** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

OK att köpa canon 20D nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pontus Almén

Ny medlem
Har tagit del av ett antal inläggg som talat om diverse barnsjukdomar som medföljt Canon 20D vid lanseringen - firmware-trubbel, kamerahus som hänger sig vid byte av optik etc.
Fråga 1: har tillverkaren fixat till dessa problem eller ska man vänta ett par månader för att få en så krångelfri kamera som möjligt från start.
Fråga 2: ska man passa på att köpa paketet där optiken ingår?
Fråga 3: vilken Speedlite-blixt bör/kan man använda utan problem på 20D?

1. Du kan utan problem köpa en 20D nu. 1.0.5-verionen verkar lösa problemen bra.

2. Det beror ju på vad du har för gluggar redan. 18-55:an är väl värd de extra kronorna.

3. 420 EX räcker till det mesta. En del föredrar Sigma 500 som ger mer finesser för ungefär samma pengar

jo

Jag tror att det är lugnt att köpa. Har själv en med senaste programvaran och den är helt problemfri. Blixt beror ju på hur vidvinkligt du vill lysa ut om blixten är kameramonterad. Jag har själv efs 10-22 optiken så det blir att skaffa nya 580 blixten. Den skall lysa ut ner till 14mm med vidvinkelskiva och är dessutom speciellt gjord för de nya digitalsystemen.Bättre kommunikation med kamera och mätsystem samt att den anpassar sig till bildsensorns storlek är andra fördelar.
Angående optiken 18-55 är det inget att rekommendera om du skall fota seriöst..men visst duger den till normalt foto...

Det kommer ändå att ta ett bra tag att få den om du beställer nu, enligt Canon Sverige så kommer dom att vara ikapp med leveranser någon gång i februari.

//David

Re: jo

Pelle www.andno1.se skrev:
Blixt beror ju på hur vidvinkligt du vill lysa ut om blixten är kameramonterad. Jag har själv efs 10-22 optiken så det blir att skaffa nya 580 blixten. Den skall lysa ut ner till 14mm med vidvinkelskiva och är dessutom speciellt gjord för de nya digitalsystemen.Bättre kommunikation med kamera och mätsystem samt att den anpassar sig till bildsensorns storlek är andra fördelar.

En 550 EX klarar 17mm och med omni bounce ska både 420 EX och 550 EX klara 16 mm som 10-22:a motsvarar som vidvinkligast.

Något bättre mätsystem ger inte 580 EX, anpassningen till "crop-faktorn" kan man lätt leva utan. Övriga nya finesser är också av marginell betydelse. Men pressfotografer kan ha nytta av att den är är 25 procent snabbare än 550 EX. De flesta fotografer klarar sig mer än väl med 420EX:

18-55 objektivet kan vara bra att ha den dag du ska sälja kameran, så slipper du skicka med ett dyrare, i fall köparen vill ha ett med.

Mitt 18-55 objektiv ligger bara och skräpar då jag tycker att jag vill ha bra bilder när jag fotar, inga halvdana, oskarpa.

Re: Re: jo

froderberg skrev:
En 550 EX klarar 17mm och med omni bounce ska både 420 EX och 550 EX klara 16 mm som 10-22:a motsvarar som vidvinkligast.

Något bättre mätsystem ger inte 580 EX, anpassningen till "crop-faktorn" kan man lätt leva utan. Övriga nya finesser är också av marginell betydelse. Men pressfotografer kan ha nytta av att den är är 25 procent snabbare än 550 EX. De flesta fotografer klarar sig mer än väl med 420EX:

Kan man köpa en beg. 550 EX billigt är väl det ett bra val...men om frågeställningen är vilken man bör köpa..måste väl svaret ändå bli 580 Ex, 200kr dyrare och bättre på det mesta, dessutom mindre och lättare. Och som sagt optimerad och konstruerad för digital s-kamera. Att mätsystemet är bättre i sig har jag aldrig påpekat, däremot att kommunikationen med kamera och mätsystem är bättre. Ex för finjustering av vitbalans. Har man en kamera i denna klass, har man nog nytta av en eller flera av den bästa blixten i klassen. Hursomhelst fungerar ju alla 3
EX blixtarna på 20D, så valet beror på vad man vill använda kameran till och hur kräsen man är.

Re: Re: Re: jo

Pelle www.andno1.se skrev:
Kan man köpa en beg. 550 EX billigt är väl det ett bra val...men om frågeställningen är vilken man bör köpa..måste väl svaret ändå bli 580 Ex, 200kr dyrare och bättre på det mesta, dessutom mindre och lättare. Och som sagt optimerad och konstruerad för digital s-kamera. Att mätsystemet är bättre i sig har jag aldrig påpekat, däremot att kommunikationen med kamera och mätsystem är bättre. Ex för finjustering av vitbalans. Har man en kamera i denna klass, har man nog nytta av en eller flera av den bästa blixten i klassen. Hursomhelst fungerar ju alla 3
EX blixtarna på 20D, så valet beror på vad man vill använda kameran till och hur kräsen man är.

Visst är 580 en fin blixt. Jag håller helt med om att en ny 550EX inte är ett alternativ.
Men för de flesta räcker 420 EX långt. Oftast bättre att lägga pengar på optik.

Jag har fått höra att det finns en del proffs som har omfattande problem med 20D trots 1.0.5-uppdateringen. Canon är tydligen medveten om problemet.

Min 20D kommer i början på nästa vecka.Jag har beställt med 18-55 objektivet.Är objektivet verkligen så dåligt som någon skrev tidigare i tråden?

froderberg skrev:
Jag har fått höra att det finns en del proffs som har omfattande problem med 20D trots 1.0.5-uppdateringen. Canon är tydligen medveten om problemet.

Inte för att jag kan titulera mig proffs (än) men jag har också upplevt en del konstigheter vid ett fåtal fällen. Ett par 'Error 99' och ett par hängningar, typ den som inträffade flera gånger dagligen med den gamla firmwaren.

Detta är dock jag inget jag störs nämnvärt av. I mitt fall kanske det rör sig om en "konstighet" per tusen bilder eller mer.

herne skrev:
Inte för att jag kan titulera mig proffs (än) men jag har också upplevt en del konstigheter vid ett fåtal fällen. Ett par 'Error 99' och ett par hängningar, typ den som inträffade flera gånger dagligen med den gamla firmwaren.

Detta är dock jag inget jag störs nämnvärt av. I mitt fall kanske det rör sig om en "konstighet" per tusen bilder eller mer.

Allt beror ju på hur man fotograferar, men den konkurrens och stress, och den hastighet med vilken nya modeller kommer ut på marknaden har det negativa med sig att kameror släpps innan de är färdigtestade.

Det är inget vi skall acceptera. Hellre bör vi vänta mellan modellerna och få färdiga kameror. Då slipper vi riskera att missa motiv, och vi kan känna att vår kamera är vår trofasta vän.

Arleklint skrev:
Hellre bör vi vänta mellan modellerna och få färdiga kameror. Då slipper vi riskera att missa motiv, och vi kan känna att vår kamera är vår trofasta vän.

Detta är ju inte riktigt logiskt. 20D kan göra saker som t ex 10D inte kan göra. Jag skulle missa fler bilder på att ha 10D än med en 20D som hänger sig väldigt sällan.

Bilder som blivit missade i 20 år då? Bara för att denna är ett par bilder snabbare per sekund.

Jag byter hellre till färdiga kameror sällan och litar på kameran. Då kan jag göra mina bilder.

/Janne (Som undrar om detta är en kulturskillnad mellan Nikon och Canon)

Senast ändrad:
trenter skrev:
Jag har beställt med 18-55 objektivet.Är objektivet verkligen så dåligt som någon skrev tidigare i tråden?

18-55 är ett mycket bra objektiv för sitt pris. De tär ett billigt objektiv, men det är riktigt skarpt nedbländat. Har man råd bör man satsa på ett Sigma 18-50/2,8 eller ett Canon 17-40/4 som ger bättre kvalitet och högre ljusstyrka, men 18-55:an är absolut inte värdelös.

Hej

Jag har testat objektivet och det var bra (dock inte testat så mycket). Intressant är att en del tycker 18-55mm objektivet är skarpare än det nya 17-85mm med IS (kostar bra mycket mer).

Läs här

http://www.fredmiranda.com/reviews/...php?product=222
Jag har kört på ett 28-135 väldigt länge och tycker det räcker fint, 17-85 ska vara bättre har jag hört från folk som har det.

Läser man mirandas verkar folk förvänta sig mirakulösa saker ibland. Jo men vi jämför 17-40L som är 2x med ett icke-L på 5x och vill ha samma prestanda till lägre pris. Går inte riktigt ihop oftast.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar