Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
StaffanW skrev:


Har delförstorat en bit av teglet bakom, med 500% för att man lättare ska se. Därefter har jag skärpt till bilden med Mängd:500 och Radie:50.



Jag blir mörkrädd... Har följt denna tråd med stort intresse, men nu vill jag nog försöka hitta en mera "verklighetsbaserad" liknande tråd kring 40D att följa istället...

Delförstora en bild i 500%, det är inte lite krav man har på kvalitén vid sådana djupdykningar.

Staffan, ser att Du är frilansare, har Dina kunder klagat ofta på "brus" i Dina bilder?
 
virgin31 skrev:
Jag blir mörkrädd... Har följt denna tråd med stort intresse, men nu vill jag nog försöka hitta en mera "verklighetsbaserad" liknande tråd kring 40D att följa istället...

Delförstora en bild i 500%, det är inte lite krav man har på kvalitén vid sådana djupdykningar.

Staffan, ser att Du är frilansare, har Dina kunder klagat ofta på "brus" i Dina bilder?

För att klargöra var inlägget menat som ett skämt.

Alltför många pixelpeepers som granskar bilder med lupp.
Bara att se bilder i 100% på skärmen är överdrivet. Men det räcker inte för många, utan man förstorar både 200-300% lägger till kontraster mm för att kunna upptäcka dom allra minsta skavanker.

Förstår Per, Tom och Jimmy som blev upprörda :)

Kan tillägga att dom få bildexempel jag sett med 40D ser riktigt bra ut. Känns som 40D är en riktigt bra uppgradering mot 30D. Här är dom skäl som gör att jag själv kanske byter ut min 20D:
- Bättre AF
- 14 bitar
- Mindre brus
- Utbytbara sökarskivor (äntligen kanske man kan använda manuell fokusering)

Aldrig förr har väl en semiprokamera varit så nära en pro-kamera..
 
Senast ändrad:
Ett skämt? ;-)

För mig, som inte har slutat att förvånas, passerade det som ytterligare ett gravseriöst inlägg där man inte ser skogen för alla pixlar... Hehe...
 
virgin31 skrev:
Puh, nu blev min dag lite lättare att överleva!

Skit också att man gick rätt i fällan :)

Förstår att ni blev upprörda :)
Ändå tyckte jag att jag tog i med tårna, för att det skulle vara uppenbart överdrivet.
Ja, där ser man hur långt det har gått med diskussionerna om brus mm....

Är själv nyfiken på jämförelse med brus mot 30D, men tycker nog det är ännu mer spännande att se vad 14-bitars färgdjup kan göra.
 
Verkar som att första sändningen till Sverige verkar vara på G riktigt snart!

Har frågat en konsult på jobbet som också tar hem, förutom datorer mm., digitalkameror och nu på morgonen fått bekräftat att hans leverantör (vilken det är har jag inte velat fråga) har leverans 5st. till sitt lager 29/8, dvs. i morgon! Notera att det är leverantörens uppgift till vår konsult!

Vår konsult kollade lev. hos en annan leverantör som dock bekräftade leverans i mitten av september vilket stämmer mer med vad som tycks ha framkommit här på forumet hos de större fotohandlarna!

Nåväl, de första ex:en lär snart vara ute i handen hos de första här på FS så det skall bli intressanta att höra kommentarer/erfarenheter typ "Bästa kameran jag har haft någonsin (ägd i hela 5 minuter)!" ;-)

Skämt o sido, kan inte låta bli att irriteras över den typen av kommentarer på bla. dpreview där folk skriver att de inte haft ett enda fel eller problem men samtidigt endast ägt kameran i typ en vecka!??? :)

Mvh!
// Niklas
 
StaffanW skrev:
Inte bara randigt, på vissa ställen ser det eländigt ut.

Visserligen är bilden tydligen från en Beta-kamera, men ändå.
Här ligger hela bilden:
http://dpreview-img.fotki.com/gallery/canoneos40d_preview/originals/img_0454.jpg

Har delförstorat en bit av teglet bakom, med 500% för att man lättare ska se. Därefter har jag skärpt till bilden med Mängd:500 och Radie:50.

För att ändå vara lite snäll och få bilden mer naturtrogen, har jag använt AutoLevels i Elements.

Ser ju inte så jättekul ut....
Jag antar att du är ironisk. Den där bilden ser jättebra ut i 100%, så varför fåna sig? Den bilden jag tog som exempel ser man ränderna i redan i ganska liten storlek, långt från 100%.
 
Makten skrev:
Jag antar att du är ironisk. Den där bilden ser jättebra ut i 100%, så varför fåna sig? Den bilden jag tog som exempel ser man ränderna i redan i ganska liten storlek, långt från 100%.
Sant att den bild du hänvisade till faktiskt har antydan till ränder, därför tog jag en annan renare bild i mitt ironiska exempel.
Däremot kanske det var fel att "referera" till just ditt inlägg.

Ska iallafall bli spännande att se hur bilder ser ut på höga ISO från 40D i produktion. Bilderna från dpreview är ju ändå från en Beta kamera som kan skilja sig rätt mycket från slutliga produkten.
 
Snackade lite med ScandinavianPhoto igår och bad dem komma med en kvalificerad gissning om när kameran kommer. Lyckades då få ur dem att Canon hade lämnat en preliminär lanseringstid till vecka 36, alltså nästa vecka! :)
Dock så sa de att Canon hade varit nogranna med att påpeka att detta endast är preliminärt.

Vi får se vad som händer, men jag håller krampaktigt tummarna för nästa vecka.
 
NiklasÖ skrev:
Verkar som att första sändningen till Sverige verkar vara på G riktigt snart!

Har frågat en konsult på jobbet som också tar hem, förutom datorer mm., digitalkameror och nu på morgonen fått bekräftat att hans leverantör (vilken det är har jag inte velat fråga) har leverans 5st. till sitt lager 29/8, dvs. i morgon! Notera att det är leverantörens uppgift till vår konsult!

Vår konsult kollade lev. hos en annan leverantör som dock bekräftade leverans i mitten av september vilket stämmer mer med vad som tycks ha framkommit här på forumet hos de större fotohandlarna!

Mvh!
// Niklas

Hur olika är det hos butikerna i landet? vissa säger imorgon, vissa säger okänt och vissa 25e september.

Jag har själv beställt från Dustin den 23e och jag ligger på plats 13 i kön för att få den, man får hoppas att 25e september kommer ändras så att det blir några veckor tidigare :)
 
aik_putte skrev:
Hur olika är det hos butikerna i landet? vissa säger imorgon, vissa säger okänt och vissa 25e september.

Jag har själv beställt från Dustin den 23e och jag ligger på plats 13 i kön för att få den, man får hoppas att 25e september kommer ändras så att det blir några veckor tidigare :)

Har bara en uppfattning baserad dels på vad vår konsult sa men också utifrån vad som skrivits i detta forum och där verkar det som det mest realistiska sikte skall ställas in mot "mitten" av september. Sedan vet vi ju hur det KAN vara med leveransbesked, sannolikheten för att de skall kunna/hinna leverera INNAN utsatt tid är låg så snarare andra halvan av september kanske är bättre att ställa in siktet på för er som redan har beställt (jag avvaktar ett litet tag).

Mvh!
// Niklas
 
Jag var och gjorde en förfrågan hos den lokala exepert handlaren och enligt deras system skulle 40D finnas i lager den 12 september.
 
Re: Objektivkorrigering i DPP 3.2

Jag tycker programmet suger jämfört med tex.
Capture One pro, Aperture samt Adobes lösningar.
Det har ett fult ologiskt gränssnitt och finns
inte ens till intel Mac. (Som kom för 2 år sedan)

Anders74 skrev:
I White Paper för 1Ds MkIII kan man läsa om kommande DPP version 3.2. Den verkar innehålla korrigering av diverse objektivabberationer ungefär som DxO, men med info om fokusavstånd mm från kameran. Funktionen har fullt stöd även av 40D, och begränsat stöd av 30D. Skillnaden i resultat tack vare korrigeringen vid konvereringen bör vid många typer av fotografering vara betydligt större än den skillnad man kan uppnå genom att byta upp sig en kameramodell... Dock täcker den inte prylbegäret på samma sätt :)

DPP (Digital Photo Professional) is upgraded from version 3.1 to 3.2. The 2 main additions
are the lens aberration correction function and the brightness warning display function.
While lens optics are designed to achieve the best possible balance in minimizing
different types of aberrations and defects, these do remain, even if only minimally, as in
reality it is impossible to eliminate aberrations completely. The new "Lens Aberration
Correction Function" provides correction by way of image processing to handle divergences
from ideal imaging.
Aberration correction is achieved by re-processing the image, combining the following
information with the photographed RAW image:
1) The optical data for the lens:
The DPP software includes data containing lens IDs and optical characteristics of
each lens
2) Lens information for the lens used (lens ID):
Automatically recorded to the supplementary information for photographed RAW images
3) The focal length information when shots are taken:
Automatically recorded to the supplementary information for photographed RAW images
4) The distance information when shots are taken:
Automatically recorded to the supplementary information for photographed RAW images.

1) Peripheral illumination:
Corrects peripheral light, which declines as one moves away from the center of the
image, by increasing brightness at the image periphery so that brightness is uniform
over the entire image
2) Distortion:
Corrects images where shape relationships are disrupted so that they appear as they
should
3) Chromatic aberration:
Corrects color fringing that arises around the image periphery
4) Color blur:
Corrects the blue and red color blurring that can occur at the edges of very bright
areas in images
This innovative technology ties together the lens information, camera lens system information
and image design in a comprehensive way that could be achieved only by a truly
comprehensive camera manufacturer.
At present, 29 EF lenses (lenses with built-in lens ID, focal length and distance information)
are supported.

... se white Paper sidan 26
http://cpn.canon-europe.com/files/news/pro_lineup/EOS-1DsMkIII-Whitepaper.pdf
 
Ja, DPP är lite svårjobbat tycker jag oxå men med dessa förbättringar så är det i varje fall ett steg framåt med objektivkorrigeringar liknande DXO, där varje objektiv har sin egen korrigeringsprofil med möjlighet läsa av fokusavstånd ur exif om det finns där, dock kan ingen programvara göra nåt åt en felfokuserad bild. Så för att få objektivjusteringar i 40D så är det nog bara för Canon lägga in samma funktion i huset som 1D Mk III har...
 
Jupp, gränssnittet i DPP är inte det bästa, men gör man mest vitbalansering, ibland lite exponeringskompensation och batchkonverterar till TIFF så spelar det inte så stor roll, då är resultatet viktigast. Dessutom går DPP snabbt och slukar inte så mycket minne. Jag fick aldrig till färgerna i Adobes lösning (i Photoshop) på samma sätt, men så har jag inte gett det så mycket tid heller. Jag gillade inte all automatik som var förvald... Nåja, poängen jag skulle komma till är att om kameratillverkaren själv gör korrigeringar i sin egen konverterare, då kan de ju ta hänsyn till den möjligheten och t ex optimera kommande optik mer efter skärpa än distorsion och på så vis uppnå ett bättre slutresultat. Jag gissar att många kompaktkameror har byggt på det sedan man slutade visa RAW-filen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.