsharp Mask. När jag använder ACDsee with värdena 100, 2, 1, eller använder Photoshop eller ZoomBrowserEX med samma värden, så blir resultaten olika. ZoomBrowserEX ger mer skärpa (även när jag sedan använder ACDSee för att se på resultatet).

När jag använder ACDSee så måste jag definitivt skärpa bildrna. När jag använder ZoomBrowserEX behöver jag det inte. Så nu ser jag även utmärkta bilder med min Pentax Optio 555.

Tacksam för en förklaring till ovanstående frågor och hur jag på bästa sätt ska kunna se skarpa bilder (då i första hand utan att skärpa dem).

/Mats Lj

ACDsee tycker jag brukar visa bilderna med bra resultat. Däremot vet jag att Microsofts inbyggda bildvisare "softar" alla bilder vilket givetvis gör att de inte blir skarpa.

Om bilderna blir oskarpa i vissa program beror det nog på att bilderna är mycket större än skärmupplösningen och därför måste skalas ned, och vissa program gör nog detta bättre än andra. Ju bättre kvalitet man vill ha i nedskalningen ju längre tid tar det också så det är ju en kompromiss man får göra.

Om man vet att man skall visa bilderna på skärm kan man alltid kopiera bilderna och skala ned dessa till skärmupplösning i t ex Photoshop så att bilderna visas i naturlig upplösning.

Mats Lj skrev:
Hej,

Jag har svårt att förstå hur man visar skarpa bilder på skärmen.

...

Gör t.ex. ZoombrowserEX någon ytterligare skärpning automatiskt? Eller har det något att göra med hur programmen får ett foto på 3504x2336 att passa på skärmen?

Om programmen gör någon extra skärpning låter jag vara osagt, helt klart är i alla fall att problemet hänger ihop med hur 3504x2336 ska klämmas in på skärmen. För att visas på skärmen måste bilden skalas om, och det kan göras på mer eller mindre enkla eller komplicerade sätt. Vilken metod som används har helt klart en effekt på slutresultatet.

Om du vill göra ett bildspel som ska visas på en specifik skärm, så rekommenderar jag att du först skalar ner storleken på bilden så den ryms inom skärmens pixeldimensioner, tex jag skulle skala ner till 1280x1024, eftersom det är storleken på min skärm. Sen skulle jag lägga på skärpa med USM tills det ser bra ut på skärmen. Nu behöver inte bildvisningsprogrammet skala om bilden och skärpan finns där oavsett vilket program du använder.

Mats Lj skrev:
Hej,
......... Sedan ser jag också att jag får olika resultat när jag använder Unsharp Mask. När jag använder ACDsee with värdena 100, 2, 1, eller använder Photoshop eller ZoomBrowserEX , med samma värden så blir resultaten olika. ZoomBrowserEX ger mer skärpa (även när jag sedan använder ACDSee för att se på resultatet).......

Har ZoomBrowser USM? Jag kan inte hitta det i min version 5.1. Finns det i senare version? Läser på Canon hemsida om version 5.6 men de skriver inget om USM.

mvh, tibor

Hej Mats!

Min gissning är att problemet du upplever beror på att du tittar på högupplösta bilder på lågupplösta media (skärmen). Din skärm har upplösning kring 1300x1000 punkter. Bilden är däremot 3500x2300 punkter. När ett program minskar antalet pixlar för att visa bilden på skärmen ”klibbar” pixlarna ihop och bilden blir mindre skarp. Det är möjligt att vissa program (ZoombrowserEX i ditt exempel) skärpar upp bilderna under visningen därför upplever du dem skarpare.

Mitt tips är att göra som jag gör. :) Jag har mina högupplösta originalfiler som jag gör kopior av beroende på användningsorådet. Till exempel om jag planerar att visa bilderna på min egen skärm förminskar jag dem i ett bildbehandlingsprogram till 1280x1024 och skärper upp dem själv. Om de kommer att visas på internet brukar jag minska till 800x600 så att alla kan få plats med dem på sina skärmar. För utskrift 25x15 behåller jag bildens upplösning men skärper dem med en större radie. Samma gäller om du vill visa bilderna på en projektor. Beroende på dess upplösning borde du minska bilden och skärpa upp den enligt den.

Att bilderna skärpas upp olika beroende på programmet du använder är inte så konstigt då olika program använder olika algoritmer för uppskärpningen.

Jag hoppas att det är det du är ute efter med din fråga. :-D

P.S. Oj, medan jag skrev fick du redan en del svar att bita i.:)

Re: Re: Olika skärpa i olika program

Tibor skrev:
Har ZoomBrowser USM? Jag kan inte hitta det i min version 5.1. Finns det i senare version? Läser på Canon hemsida om version 5.6 men de skriver inget om USM.

mvh, tibor

Hej,

Jag har ZoomBrowserEX 5.6.0.27, som följde med kameran. Under Edit-menyn, när jag valt att Visa en bild, finns Sharpness med underval Sharpen och Unsharp Mask.

/Mats Lj

Re: Re: Re: Olika skärpa i olika program

Mats Lj skrev:
Hej,

Jag har ZoomBrowserEX 5.6.0.27, som följde med kameran. Under Edit-menyn, när jag valt att Visa en bild, finns Sharpness med underval Sharpen och Unsharp Mask.

/Mats Lj

Tack; har under tiden laddat ner nya versionen och där finns en del "godis" som Canon inte berättar på sin hemsida......

/t

Tack för alla svar. Det verkar hjälpa till viss del att spara i samma format som skärmens upplösning. Åtminstone ACDSee ger bättre resultat, när det inte behöver skala om. Dock tycker jag fortfarande att ZoomBrowserEX ger ännu bättre med oskalad bild. Jag ser också att ACDSee ger mycket skarp bild när man tittar på delar av bilden i rätt upplösning.

Jag håller även nu på och provar lite med PhotoShop Elements. När jag gjort ett bildspel med oskalade bilder och visar det hinner det knappt skärpa till alla bilder, innan nästa bild ska visas. Ska prova med lite olika upplösning här också. Verkar vara en hel vetenskap.

/Mats Lj

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar