Annons

Olika paraplyn, vad för skillnad

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Funder på vad det är för skillnad på att låta blixtljuset reflekteras i ett paraply eller låta det lysa igenom.
Borde inte den lysande ytan bli lika stor?
Tänkte använda en vanlig blixt.

//DG

"Ljuskällan" blir lika stor men den sprider ljuset olika.

Ett vitt paraply som du skjuter ljuset igenom ger det mjukaste ljuset.

Silver och guld är de hårdaste och ger rejält mycket skarpare skuggor på motivet.

Kika på Webphotoschools lektioner så får du se exempel också.
How an Umbrella Works

Upplysande !

diver1 skrev:
"Ljuskällan" blir lika stor men den sprider ljuset olika.

Ett vitt paraply som du skjuter ljuset igenom ger det mjukaste ljuset.

Silver och guld är de hårdaste och ger rejält mycket skarpare skuggor på motivet.

Kika på Webphotoschools lektioner så får du se exempel också.
How an Umbrella Works

Mycket trevlig länk.

/Jörgen

Materialet påverkar bara kontrasten mellan ljus och skugga, inte storleken på skuggans kanter ( från mörkt till ljust ). Storleken på ljuskällan påverkar hur långt avståndet blir från skuggans mörkaste del till den ljusaste.

Ibland är det svårt att veta vad som menas med mjukt ljus eftersom kan betyda olika saker för olika människor.

tänkte bara utveckla den här frågan om det går för sig.

ni som har lite koll, vad rekommenderar ni att man ska köpa för paraply om man ska ha det mes till modellfoto. jag kommer att använda mig av en Sigma ef-500 ST. vad ger bäst och mångsidigast ljus??

Om du ska fota inomhus tror jag du klarar dig bra med aétt vitt paraply med en avtagbar svart baksida ( den brukar vara silver på andra sidan ).

Då kan du dels köra blixten genom paraplyet eller studsa den utan att ljus försvinner genom baraplyet.

Tror nog www.kaffebrus.com har såna för ca 250 spänn inkl frakt.

För porträtt är annars att rekommendera en softbox som ger en mycket trevligare reflex i ögonen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar