Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ok moderkort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter2meter

Avslutat medlemskap
Hejsan

Ska uppgradera dator och undrar om ni tror att detta moderkort är ok. Det är inbyggt vga i det. Räcker inbyggt vga för fotoredigering? Spelar inte spel längre. Det enda jag använder dator till är surfa bildhantering kolla på film ibland och lyssna på musik.

Kommer att köra 4 gb i ram.

Länk till moderkort som är ett: Gigabyte GA-G33M-S2L, G33, Socket-775, m-ATX, GbLAN, DDR2, VGA, PCI-Ex16

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342991

//Peter

Hej,

Det interna grafikkortet räcker mycket väl för bildbehandling, men jag skulle ändå rekommendera ett moderkort med DVI-utgång. Skillnaden mellan VGA och DVI är märkbar.

Det finns faktiskt moderkort med inbyggd grafik och DVI men efter en snabb sökning på komplett.se hittade jag inget som skule stödja mer än 4GB RAM. Även om du tycker att 4GB räcker idag är det inte säkert att du tycker likadant om några år, när CS4 eller CS5 har kommit :)

Lite marginal är aldrig fel.

Så mitt förslag är inbygd grafik med DVI och plats för 8GB RAM. Annars tycker jag att övriga prestanda i ditt förslag räcker, med marginal.

Tackar för svaret.. tänkte börja med detta och sedan köpa ett grafikkort som har 2 dvi ut för att kunna köra dubblaskärmar den dagen man köper en ny skärm.

Men bra att veta att det inbyggda vga klarar iaf av att köras med.

//Peter

Moderkortet duger nog för vanlig användning.

Men det kanske är bra att veta att det interna grafikchipet på G33M troligtvis käkar RAM minne, det har nog inget eget minne utan använder datorns RAM minnet.

Har du 4 GB RAM så kanske billiga grafikchipet äter typ 512 MB....det blir 3,5 GB kvar

Dessutom är den typen av minne långsammare än minne som är designat och avsett för grafikkort, kanske inte spelar nån roll vid bildbehandling....

För övrigt kan jag upplysa om hur komplett.se gör vid garantiärenden

Senaste problemet var ett moderkort som komplett.se påstod hade SATA RAID, till slut överbevisade jag dom att det inte hade det och de lovade byta ut moderkortet till ett som stämde med specifikationen,
men de ändrade sig igen och skickade ett billigt instickskort istället och påstod att de uppfyllt konsumentköplagen, de vägrade byta ut moderkortet.

Ex på motsvarighet är om köpare ringer till bilsäljare som säger att de har en bil som är kombi och köparen åker dit och betalar och går till bilen för att köra hem den, men bilen var bara en sedan och ingen kombi, säljaren ger en takbox till köparen och anger att då har han uppfyllt konsumentköplagen....så gör komplett.se

Sen är det väl som vanligt, man får det man betalar för, på billiga moderkort har de snålat in på kvalitet och använder billiga komponenter som går lättare sönder.

Så i slutändadn lönar det sig oftast att satsa lite mer på bra moderkort med kvalitet, men det är min uppfattning efter att ha använt ett flertal olika moderkort.
ABIT är jag mest nöjd med.

MVH

Tackar för synpunkterna.. jag har nu beställt ett MSI G33M-FI, G33, Socket-775, DDR2, m-ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16 som ligger i Ånge och väntar. Jag hoppas moderkortet är ok. Planen är att när plånboken tillåter att köpa ett grafikkort med 2 dvi ut.

Nu är det bara att hålla tummarna att allt funkar som det ska. Har hört lite diverse om komplett.

//Peter

Peter2meter skrev:

Länk till moderkort som är ett: Gigabyte GA-G33M-S2L, G33, Socket-775, m-ATX, GbLAN, DDR2, VGA, PCI-Ex16

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342991

//Peter
Du ska absolut ha 1066 MHz fart på minnena. Det ska i så fall framgå att det är ett moderkort med DDR2 som kan köras i 1066 som standard eller DDR3.

Knussla sen inte med Processor köp en Intel Quad Q9300 som passar hastighetsmässigt. Dom har sjunkit i pris till under 2100 kr idag.

Fråga runt lite, eller läs, på www.sweclockers.com. Där kan du få klart bra stöd med vad som är ett bra moderkort. Kolla även www.prisjakt.se och en butik som jag tycker är bra att i alla fall sitta och välja systemkomponenter från (även om jag köpt där och min nätverkstekniker på jobbet handlar där) är www.datorbutiken.com , där får du också recenssionerna från prisjakt på prylarna. Det kan vara lite behjälpligt.

Tänk på att Window XP inte fungerar med mer än 4Gb och Windows XP 64 funkar med upp till 8Gb, men den versionen rekommenderas inte då det finns kompatibilitetsproblem med programvaror, har jag hört.

"XP med 4 Gb rockar bättre än Vista med 8 Gb" - så sa min it-kille på jobbet och jag tror att han vet.

Minneshastigheten... kan inte säga mycket om det, men jag skulle prioritera att köpa 4Gb bra minnen än 4 Gb "dåliga" men snabbare. Det går att klocka minnen lite granna, men det är framför allt processorn som du vill klocka.

Tackar för svaren. Hårdvaran är köpt.. men kan inte få igång burken efter installation. Har startat en tråd om det.

Re: Re: Ok moderkort?

Christer1 skrev:
Knussla sen inte med Processor köp en Intel Quad Q9300 som passar hastighetsmässigt. Dom har sjunkit i pris till under 2100 kr idag.

Behöver man fyra kärnor för att surfa, bildbehandla eller kolla på film?

Jag vet inte vilka program som Peter Göransson ska använda, men jag tror att t.ex. en Intel E8400 både blir billigare och snabbare för honom. Kostar ca 1500 kr.

Jag kan ha fel och utvecklingen går definitivt framåt så använder programmen inte fyra kärnor idag så lär de göra det i framtiden. Jag skulle dock ändå inte köpa en "framtidssäker" processor. Det är bättre att uppgradera då i stället.

I stället skulle jag satsa på ett separat grafikkort, t.ex. AMD:s HD 3400-serie om man ska kolla på HD-upplöst video. Photoshop CS4 ska också börja utnyttja grafikhårdvaran ordentligt (äntligen). Kostar ca 450 kr.

Thomas Olinger skrev:
Fråga runt lite, eller läs, på www.sweclockers.com. Där kan du få klart bra stöd med vad som är ett bra moderkort. Kolla även www.prisjakt.se och en butik som jag tycker är bra att i alla fall sitta och välja systemkomponenter från (även om jag köpt där och min nätverkstekniker på jobbet handlar där) är www.datorbutiken.com , där får du också recenssionerna från prisjakt på prylarna. Det kan vara lite behjälpligt.

Tänk på att Window XP inte fungerar med mer än 4Gb och Windows XP 64 funkar med upp till 8Gb, men den versionen rekommenderas inte då det finns kompatibilitetsproblem med programvaror, har jag hört.

"XP med 4 Gb rockar bättre än Vista med 8 Gb" - så sa min it-kille på jobbet och jag tror att han vet.

Minneshastigheten... kan inte säga mycket om det, men jag skulle prioritera att köpa 4Gb bra minnen än 4 Gb "dåliga" men snabbare. Det går att klocka minnen lite granna, men det är framför allt processorn som du vill klocka.
Windows XP 64-bitarsversioner klarar teoretiskt upp till 16 exabyte minne men de är begränsade till "bara" 128 GB RAM.
Jag har också hört det där som din it-kille sa och min nya dator jag tänker köpa så fort lönen kommer är optimerad för XP Pro och har därför 4 GB RAM.

Har stoppat in följande i datorn:

Processor: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz
Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt

Moderkort: MSI G33M-FI, G33, Socket-775, DDR2,
m-ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16

Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,
Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's

Hårddisk: Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2
32MB 7200RPMNätaggregat: Tagan 420W med 24A på +12V

Men vet inte om det är bra eller inte eftersom jag endast får det att funka med xp inte med vista tyvärr. Har startat en annan tråd där jag beskriver problemen. Så håll tummarna för mig att jag ska få igång den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar