Annons

Olika AF-metod beroende på knappval (40D)

Produkter
(logga in för att koppla)

marten_p

Aktiv medlem
Har letat runt lite i manualen men inte hittat svar på min fråga. Går det att ställa in på kameran så man kan ha en af-metod på AF-ON och en annan på avtryckaren?

Jag skulle t ex vilja ha AI SERVO på AF-ON och ONE SHOT på avtryckaren. Är det möjligt?
 
marten_p skrev:
Har letat runt lite i manualen men inte hittat svar på min fråga. Går det att ställa in på kameran så man kan ha en af-metod på AF-ON och en annan på avtryckaren?

Jag skulle t ex vilja ha AI SERVO på AF-ON och ONE SHOT på avtryckaren. Är det möjligt?

Ställ in var du vill ha fokus med hjälp av C1,C2 o C3.

/Leif
 
Re: Re: Olika AF-metod beroende på knappval (40D)

elbe skrev:
Ställ in var du vill ha fokus med hjälp av C1,C2 o C3.

/Leif

Hmm, fast det ger väl inte riktigt den effekt jag är ute efter? Tanken var att slippa vrida på några rattar etc när situationen väl dyker upp, och ändå ha möjlighet att använda mig av de båda AF-metoderna.

Men jag kan ha missuppfattat ditt svar?
 
Re: Re: Re: Olika AF-metod beroende på knappval (40D)

marten_p skrev:
Hmm, fast det ger väl inte riktigt den effekt jag är ute efter? Tanken var att slippa vrida på några rattar etc när situationen väl dyker upp, och ändå ha möjlighet att använda mig av de båda AF-metoderna.

Men jag kan ha missuppfattat ditt svar?

Du kan inte ha båda aktiva samtidigt men smidigaste sättet att komma runt de är att köra bara med AI-Servo på AF-ON...ett snabbt tryck på den och du har i princip "One Shot". Alternativet är nog annars att ena inställningen på t.ex. C1 och andra på C2.

Annars så innebär ju AI-Focus just det du söker efter men om den funktionen är att lita på vet jag inte...har aldrig provat. Skulle vara intressant och höra om någon har några erfarenheter av AI-Focus...

/Leif
 
Räcker det inte bara att styra om AF till AF-ON knappen och välja AI servo?
Då kan du ju styra AF som du vill beroende på hur länge du håller inne knappen.
 
Iofs sant att det nog är enklast att använda AI-servon som one shot genom att bara trycka in den snabbt. Tack för alla svar. Mycket att lära med ny kamera. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.