Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Old style film?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej på er igen!

Nu har jag skaffat tri-X och T-max till kvällens fotografering av porshen.

Kommer att uppsöka ett slott i stockholm för att få rätt omgivning.

Visst vinner båda filmerna på att överexponeras lite?

Mvh Patrik

ps. jag kommer inte framalla själv ds.
 
Galaxens President skrev:
Jag var övertygad att jag hade läst någonstans att den var klen att återge rött och därför avstått att testa den. Nu vet jag bättre.

Det skulle vara intressant att se hur mycket extra man bör exponera Efke 25 och 50 när man använder rödfilter jämfört med panfilmer. Kanske ett halvt steg mer. Med ortofilmer kan man förstås inte använda rödfilter alls.

Även Efke PL100 är betydligt mindre känslig än anonserat. Jag får mellan EI 32 och EI 50 beroende på önskad kontrast(framkallning). Har dock läst någonstans att den skall gå att köra efter EI 200 men har ingen aning vilken dunderframkallare man skall ha då, N+2 får jag till EI 50 med Kodak Tmax RS.

Har för mig att jag sett att en del exponerar efter 80 ASA med Efke 100.

När jag testade en rulle R100 och APX 100 efter olika exponeringar, för att hitta rätt tid i en hemmabryggd framkallare, så blev jag förvånad över hur mycket mer förlåtande R100 var jämfört med agfafilmen. Både vid över- och underexponeringar.

Har du märkt att du måste exponera rikligare även med andra filmer, än vad som rekommenderas? Det kan bero på ljusmätaren i så fall. Jag upptäckte att min Capital spotmätare ger ett helt steg lägre värden än min vanliga Capital- och Gossenmätare.
 
alf109 skrev:
Jo jag vet, men jag grundar mina utlåtanden på "Materiallära för fotografer" från 1984 där man testade filmerna, och de anger den som de kallar "användbara" kännsligheten. Vad som står på asken är inte alltid så intresant ;o)

Sant, man får anpassa exponeringen och framkallningen efter egen smak. APX 25 exponerar jag efter 12 ASA och framkallar kortare tid än rekommenderat, för att tämja kontrasten.

För mig duger det att exponera Efke 25 och 50 efter 20 respektive 40 ASA, men självklart vinner man bättre detaljer i lågdagrarna med rikligare exponering, och anpassad framkallning för att inte sota igen högdagrarna.
 
J. Patric skrev:

Har du märkt att du måste exponera rikligare även med andra filmer, än vad som rekommenderas? Det kan bero på ljusmätaren i så fall.

Jag misstänker att det är något specifikt för bladfilmsvarianten. Jag kör med en Sekonik L-558 som jag justerat för att ge samma mätvärden med spoten på ett 18% gråkort som den infallande mätaren (som bekant fins ingen standard för reflekterande mätning såsom för infallande). De andra i klubben som kör storformat kör också med EI 32 efter att ha misslyckats med angiven iso. Jag kör också med samma mätare för Tmax 100 och där hamnar jag mellan 80 och 125 beroende på önskad kontrast (framkallning.

Efke 100 i rullfilm har jag aldrig testat, är den också retusherbar (matt) på båda sidor?
 
En film av den gamla typen som jag tycker är underskattad är plusX, exponerad efter iso100 motsvara den ungefär EFKE KB50 i kornet och dras inte med igensotningsproblemen som finns hos EFKE-filmen vid iso40-50. Köper man ett 10-pack får man den för 30kr rullen hos Scandinavian Photo att jämföras med 26,50kr för EFKE KB50 hos PHOTAX.
 
Patrik, hoppas det går bra på uppdraget!

Jag tycker du gör rätt i att välja TriX.

Andra alternativ som att använda äldre kameror eller udda filmer tror jag skjuter över målet. Det är bara vi här på forumet som uppfattar nyansskillnaderna. För gemene man (om man nu kan kalla Porsche kunder så..:) tror jag korn och svärta är lika med "old style".

Anders
 
Här är lite bilder från digitalkameran iaf!
De "riktiga" bilderna kommer på måndag!

Jag tog 5 rullar tri-x, en rulle superia 400, och två velvia (vd solnedgången). Så vi får se hur det blir :)

Fin bil iaf, och vi hittade bra miljöer!


1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


6.jpg


7.jpg


8.jpg
 
Grattis Patrik!

Ja, fin bil, och riktigt snygga bilder, tycker jag iaf! Bilens lack tar upp himlens färger. Helt perrfa. Man blir ju riktigt inspirerad. Proffsigt val av miljö för ändamålet också! En nyare porsche hade passat bra i Kista, men detta känns helt rätt. Kunden måste bli väldigt nöjd.

Bilderna med båten/stadshuset i bakgrunden är kanske inte lika lyckade IMHO. Båten och tornet liksom växer upp ur bilens sittbrunn. Kortare skärpedjup och lite annorlunda positionering skulle hjälpt.

Skärgårdsbåt/stadshuset är helt rätt val av bakgrund tycker jag: Lika klassiska som motivet; Porsche speedstern.

Snygga bilder, verkligen. Vore kul att se dina TriX/Tmaxbilder!


Anders
 
Japp! dessa bilder är alltså inte beskurna eller redigerade så mkt, endast bilder till "kundens" försäkringsbolag :)

Är också väldit spänd på bilderna. Detta var 1 av ca 6 positioner vi plåtade på.

mvH Patrik
 
Galaxens President skrev:
Jag misstänker att det är något specifikt för bladfilmsvarianten.

Konstigt. Nu har jag inte använt några stora mängder PL100, men jag har fått bra resultat med 100 ASA och normal framkallning. (som jag skrev i din tråd om problemet). Får väl testa lite mer senare. Nu har jag några blad PL25 att framkalla vad det lider.

Efke 100 i rullfilm har jag aldrig testat, är den också retusherbar (matt) på båda sidor?

Tror inte det.
 
Det var ett väldans dividerande om filmers kornigheter och känsligheter hit och dit. Ska du få en gammal känsla i bilderna är det nog inte så mycket filmen det hänger på utan fotopapperet och hur du kopierar. Ett traditionellt fiberpapper av klorbromsilverpappertyp (varmtonspapper) är det som mest kan ge en gammal känsla. Filmen har inte någon avgörande betydelse för detta. Sedan kan du använda en mellanformatskamera för att få den rika tonskalan. Kopiera lite mjukt också. Att belysa genom en nylonstrumpa uppspänd på ram, helt eller delvis ger också en mjukare teckning och lite grand överstrålning som ibland kännetecknar gammaldags optik. Ev. sepia, eller svag bruntoning också.

Att Efke 50 skulle motsvara en så pass grovkornig film som Plus-X är nog att ta i. Efke 100 och Plus-X upplever jag som exakt lika filmer (och för sina känsligheter ganska grovkorniga) i alla egenskaper framkallade i D76 1+1. De håller nog ganska bra 100 resp 125 ISO oavsett kontrast. Kornigheten skiljer inte heller speciellt mycket från Tri-X. Efke 50 är betydligt finkornigare än dessa båda framkallad i D76 1+1. Fast känsligheten håller nog inte 50 utan snarare 25-40 ISO beroende på kontrast.
 
Galaxens President skrev:
Åh förlåt, jag skall se till att hålla det för mig själv i fortsättningen.

Nej dividera du på bara, men tror du inte att filmen är av mindre betydelse för att ge bilden en gammal känsla? Tror du inte att papperet har störst betydelse?
 
Graal skrev:


Att Efke 50 skulle motsvara en så pass grovkornig film som Plus-X är nog att ta i. Efke 100 och Plus-X upplever jag som exakt lika filmer (och för sina känsligheter ganska grovkorniga) i alla egenskaper framkallade i D76 1+1. De håller nog ganska bra 100 resp 125 ISO oavsett kontrast. Kornigheten skiljer inte heller speciellt mycket från Tri-X. Efke 50 är betydligt finkornigare än dessa båda framkallad i D76 1+1. Fast känsligheten håller nog inte 50 utan snarare 25-40 ISO beroende på kontrast.

PlusX är betydligt finkornigare än triX. När jag jämför mina kopior 18 * 24 med lupp så har efke-filmen marginellt mindre korn än plusX. När dom testade filmen i "Materiallära för fotografer", från 1983 - som väl är den sista seriösa genomgången av sv/v material på svenska språket -
skrev dom följande
"EFKE KB17 Korn som FP4 och 1 1/3 steg långsammare. Rekommenderas inte"
Om plusX skrev dom "En mycket bra film, en av de bästa i testet".
Om den gamla KB21 skrev dom "Det finns tre jugoslaviska filmer på den svenska marknaden. Prismässigt ligger de bra till, men här var det också slut på fördelarna. KB21 har en känslighet på 125 ASA, men ett mycket grovt korn, rekommenderas inte."
 
Senast ändrad:
Tror att han menar att Plus X har ett ganska grovt korn jamfort med acros, tmax eller fp4.
Moderna filmer i samma Iso liga.

Det ar val inte sa konstigt att Plus X ar finkornigare an Tri X det skiljer ju nastan tva steg mellan.

Herregud det maste val finnas nagon nyare bok. Den ar ju lika gammal som mig.
 
alf109 skrev:
PlusX är betydligt finkornigare än triX. När jag jämför mina kopior 18 * 24 med lupp så har efke-filmen marginellt mindre korn än plusX. När dom testade filmen i "Materiallära för fotografer", från 1983 - som väl är den sista seriösa genomgången av sv/v material på svenska språket -
skrev dom följande
"EFKE KB17 Korn som FP4 och 1 1/3 steg långsammare. Rekommenderas inte"
Om plusX skrev dom "En mycket bra film, en av de bästa i testet".
Om den gamla KB21 skrev dom "Det finns tre jugoslaviska filmer på den svenska marknaden. Prismässigt ligger de bra till, men här var det också slut på fördelarna. KB21 har en känslighet på 125 ASA, men ett mycket grovt korn, rekommenderas inte."

"Materiallära för fotografer" skrevs väl av Björn Andersson/Lars Kjellberg och gavs ut 1983. Men Björn Andersson har också skrivit "Mörkrumsteknik för fotografer" tillsammans med Erik Osvalds som gavs ut 1990. I denna har man gjort en mera seriös analys och test av filmer eftersom man också tagit hänsyn till om negativen ska förstoras i kondensorapparat eller i diffusljusapparat samt undersökt vilka känsligheter filmerna har vid olika motivkontraster (dvs om man minus-, normal- eller plusframkallar). Dessutom undersökt filmernas separationsegenskaper.

Efke KB21 och Plus-X får då precis samma resultat i alla delar förutom känsligheten som varierar något marginellt. Plus-X är här exakt lika vad gäller kornighet (relativ kornighet 3 på skala 1-5) som KB 21. Men jag har också läst andra uttalanden av Lars Kjellberg och Björn Andersson där de beklagar sig över att Kodak inte förbättrat Plus-X vad gäller kornighet. Konstigt att samma person kan komma fram till så olika slutsats för samma film i Materiallära för fotografer, för här var ju Plus-X fantastik och KB21 urkass? Jag är förvånad över att man ger betyget 3 för relativ kornighet för Plus-X och KB21 för som jag ser det är de knappt värda en 2:a. Både Plus-X och KB21 har (när jag studerar kornigheten från mina negativ i förstoringsapparaten och med akriskopet samt med samma förstoringsgrad) ett korn som inte skiljer särskilt mycket från Tri-X framkallad i samma framkallare och med samma kontrastindex som utgångspunkt (men givetvis är det ngt finare). Det skiljer då mera mellan KB21/Plus-X och Efke KB 50(17) vad gäller kornighet. KB 17 har i testet varierande känslighet mellan 20-40 ISO och en relativ kornighet 3 på en skala från 1-5. FP4 plus har en känslighet mellan 64-125 ISO och en relativ kornighet 4. Mina egna prov med FP4 motsäger inte att den är mycket finkornig men känsligheten ligger snarare ungefär ett halvt steg under Plus-X och KB21. Även om FP4 har högre kornighetsvärde än KB17 så är det relativt till 100-125 ISO filmer och inte till 40-50 ISO filmer som KB17. Att en skillnad på ett steg mellan två filmer i olika känslighetsklass (i denna relativa skala mellan 1 och 5) skulle innebära att kornigheten är lika finner jag som mindre troligt. Mina egna KB17-filmer visar i varje fall ngt finare korn än FP4-filmerna jag tagit.

Men även om det nu skulle vara så att FP4 ger lika korn som KB17 så finns en annan skillnad som kanske inte är helt oväsentlig i sammanhanget. Frågan gällde "Old style film" och KB 17(50 samt 14(25) är verkligen old style-filmer med utökad rödkänslighet eftersom de är orthopankromatiska och inte pankromatiska som t.ex FP4. De placerar alltså in rött i gråskalan på "rätt" ställe som (lite mörkare). Fast mest betydelse för old style-känslan tror jag fotopapperet och kopieringen har.
 
Graal skrev:
och KB 17(50 samt 14(25) är verkligen old style-filmer med utökad rödkänslighet

Menar du verkligen UTÖKAD rödkänsligthet? Isf, jämfört med vad?
Filmerna är faktiskt mindre känsliga för rött än de flesta filmer.

På APUG finns en man som framkallar sina KB25 bladfilmer under ett svagt rödljus och det slöjar inte filmen.
Det orsakade lite gnabb där, men det kom fram sen via Jandc (www.jandcphoto.com) att det är inte alls omöjligt då rödkänsligheten är från början låg och blir efter ett tag i framkallaren ännu lägre.

Efkes egna techdata säger förresten att filmerna är panchromatiska.

/Henri
 
eatfrog skrev:
Menar du verkligen UTÖKAD rödkänsligthet? Isf, jämfört med vad?
Filmerna är faktiskt mindre känsliga för rött än de flesta filmer.

På APUG finns en man som framkallar sina KB25 bladfilmer under ett svagt rödljus och det slöjar inte filmen.
Det orsakade lite gnabb där, men det kom fram sen via Jandc (www.jandcphoto.com) att det är inte alls omöjligt då rödkänsligheten är från början låg och blir efter ett tag i framkallaren ännu lägre.

Efkes egna techdata säger förresten att filmerna är panchromatiska.

/Henri

Ursäkta om jag skrev fel. Visst har du rätt i att rödkänsligheten är lite mindre eftersom rött återges lite mörkare på bilden (ljusare på filmen). Och visst är filmerna i huvudsak pankromatiska, inte orthokromatiska men med annan rödkänslighet än vanliga pankromatfilmer och därför benämner man dem även orthopankromatiska. Vad beträffae Efkes datablad så står det följande i i det datablad som jag har kvar från en 17m rulle KB17:

Efke KB14 - Orthopanchromatic 14 DIN = 20 ASA
Efke KB17 - Orthopanchromatic 17 DIN = 40 ASA
Efke KB21 - Panchromatic 21 DIN = 100 ASA

Även FOTOKEMIKAS HEMSIDA uppger i produktinformationen att KB25 och 50 (de nya namnen) är orthopankromatiska till skillnad från KB100 som är pankromatisk. Så jag vet inte vad du fått dina mystiska uppgifter ifrån?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.