Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ojämlikt i fotovärlden och även på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Jag funderar på en sak, men innan frågan ställs rakt ut vill jag poängtera några saker.

1. Jag är inte för tvångskvoteringar, så frågan nedan ställs inte p.g.a. någon önskan om det utan endast av nyfikenhet om varför det är som det är.

2. Jag är inte själv aktiv som bloggare här just för tillfället så något rent personligt intresse till att frågan ställs finns inte, men som sagt.. Jag är nyfiken på fenomenet.

Bland bloggarna på fotosidan som innehåller mer än 5 inlägg så är 48% skrivna av kvinnor och 52% av män. De siffrorna tycker jag är imponerande med tanke på att medlemsfördelningen på sajten har en betydligt större differens.

Men trots att så många kvinnor bloggar så är det alltid männens bloggar som lyfts fram extra på index mm. Det är ofta bra blogginlägg som lyfts fram och jag förstår att det så klart ska vara representativt för sidan och att urval med tanke på det görs, men är det verkligen bara män som gör inlägg värda att lyfta fram?

I en fotovärld där männen alltid tycks lyftas fram mer än kvinnorna kan jag inte låta bli att fundera på varför det alltid är på detta viset? Varför kvinnorna så ofta kommer i skymundan? Och varför bara männens bloggar länkas upp på index på fotosidan när så många kvinnor också bloggar här?

Varför?

Din personliga fråga är väl riktad direkt mot redaktionen så det hade gått bra att maila, men jag får väl svara här eftersom det annars blir knasigt.

Jag hade inte ens tänkt på den fördelningen. Min teori är att fler av männen skriver blogginlägg som är mer av allmänt intresse (dvs passar bättre i övrigt nyhetsflöde) och med bilder som är lätta använda (tex liggande) än kvinnorna. Valet bygger iallafall inte på att det är viktigt att lyfta fram män på framsidan. Däremot görs valet av män så det kanske finns någon teori som säger att män hellre väljer att lyfta fram män. Men det känns ju långsökt. Vi får väl helt enkelt ha detta i åtanke.

elmfeldt skrev:
Din personliga fråga är väl riktad direkt mot redaktionen så det hade gått bra att maila, men jag får väl svara här eftersom det annars blir knasigt.
Nädå, inte alls, fast det är ju bara ni som kan svara på varför om länkningen här förstås och det gjorde du ju bra. Jag anade att ni inte var medvetna;)

Tankar från övriga om ev. skillnader om kvinnligt vs manligt i sammanhanget tycker jag vore intressant det med. Att faktum är att länkningarna skett så betyder ju inte per automatik detsamma som att det är fel. Det kan ju vara så att det faktiskt finns skillnader som kan vara intressanta att diskutera i stort?

Jag har också tänkt på detta, men kom fram till att det beror på att män av någon anledning mer skriver "reportageliknande" blogginlägg, medans kvinnorna mer skriver om vardagshändelser.

Det är ett angeläget problem (eller fenomen eller vad vi vill kalla det) som jag själv funderar mycket på. Könsfördelningen i fotografkåren verkar inte så sned i sig, som det kan verka i "officiella" sammanhang. Jag kan gå till mig själv, hur ser min bokhylla ut? Det är nog 80-90% manliga fotografer bland fotoböckerna. Samma mönster i skivhyllan, om inte ännu tydligare.
Märkligt.

laan skrev:
Jag har också tänkt på detta, men kom fram till att det beror på att män av någon anledning mer skriver "reportageliknande" blogginlägg, medans kvinnorna mer skriver om vardagshändelser.
Jo, det tycks vara så att männen står för mer artikelförfattande i bloggarna. Det är säkert en förklaring och en skillnad.

Personligen ser jag däremot just bloggar som något som kan vara intressant på andra sätt än att läsa en tidning, artiklar på andra sidor o.s.v. Som en annan form av uttryck än vad jag ser artiklar som, men artiklar är kanske ändå intressantare att läsa för gemene man på fotosidan. Och om jag antar det så förstår även jag redaktionens val till fullo.

Intressant frågeställning. Själv har jag aldrig läst ett enda blogginlägg som inte länkats från förstasidan så jag har ingen som helst åsikt i den "varför-frågan".

MattiasL skrev:
Jag kan gå till mig själv, hur ser min bokhylla ut? Det är nog 80-90% manliga fotografer bland fotoböckerna. Samma mönster i skivhyllan, om inte ännu tydligare.
Märkligt.
Oj! Här med.. I (foto)bokhyllan i alla fall. Men med min goda musiksmak kan jag iaf skryta med att skivsamlingen här är mer jämlik;)

Fenomenet om könsfördelning i fotovärlden är underligt och inte minst med tanke på att kvinnor sällan är underrepresenterade på fotografiska utbildningar. Och kanske inte heller i yrket.. Men i synliga sammanhang.

V g bokhyllerepresentation av artister i musik- och fotobranschen handlar det nog för vissa om identifikation. Män lyssnar gärna på män och vice versa. V g musikvideos misstänker jag att det skulle kunna se annorlunda ut :)

Men så underrepresenterade tycker jag inte kvinnor är i fotovärlden just nu. Jag kan nämna rätt många unga, duktiga och rätt uppmärksammade kvinnliga fotografer som t ex Åsa Sjöström, Moa Karlberg, Martina Holmberg, Denise Grünstein, Emma Svensson och Jessica Silversaga för att nämna några.

Även på "megastjärnenivå" finns ju en hel del uppmärksammade kvinnor som Sally Mann, Imogen Cunningham, Annie Leibovitz, Nan Goldin, Ruth Bernhard, Cindy Sherman m.fl.

Men det är klart; historiskt så är ju män överrepresenterade. Sannolikt även i dag, men jag tycker samtidigt mycket har hänt de senaste 20-30 åren och när jag började fundera så kom jag faktiskt på fler kvinnor som uppmärksammats från fotosidan än dito män.

dJb skrev:
Men så underrepresenterade tycker jag inte kvinnor är i fotovärlden just nu. Jag kan nämna rätt många unga, duktiga och rätt uppmärksammade kvinnliga fotografer som t ex Åsa Sjöström, Moa Karlberg, Martina Holmberg, Denise Grünstein, Emma Svensson och Jessica Silversaga för att nämna några.

Även på "megastjärnenivå" finns ju en hel del uppmärksammade kvinnor som Sally Mann, Imogen Cunningham, Annie Leibovitz, Nan Goldin, Ruth Bernhard, Cindy Sherman m.fl.
Javisst finns det tjejer som är duktiga! Både på sin sak och på att marknadsföra sig, men jag kan ändå inte instämma med dig i detta "så underrepresenterade tycker jag inte kvinnor är i fotovärlden just nu."

I många smmanhang är vi fortfarande obefintliga och något beror det på. Se både på deltagarsiffror och pristagare i Årets bild t.ex. och så bloggarna här som var ett annat exempel (som visserligen kanske har hela sin förklaring i artikelförfattandet.) I såna sammanhang är tjejer tydligt underrepresenterade. Minst sagt.

....och när jag började fundera så kom jag faktiskt på fler kvinnor som uppmärksammats från fotosidan än dito män.
Jag blir klart nyfiken på var och hur.

lottawe skrev:
Javisst finns det tjejer som är duktiga! Både på sin sak och på att marknadsföra sig, men jag kan ändå inte instämma med dig i detta "så underrepresenterade tycker jag inte kvinnor är i fotovärlden just nu."

I många smmanhang är vi fortfarande obefintliga och något beror det på. Se både på deltagarsiffror och pristagare i Årets bild t.ex. och så bloggarna här som var ett annat exempel (som visserligen kanske har hela sin förklaring i artikelförfattandet.) I såna sammanhang är tjejer tydligt underrepresenterade. Minst sagt.

Jag blir klart nyfiken på var och hur.

Att det förekommer en underrepresentation inom vissa genrer förnekar jag väl inte men jag utgick från mig själv och jag kunde lätt räkna upp fler duktiga och uppmärksammade kvinnliga fotografer än män. Bloggvärlden uttalar jag mig inte om för den har jag absolut ingen koll på.

När det gäller årets bild så är det ju pressfotografernas klubb som delar ut priserna. I klubben är 764 män och 122 kvinnor och 1/5 av bidragen var inskickade av kvinnor. Nu vet jag inte riktigt hur könsfördelningen är bland pressfotografer eller varför så liten andel kvinnor är med i pfk.

Men visst finns det säkert mycket att göra, men jag uppfattar inte snedfördelningen som så stor utifrån det jag håller på med. Jag gjorde en snabb koll och det magasin jag arbetar för anlitar nog till och med i något högre grad kvinnliga fotografer.

När det gäller din andra fråga tänker jag främst på Emma Svensson (rockfoto), Jessica Silversaga och Moa Karlberg.

Om årets bild finns lite tankar samlade under denna artikeln på fotojournalistik.se

De tre tjejerna du nämner är väldigt duktiga både på sin sak och på att marknadsföra sig och de har klarat det bra, men jag skulle kunna räkna upp ett antal killar som också lyckats med detsamma. Här på fotosidan finns ju fortfarande både Brutus Östling, Felix Oppenheim och ett helt gäng till.

I mitt jobb konkurrerar jag nog inte mer med killar än tjejer dock, men däremot så har jag upplevt att jag som tjej behöver ligga på mer själv med pressmedelanden e.t.c. om utställningar och liknande än vad jag tror att några manliga i samma situation har behövt.

Och i annonsbladet här visas varje vecka bilder från trakten av olika hobbyfotografer, bara killar.. Varför undrar jag? Är det bara killar som skickar in tro? (Vi yrkesverksamma i trakten får däremot betala ett par tusen för samma exponering oavsett kön eller vad vi gör. I det fallet är det iaf lika.)

Vad gäller bloggarna lägger egentligen inte jag heller någon vikt vid hur de exponeras här på fotosidan, men jag kunde inte låta bli att fascineras lite av det faktum att det alla gånger utom en enda varit män bakom de bloggarna. Skillnader tycks finnas.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto