Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika resultat med olika objektiv Nikkor 50 1,8 och tamron 28-75 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus.s

Medlem
Fotade idag i dåligt ljus, molnigt med visst solgenomsläpp. Upptäckte då att mitt tamronobjektiv levererade betydligt bättre bilder under samma förutsättningar än mitt nikkor 50 - objektiv. Tog ett par testbilder - med samma inställningar på kameran och med största bländare på objektiven. Ljuset blev konstigt med nikkor. Är det någon som kan förklara detta för mig ? Kan det vara ngt fel på objektivet eller är det maskinisten som felar.

Kolla bilderna på min sida.

Ljuset blir "annorlunda" eftersom största bländare inte är samma på de olika objektiven... Om du ställer kameran i "A"-läge och väljer F/2.8 på båda objektiven bör det bli ganska lika.

Motljusegenskaper och kontrast i bilden kan förändras en hel del när man går mot största bländare på objektiv med bländare <F/2

En annan förklaring kan vara att du stått så att direkt solljus träffat frontlinsen med 50/1.8 men att frontlinsen varit i skugga med zoomen.

Ljuset blir "annorlunda" eftersom största bländare inte är samma på de olika objektiven... Om du ställer kameran i "A"-läge och väljer F/2.8 på båda objektiven bör det bli ganska lika.

Motljusegenskaper och kontrast i bilden kan förändras en hel del när man går mot största bländare på objektiv med bländare <F/2

Testade just det förut och gick upp till och med 11 men fick fortfarande ungefär samma resultat.

Det verkar som du får in mer ströljus med 50mm men också som om det fotot är taget mer åt höger och därmed mer mot solen än Tamron bilden. Har du filter och eller motljusskydd?

antingen så träffar ljuset frontlinsen på 50 men inte 28-75 eller så har 28-75 grymma motljusegenskaper (hoppas på det senare, ska köpa en sån själv)

Det verkar som du får in mer ströljus med 50mm men också som om det fotot är taget mer åt höger och därmed mer mot solen än Tamron bilden. Har du filter och eller motljusskydd?

Tack för alla snabba svar. Bägge bilderna är tagna med uv-filter på och utan motljusskydd. Testade dock att sätta på motljusskydd på 50:an och dessutom skruvade jag av filtret, men trots detta ingen större skillnad i resultat. De bilder som jag tog tidigare i molnigt väder idag visade en påtaglig skillnad i kvalitet till 50:ans nackdel.

Glömde ju fråga... VILKEN 50F/1.8? :)

Det finns fyra varianter med olika antireflexbehandlingar genom åren, av dessa så är "series E" och den älsta icka-AI 50'an klart sämre än AIS50 och AFD50.

Glömde ju fråga... VILKEN 50F/1.8? :)

Det finns fyra varianter med olika antireflexbehandlingar genom åren, av dessa så är "series E" och den älsta icka-AI 50'an klart sämre än AIS50 och AFD50.

Det är en AF nikkor 50 1:1,8D alldeles ny - har fått bra bilder i solljus men när det som idag var molnigt och i motljus blir det inte acceptabelt.

Filter

Tack för alla snabba svar. Bägge bilderna är tagna med uv-filter på och utan motljusskydd. Testade dock att sätta på motljusskydd på 50:an och dessutom skruvade jag av filtret, men trots detta ingen större skillnad i resultat. De bilder som jag tog tidigare i molnigt väder idag visade en påtaglig skillnad i kvalitet till 50:ans nackdel.

Testade lite fler bilder i motljus och kan konstatera att filtren har betydelse i negativ riktning. På 50:an sitter ett UV filter som helt klart försämrar bilderna. Färgerna blir klart svagare och en dimma syns i bilden. Även Tamron objektivet tjänar på att ta av filtret i bildkvalitet - dock sitter det ett Sky-filter på detta objektiv. Kan det vara så att det är dålig kvalitet i filtren eller skall man inte använda filter överhuvudtaget?

Testade lite fler bilder i motljus och kan konstatera att filtren har betydelse i negativ riktning. På 50:an sitter ett UV filter som helt klart försämrar bilderna. Färgerna blir klart svagare och en dimma syns i bilden. Även Tamron objektivet tjänar på att ta av filtret i bildkvalitet - dock sitter det ett Sky-filter på detta objektiv. Kan det vara så att det är dålig kvalitet i filtren eller skall man inte använda filter överhuvudtaget?

Vad har du för märke på filterna?
Jag använder enbart B&W och har aldrig upplevt att dem försämrar bildkvalitén.

Kan det vara så att det är dålig kvalitet i filtren eller skall man inte använda filter överhuvudtaget?
Man ska inte använda filter om det inte behövs. På 50:an torde det vara fullständigt överflödigt eftersom frontlinsen sitter såpass långt in att det knappt går att komma åt den. På Tamronet hade jag inte heller använt något filter, eftersom det inte är ett jättedyrt objektiv. Men det kan vara bra att ha med sig om det blir regn eller liknande.

Hoya gör allt från billiga (ganska dåliga) till väldigt dyra (väldig bra) filter, vad står där mer än Hoya?

Hoyas bra filter brukar heta "HMC Super", "Pro 1" eller "Pro 1 DIGITAL". Hoyas senaste serie heter "HOYA HD" och skall enligt dem själva vara ännu bättre än tidigare serier, men jag har inte sett dem på den Svenska marknaden ännu.

Hoyas filter säljs också under namnet "Kenko".

Tack för alla bra tips. Landat i två saker - skippar filtret på 50:an och köper ett bättre filter till tamron. Dessutom skickas 50:an in till Nikon då den överexponerar i visst ljus. I övrigt tar 50:a väldigt bra bilder.

Tack för alla bra tips. Landat i två saker - skippar filtret på 50:an och köper ett bättre filter till tamron. Dessutom skickas 50:an in till Nikon då den överexponerar i visst ljus. I övrigt tar 50:a väldigt bra bilder.

Vad för ljus är det den överexponerar i?! Har inte märkt att mina objektiv ger olika exponering. Är ju kameran som avgör exponeringen, inte objektivet.

ljus

Vad för ljus är det den överexponerar i?! Har inte märkt att mina objektiv ger olika exponering. Är ju kameran som avgör exponeringen, inte objektivet.

Det är framförallt i molnigt väder som problemen uppstått. Det är helt klart att mina objektiv ger olika exponeringar. Jag är ju ingen expert men för mig så är det objektivet som vidarebefordrar infon till kameran och det kanske kan göras på fel sätt - vad vet jag. Objektivet har ialla fall reparerats av Nikon och är nu på väg till mig. Det skall bli intressant att göra nya tester och jag kommer att rapportera resultatet hit så snart jag gjort det.

Jag har upptäckt en liknande kul egenskap och i mitt fall handlar det om ett gråfilter. Filtret är ur Hoyas bättre serier och när jag sätter på det på något av mina mest använda objektiv AF-S17-55 f2,8 eller AF-S70-200 f2,8 så blir vitbalansen helknasig. Bilderna blir smågröna med filtret medan de blir bra utan. Mest fel blir det när det är molningt. Skiner soluen så blir det mindre fel men fortfarande fel.

Det är inga problem med att fixa VB, antingen i efterbehandligen eller via en manuell inställning på kameran men det innebär extra arbete.

Filtret kanske inte är helt neutralt men jag har givetvis mätt ljuset med filtret på plats och kamerans intelligens borde väl fixa detta. På min tidigare kamera, D2X satt det en extern sensor för vitbalanserigen och jag hade förstått om den blev lurad men denna finns inte på min D300. Ljuset mäts via gluggen och då även genom filtret........

Jag har mätt upp hur mycket fel VB blir och den ligger inom de värden som kameran skall kunna hantera. Kan det vara någon annan typ av logik som ligger bakom? Dvs kameran använder ju fler sensorer i sin bedömning av exponeringen och AF. Tex så "vet" kameran att ett speciellt ljus inte skall finnas i bilden och därmed struntar i den om ljusheten i hela bilden över eller understiger vissa parametrar. Tex en spotlight rakt in i kameran i ett mörkt motiv....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar