Då dämpar antagligen ditt filter lite hårdare i blått än i resten av spektrat, med tanke på skillnaden du beskriver mellan molnig/solig WB. Det finns gränser för hur långt utanför den förbestämda kurvan av förstärkning/sänkning av rött respektive blått som AWB får gå enligt kameran. Denna kurva balanserar mer blått/mindre rött eller mer rött/mindre blått mot varandra med grönt som konstant, enligt vissa förutbestämda balanser.
Andradelen av WB påverkar egentligen mest hur balansen mellan grönt och summan av rött+blått förändras. Denna del är kameran lite för försiktig med... Kanske för att överkompensering är sämre än för lite kompensering i de flesta sammanhang?
D2X (och ett par till) hade den extra sensorn för att komplettera det som kameran mätte genom objektivet. En helt lysande idé, som antagligen blivit bortrationaliserad för att den kostade mer än vad den i (många fall) gav. I vissa fall var den dock jättebra....
Den mätte genomsnittssammansättningen av ljuset i ett halvklot riktat snett framåt uppåt, vilket är jättebra om man t.ex fotar med teleobjektiv utomhus... Synvinkeln som teleobjektivet har är ju ganska begränsad, och visar bara en väldigt liten del av omgivningen. Om då bakgrunden är en röd tegelvägg så kommer den genom-objektivet-baserade AWB-funktionen bli ganska lurad... Väger man då in data från en sensor utanför objektivet som mäter lite mer av det omgivande ljuset så är man genast lite mer rätt på det.
Det hade dock inte hjälp i detta fall...
Vill du ta reda på hur det egentligen står till så fota ett gråkort först utan, och sedan med gråfiltret - helst i solljus. Normal exponering enligt gråkortet. Framkalla båda med samma WB, ställd efter fotot utan gråfilter. Tittar du sen på gråkortet med "picker" i photoshop eller i raw-programmet så ser du ifall gråfiltret är "obalanserat".... Vilket det lär vara med tanke på vilka WB-inställningar du angivit i bilderna ovan.