Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika bildgrupper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kommer det att vara under/överexponerad bilder direkt ur kameran i poolen, eller faller även dessa under kategorin "manipulerade"? Är bara bilden lite över eller underexponerad tycker jag inte den är manipulerad.

Hur gör man med slutartiden? Hur då gör, kan du konkretisera hur du menar?

Är det okej med rörelseoskärpa? Ja det tycker jag är ok, det finns ju motiv som är ganska svåra att fota utan rörelseoskärpa.

Är det okej att frysa ögonblick som vi själva inte upplever som frysta? Ja det tycker jag t.ex om man vill se ett rörligt motiv tydligare.

Är allt i kameran okej, men inget i datorn? Ok tycker jag det är om det hamnar i rätt grupp. Men bilder brukar väl oftast bli mer manipulerade i datorn än i kameran...

Senast ändrad:
Nä, naturligtvis inte. När jag växte upp tog man nästan bara svartvita kort. Men man kan ju manipulera en svartvit bild också, och då tycker jag den ska finnas i en grupp där man hittar manipulerade bilder och ingen annanstans...

Jag tillhör vännerna av svartvitt, men jag känner inte igen att jag manipulerar mina bilder. Frågan är var nybörjarna som inte alltid lyckas exponera sina bilder rätt hamnar i för grupp.

Säger bara snälla, blanda inte ihop begreppen. Bildbehandling av olika slag handlar om den fysiska bilden/filen, exempelvis beskärning, mättnad, kontrast och gråskala. För mig är manipulering att förändra mening, budskap och innehåll i en bild i syfte att påverka betraktaren i någon avsedd riktning.

Jag tillhör vännerna av svartvitt, men jag känner inte igen att jag manipulerar mina bilder. Frågan är var nybörjarna som inte alltid lyckas exponera sina bilder rätt hamnar i för grupp.

Säger bara snälla, blanda inte ihop begreppen. Bildbehandling av olika slag handlar om den fysiska bilden/filen, exempelvis beskärning, mättnad, kontrast och gråskala. För mig är manipulering att förändra mening, budskap och innehåll i en bild i syfte att påverka betraktaren i någon avsedd riktning.

Det låter i alla fall som vi är överrens om att det behövs fler grupper. Erkänner att jag inte är en sådan duktig fotograf som dig...

ANNONS