Annons

Old style film?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har aldrig sett de där diagrammen tidigare trots att jag använt Efke-film i över 25 år. Men jag öppnade en ny burk KB 25 30m nu och stoppade in i dagsljusladdaren och banne mig står det inte på databladet att KB25 och 50 är "panchromatic". Men på hemsidan står ju "orthopanchromatic" så man får väl hoppas att filmens egenskaper är desamma trots att man bytt namn till 25 och 50 istf. 14 och 17. Även Photax uppger ju att de är orthopankromatiska och när jag frågade för 1½ år sedan om filmerna förändrats vid namnbytet så sa de att det var samma film med samma egenskaper.
 
Graal skrev:
Jag har aldrig sett de där diagrammen tidigare trots att jag använt Efke-film i över 25 år. Men jag öppnade en ny burk KB 25 30m nu och stoppade in i dagsljusladdaren och banne mig står det inte på databladet att KB25 och 50 är "panchromatic". Men på hemsidan står ju "orthopanchromatic" så man får väl hoppas att filmens egenskaper är desamma trots att man bytt namn till 25 och 50 istf. 14 och 17. Även Photax uppger ju att de är orthopankromatiska och när jag frågade för 1½ år sedan om filmerna förändrats vid namnbytet så sa de att det var samma film med samma egenskaper.

Jag har sett dom på flera ställen, t ex fotoimpex hemsida.

Jo, filmens egenskaper lär vara desamma, och jag tror också att det är orthopanchromatic film, vet inte varför dom skriver panchromatic på databladen.
Kanske som det står här ovan, slippa förvirra användare med konstiga termer.

/Henri
 
Graal skrev:
"Materiallära för fotografer" skrevs väl av Björn Andersson/Lars Kjellberg och gavs ut 1983. Men Björn Andersson har också skrivit "Mörkrumsteknik för fotografer" tillsammans med Erik Osvalds som gavs ut 1990. I denna har man gjort en mera seriös analys och test av filmer eftersom man också tagit hänsyn till om negativen ska förstoras i kondensorapparat eller i diffusljusapparat samt undersökt vilka känsligheter filmerna har vid olika motivkontraster (dvs om man minus-, normal- eller plusframkallar). Dessutom undersökt filmernas separationsegenskaper.

Enligt "Materiallära för fotografer" har man gått tillväga på samma sätt, alltså först gjort ett tid-kontrast diagram mätt med densiometer för att bestämma frmkallningstiden för en given motivkontrast osv efter konstens alla reler (förfarandet beskrivs i "Beyond the zone system" för intreserade). Slutligen gjordes delförstorningar motsvarande 40 * 50 cm dels av en tidningssida för skärpeanalys och dels av ett gråkort för kornanalys. Misstänker att de gått till väga på samma "seriösa" sätt i bägge fallen. Men som du skriver det är ju konstigt att samma person kommer fram till helt olika slutsatser vid två olika "seriösa" tester av samma material. Men det kanske också sätter fingret lite på vad det handlar om, jag har ju läst flera som höjer EFKE till skyarna, samtidigt som andra tycker att dom är dåliga. Det är ju för övrigt samma sak med plusX, jag har alltid lyckats med den filmen och tycker att den är bland de bästa medelkänsliga filmerna med den gamla kornteknologin. Samtidigt finns det många som tydligen misslyckas med sin plusX.

Jag har testat 5 rullar KB50, exponerad efter iso50 framkallad i Acutol 1 + 14 enligt PHOTAX rekommendationer. Och står fast vid mitt omdöme, korn ungefär som plusX. Även jag använder fokuskop när jag ställer skärpan, så det är ganska lätt att göra en visuell jämförelse.

Ytterligare problem jag råkat ut för med de fem rullar jag testat var repor och fläckar i emulsionen hos en rulle, kraftig perforering på en rulle så att man inte fick en ren kant runt negativet. Dessa saker kan givetvis vara otur, men bidrar till känslan att dessa filmer inte håller måttet.
 
eatfrog skrev:
Jag har sett dom på flera ställen, t ex fotoimpex hemsida.

Jo, filmens egenskaper lär vara desamma, och jag tror också att det är orthopanchromatic film, vet inte varför dom skriver panchromatic på databladen.
Kanske som det står här ovan, slippa förvirra användare med konstiga termer.

Technical Pan sägs ju vara pankromatisk, även om man förr skulle kallat den "super-pankromatisk" pga den ökade känsligheten för rött.
 
alf109 skrev:
Jag har testat 5 rullar KB50, exponerad efter iso50 framkallad i Acutol 1 + 14 enligt PHOTAX rekommendationer. Och står fast vid mitt omdöme, korn ungefär som plusX.


Acutol ger väl liknande korn som med Rodinal, dvs grövre än med t.ex. D-76?

Jag har framkallat Efke KB50 i Rodinal, och fick förvånansvärt grovt korn. KB/R25 klarar sig dock mycket bättre i denna framkallare.

Annars fotar jag mest med 120-film, och där märker man ingen större skillnad mellan Efke R25 och R50 om man framkallar i D-76. Får kornlösa 24x30-förstoringar.

Ilford PanF+ ligger mitt emellan Efke 25 och 50, och är en bra allroundfilm i denna känslighet. Resultaten ser ju lite olika ut beroende på filmvalet, och det är mest en smaksak.
 
alf109 skrev:
Jag har testat 5 rullar KB50, exponerad efter iso50 framkallad i Acutol 1 + 14 enligt PHOTAX rekommendationer. Och står fast vid mitt omdöme, korn ungefär som plusX. Även jag använder fokuskop när jag ställer skärpan, så det är ganska lätt att göra en visuell jämförelse.

Ytterligare problem jag råkat ut för med de fem rullar jag testat var repor och fläckar i emulsionen hos en rulle, kraftig perforering på en rulle så att man inte fick en ren kant runt negativet. Dessa saker kan givetvis vara otur, men bidrar till känslan att dessa filmer inte håller måttet.

Vad gäller kornigheten så stämmer mina 25 års erfarenhet av Efkes filmer mera överens med det Andersson/Osvalds kommit fram till i sina senaste tester. De framkallade i D76 1+1. Men KB50 upplever jag som mest finkornig i Microdol-X 1+3. Photax rekommenderarde den framkallaren tidigare. Och då ligger känsligheten ändå likadant 20-40 ISO beroende på kontrast. Framkallar du även Plus-X som du framkallade dina fem KB50-rullar i Acutol 1+14? Jag har framkallat både Plus-X, KB21, 50 och 25 i Acutol 1+9 samt 1+14 och upplever den framkallaren likvärdig D 76 1+1.

Fläckar i emulsionen har jag också fått men det har berott på luftblåsor. Efkefilmerna verkar mera känsliga för detta men om man skakar kanten av dosan mot underlaget ett par gånger vid varje agitering så undviker man dessa problem. Några andra fläckar (t.ex av ojämn emulsion eller annat) har jag inte fått. Repkänsligheten är nog också ngt större med Efke-filmerna pga den tunna emulsionen men det får man ta hänsyn till vid hanteringen. Har förresten fått både fläckar och repor med andra filmer och då främst med Ilford-filmer. Kodaks svartvita filmer är nog minst repkänsliga av alla.
 
J. Patric skrev:
Acutol ger väl liknande korn som med Rodinal, dvs grövre än med t.ex. D-76?

Jag har framkallat Efke KB50 i Rodinal, och fick förvånansvärt grovt korn. KB/R25 klarar sig dock mycket bättre i denna framkallare.

Annars fotar jag mest med 120-film, och där märker man ingen större skillnad mellan Efke R25 och R50 om man framkallar i D-76. Får kornlösa 24x30-förstoringar.

Ilford PanF+ ligger mitt emellan Efke 25 och 50, och är en bra allroundfilm i denna känslighet. Resultaten ser ju lite olika ut beroende på filmvalet, och det är mest en smaksak.

Acutol skall väl inte ge ett grovt korn? Det är ju den framkallare som rekommenderas av PHOTAX till KB50. Skulle tro att man inte ser någon korn på 24*30-förstorningar från 120-film ens med triX på normalt betraktningsavstånd? Jag ser inget korn i mina 24*30-förstorningar från småbild taget med Neopan 400.

Min poäng är att det inte är någon vits att köra med en film med så låg känslighet om jag kan få samma eller finare korn med en film som har betydligt högre känslighet (om det är litet korn man jagar).
Jag skulle tro att många som lovordar de här filmerna skulle bli förvånade om dom fick se vilket resultat man kan få av en väl framkallad triX.

Det jag kan tänka mig som kan vara en poäng med EFKE, förutom priset, är att (åtminstone KB50) tecknar gråskalan annorlunda (beroende på annorlunda röd-känslighet), men då handlar det inte om kornstorlek.
 
alf109 skrev:
Min poäng är att det inte är någon vits att köra med en film med så låg känslighet om jag kan få samma eller finare korn med en film som har betydligt högre känslighet (om det är litet korn man jagar).
Jag skulle tro att många som lovordar de här filmerna skulle bli förvånade om dom fick se vilket resultat man kan få av en väl framkallad triX.

Det jag kan tänka mig som kan vara en poäng med EFKE, förutom priset, är att (åtminstone KB50) tecknar gråskalan annorlunda (beroende på annorlunda röd-känslighet), men då handlar det inte om kornstorlek.

Vissa äldre kameror som jag använder har inte slutartider tillräckligt snabba för att alltid kunna använda Tri-X och då måste man använda åtminstone 100 ISO filmer ibland, annars håller jag med dig att Tri-X är en otroligt bra film. Framkallad i Ilford ID-11 plus (finns ej längre men är vanlig D76/ID-11 där metolen bytts ut mot phenidon) upplever jag den som smått otrolig och många skulle nog inte tro att jag talade sanning om de ser mina originalbilder med Tri-X och denna framkallare. Acutol ger, som du också skriver, inte alls grovt korn utan är likvärdig D 76 för att inte säga bättre? Det verkar inte vara någon snabbframkallare som Rodinal utan en vanlig utjämningsframkallare. Och poängen med Efkefilmerna är också som du skriver, i mångt och mycket den fina gråskalan och tonerna. Jag tror att jag läste någonstans att dessa filmer innehåller mera silver än både Kodaks, Agfas och Ilfords svartvita filmer. De är också medelseparerande och tecknar både låg och högdagrar ungefär lika i kontrast.
 
Senast ändrad:
När vi nu har fastnat i denna filmdiskussion vill jag också tillägga att Efkefilmerna KB/R 25 och 50 har betydligt klarare basslöja än vanlig Plus-X och Tri-X medan KB 21 har ungefär samma täthet i basslöjan som Kodakfilmerna. Tror det har med filmskikten att göra, att Efkes är så tunna och saknar något skikt och att de därför också har lättare för att bukta sig, är mera repkänsliga. Men de nya filmerna upplever jag som betydligt bättre än förut vad gäller detta. När jag började använda Efkes 120-film kunde den rulla ihop sig till ett rör vid torkning men det gör den inte längre. Däremot har de en liten tendens att rulla sig på längden men det är ett mindre problem.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.