Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika användningsområden för en 70-200

Produkter
(logga in för att koppla)
cbr1000 skrev:
Beror ju också på hur man räknar. Visst 135/2.0 är billigare än 70-200/2.8. Men skall man täcka området behövs

85/1.8
135/2.0
200/2.8

Det finns helt klart en överdriven rädsla att missa motiv. Givetvis beror det lite på vad mna plåtar, men generellt är rädslan överdriven.

Med en 1,4x till 135:an är jag inte det minsta rädd att lämna 70-200:an hemma. Men jag har faktiskt aldrig behövt skruva på konvertern. Oftast kan jag ta ett steg närmare istället.

Det finns ingen lösning som passar alla. Men jag tror att fler borde leka med tanken att inte satsa på en zoom.
 
Min 70-200 används till 97% för sport och det mest inne. Lite porträtt av typen smygporträtt ute blir det också.
Ska du fota inomhus och då rörliga motiv behöver du 2,8, annars går det lika bra med 4.
 
Då jag nästan bara fotar sport och konserter så säger jag som Charlton Heston om att ta ifrån honom hans vapen (NRA - slogan)

"From my cold, dead hands"

Kommer knappt ihåg hur det var innan jag skaffade
det.

Har 2,8 då det ofta blir idrottshallar och kvällsmatcher i strålkastarljus.
 
froderberg skrev:
Det finns helt klart en överdriven rädsla att missa motiv. Givetvis beror det lite på vad mna plåtar, men generellt är rädslan överdriven.

Med en 1,4x till 135:an är jag inte det minsta rädd att lämna 70-200:an hemma. Men jag har faktiskt aldrig behövt skruva på konvertern. Oftast kan jag ta ett steg närmare istället.

Det finns ingen lösning som passar alla. Men jag tror att fler borde leka med tanken att inte satsa på en zoom.

Håller med dig Magnus. Jag har precis sålt min 200/2.8 och kommer troligen att köpa en 135/2.0 just för snabbheten, skärpan och storleken. Sen har jag en 85/1.8 och 70-200/2.8 också precis som du. Med det har jag två lösningar och kan välja vilken jag vill ta med.

/Anders
 
cbr1000 skrev:
Håller med dig Magnus. Jag har precis sålt min 200/2.8 och kommer troligen att köpa en 135/2.0 just för snabbheten, skärpan och storleken. Sen har jag en 85/1.8 och 70-200/2.8 också precis som du. Med det har jag två lösningar och kan välja vilken jag vill ta med.

Jag skulle nog inte kunna vara utan 70-200/2,8:an i jobbet. Men det är ändå väldigt sällan jag behöver den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.