Annons

Okänt negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Lottis

Aktiv medlem
Jag hittade en hög negativ från 70-talet, men jag känner inte igen filmen eller formatet. Det vore intressant att få veta mer om denna filmtyp. Är det någon som minns den?

/Lottis
 

Bilagor

  • img_5159_s.jpg
    img_5159_s.jpg
    30.6 KB · Visningar: 295
Senast ändrad:
126 var kvadratiskt, 28x28 mm bildyta. Sen tror jag att det inte hade frammatningshål. Den där filmen har ju proportionerna 9x10 om skanningen stämmer och är således inte kvadratiskt. Men det kan ju skilja mellan kameror och min teori om hålen behöver inte stämma. Hur många rutor är det på en film?
 
Rutorna är inte helt kvadratiska, bildytan är 28*29mm. Det är 24 rutor per film, men den sista är ofta halv.
I filmkanten står det ”Sakura Safety”.
 
När jag visste vad jag skulle leta efter har jag sökt lite på Internet efter mer information. Det är troligen en 126-film.

Tack för hjälpen!

Det vore kul att ta del av mer fakta eller kuriosa om Instamatic om ni har några tips.
 
Inte bara troligen, det ÄR 126-film. Kodak Instamatic hette oftast kamerorna.
Jag har framkallat/printat tusentals sådana på åttiotalet. Inte så dumt format egentligen. Framförallt var negativstorleken ganska OK.
Den förlorade dock i längden i matchen med de allt bättre 135-kompaktkamerorna.
 
Japp, det är 126-film. Den filmen hade perforering med långa avstånd mellan hålen. Om bilderna blir helt kvadratiska eller lite rektangulära beror ju på kameran, inte filmen.

126-filmen var ju kassettbaserad där filmen matades från filmspolen till upptagningsspolen, och inte behövdes spolas tillbaka efteråt. Mycket enkelt att ladda 126-film i kameran, och skulle man av misstag öppna kameran med film i, så förlorade man inga bilder. Den vanligaste kameran för detta format var kodak instamatic, som fanns i olika modeller. Allt från enkla enlinsiga modeller till de med ljusmätare och fyrlinsigt Xenar-objektiv. Rollei hade en liten spegelreflexkamera som tog denna film.

828-film var en rullfilm ungefär i samma storlek, men utan perforering. Ett mellanting mellan 127 och 135 formaten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.