Annons

Olika nyanser vid utskrift av samma bild

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag brukar redigera bort röda ögon på mina bilder i Photoshop. När jag har gjort det på den bild ser originalbilden och Photoshopbilden exakt likadana ut på min datorskärm - förutom att de röda ögonen är borta.

Jag har testat att skicka en originalbild och motsvarande Photoshopbild till fujidirekt för utskrift. Det visade sig att färgåtergivningen skiljer sig åt mellan utskrifterna - vad beror detta på?

Kan det möjligen bero på att fujidirekt använder sig av auto-korrigering och att denna auto-korrigering ger olika resultat på originalbilden och Photoshopbilden?
 
Tittar du på båda bilderna i PS när du jämför?
Om inte så kan det bero på att många visningsprogram inte hanterar färgprofiler och därför kan två bilder som visas av olika program där bilderna ser lika ut på skärmen faktiskt innehålla olika färginformation.

Sen kan det mycket väl vara så att FD har autokorrigeringar som påverkar resultatet.
 
Jag kollade faktiskt i Vistas visningsprogram, men nu när jag testar att jämföra bilderna i Photoshop så ser färgerna fortfarande exakt likadana ut på skärmen.

Hur gör jag för att färgerna inte ska förändras vid utskrift bara för att jag fixar röda ögon? Räcker det att jag skriver ut bilderna utan auto-korrigering (och kör med Crimson där den möjligheten finns), eller behöver jag mixtra med ICC-profiler?

Jag kör på default-inställningarna i Photoshop: När jag sparar är ICC-profilen sRGB IEC61966-2.1, och jag sparar i maxkvalitet.
 
Låter konstigt... Är du säker på att du har sRGB in (från kameran), arbetar i sRGB och slutligen exporterar i sRGB, med inbäddad profil? Isf ska det inte bli någon skillnad så långt jag kan se.
 
Ärligt talat vet jag inte vad jag har "in" från kameran. Det är en tre år gammal kompaktkamera - Nikon Coolpix P1. Bilderna tas i jpg-format. Sen kör jag som sagt defaultinställningarna i Photoshop...
 
Då är enda skillnaden jag kan tänka mig att kameran inte "skickar med" profilen i bilden ("Embedded"), men att du har ställt PS till att göra det (eller tvärtom är inte omöjligt heller...).
Om sen FUJI inte har koll på sina grejor kan det då göra skillnad.

Fuji är tradiga på den punkten - tekniskt sett väldigt bra utskrifter, men efter samtal med deras kundtjänst har jag fått informerat att de inte KAN eller helt enkelt inte VILL göra undantag och stänga av alla deras "autokorrigeringar" med extra överskärpning osv... Vilket för min del gör dem fullständigt oanvändbara.
 
Hur vet jag om kameran "skickar med" profilen i bilden? Det enda jag hittar när jag bläddrar runt i Photoshop är om jag väljer "File" och sedan "File info..." när bilden är öppen. Då står det under "Advanced" och "Adobe Photoshop Properties" bl.a: "photoshop:ICCProfile: sRGB IEC61966-2.1". Betyder detta att profilen är "embedded"?

Under Edit/Color Settings... står det bl.a:
RGB: sRGB IEC61966-2.1 (under "Working space")
och
RGB: Preserve Embedded Profiles.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.