Annons

Olika färger på bilder i photoshop, iphoto, picasa och IE o det är Photoshop som visa

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Olika färger på bilder i photoshop, iphoto, picasa och IE o det är Photoshop som visar fel!!!
Redigerar bilder i olika program men det är photoshop som visar galet?!?!?!?!
Kolla bildsekvensen som jag skickat med.

Från vänster är bilden öppnad i photoshop, bild 2 i iphoto plus o 3e i picasa.
När bilden visas på webben ser den ut som bild 2 o 3!!!!

Kan bli galen på sånt här. Tar gärna emot hjälp! :)

Har i Photoshop colr settings adobe 1998 o det verkar inte spela ngn roll vad jag ändrar till. Bilderna blir mycket ljusstarkare i photoshop ändå vilket gör att man missbedömmer o tonar ner färger istället så de blir tråkiga på webben!!! :(
 

Bilagor

  • test_fotosidan.jpg
    test_fotosidan.jpg
    9.4 KB · Visningar: 686
Har i Photoshop colr settings adobe 1998 o det verkar inte spela ngn roll vad jag ändrar till. Bilderna blir mycket ljusstarkare i photoshop ändå vilket gör att man missbedömmer o tonar ner färger istället så de blir tråkiga på webben!!! :(

Om du ska visa bilderna på webben ska du inte spara dem i Adobe rgb utan i srgb.
 
Tack för svar. Är det i kameran jag skall sätta om eller i photoshop?
Varför visar alla bildprogram förutom photoshop ljusare bilder?
 
Nu hittade jag en inställning i Photoshop som heter Monitor RGB - sRGB IEC61966-2.1.
Ställer jag in den på color settings så blir bilden likadan i photoshop som på alla andra ställen! :)

Någon som vet vad det betyder? Inget som försämrar bilderna för mycket?
 
Photoshop använder din skärmprofil för att återge färgerna. Du skall INTE använda den som arbetsrymd (colorspace). Om du mest visar bilder på webben och vill göra det lätt för dig så använder du samma arbetsrymd genom hela flödet - om vi tar SRGB som exempel, för enkelhets skull sätter du kameran på SRGB (även om det i praktiken bara påverkar JPG bilder), din råkonverterare till SRGB och slutligen Photoshop till SRGB.
 
Photoshop använder din skärmprofil för att återge färgerna. Du skall INTE använda den som arbetsrymd (colorspace). Om du mest visar bilder på webben och vill göra det lätt för dig så använder du samma arbetsrymd genom hela flödet - om vi tar SRGB som exempel, för enkelhets skull sätter du kameran på SRGB (även om det i praktiken bara påverkar JPG bilder), din råkonverterare till SRGB och slutligen Photoshop till SRGB.

Men jag måste ju ha ett redigeringsprogram som visar samma som på webben?
Annars kan jag inte ställa in färger, skuggor rätt.
 
Men jag måste ju ha ett redigeringsprogram som visar samma som på webben?
Annars kan jag inte ställa in färger, skuggor rätt.

Problemet är att det finns inget sätt som gör det möjligt att visa färger på samma sätt som alla de skärmar som användare har för att se på webben. Vad man gjort är att konstruera ett slags genomsnittsskärm vars färgåtergivning man kallar för sRGB.

Vad kan man då göra? Är du en avancerad användare och har en skärmkalibrator och en skärm med stort färgomfång kan du kalibrera din skärm så att den simulerar en sRGB-skärms färgomfång. Har du inte en sådan skärm kan du kalibrera din skärm med en kalibrator och sedan konvertera dina bilder till sRGB.

Och det kan då bli olika färger i dina program. Men det blir i genomsnitt det bästa möjliga för de flesta betraktarna som du kan göra.

Stefan
 
Jag dras lite med samma problem. MIna bilder i Lightroom ser inte lika bra ut för folk som öppnar dem i vanliga bildvisningsprogram. Starta precis en tråd om detta med srgb vs adobe rgb.
Men det är ju oftare mina "kunder" ser på bilderna på en dator än de trycker dem. Eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.