Annons

....och så blev jag omkulltjatad...

Produkter
(logga in för att koppla)
Ta med dig en kompis

Det är i viss mån sagt innan här, men åk ut till platsen, ta med dig en kompis och ta massvis med bilder på plats. Har du möjlighet så gör det gärna vid två tillfällen, vid sol och moln. När du sedan kommer hem och tittar på bilderna så kommer du att upptäcka massvis med saker som du inte reflekterade på plats, bra och dåliga. Fördelen med detta är att man kan göra det om och om igen, allt för att göra alla misstagen innan.

Ett annat tips är att få med sig en extra kamera. Tiden vid fotograferingen är knapp och kan man ha tex en kamera förberedd för fyllnadsblixt och en för naturligt ljus så kan man snabbt växla mellan dessa.

Även jag har råkat ut för att ha svarat ja på en släktings fotoförfrågan.
Jag gjorde (precis som Jesper tipsar om) en lista på allt jag kunde komma på att jag ville ha med. Typ närbilder på ringar, blommor, mm. Bilder på de som jobbar i köket, tårtan etc, eftersom jag vet att jag garanterat skulle glömma minst hälften av allt jag tänkt mej utan denna lista.
Glöm bara inte att titta på listan ibland och stryk det som är gjort.

Catherin sa:
"Inne i kyrkan lät det som om jag kunde slippa undan då hon sa: "jag vet ju att du inte gillar att gå in i kyrkor så....""

Självklart skall du även plåta hela vigseln. Det är ju där de viktigaste bilderna tas. (om de inte har anlitat nå´n annan till det då, så att du skall slippa).
Å att gå in i en kyrka är inte särskilt farligt faktiskt... ;-)

Ha koll på programmet och var alla skall stå, så att du inte missar de som skall sjunga och spela under vigseln.
Jag tog mej igenom det hela med klart godkänt resultat och alla blev nöjda och glada (och jag är ju ingen fotograf direkt...). Jag ser ju att du kan hantera en kamera, så kör på bara.

Nu har jag inte läst alla inlägg, men försök få med dig brudparet ett par veckor innan till den plats där ni ska fota för att göra en prov/övningsfotografering, om du inte får med dig dom ta med något annat par att öva på och klä dom i svart o vitt så du oxå får övning i exponering. Försök göra allt så enkelt som möjligt.

Jag var i samma situation för precis ett år sedan och förberedde mig omsorgsfullt inför det hela.
Märkte att det var kul och sedan har jag fortsatt att göra bröllop, bara inte för ofta. Ska plåta ett den 29'e nästa gång.
Du klarar det galant, jag har ju sett dina bilder och vet vad du går för. Utrustning har du ju också så det räcker gott för ändamålet.
Se det som ett experiment första gången, ta lite säkra bilder i en porträttsession och lek sedan, labba ute också om vädret tillåter. Försäkra dig om att dom avsatt tid för fotografering för det är inget kul med ett stressat par.
Jag har gjort checklistor för inställningar i de olika miljöerna samt för vad som inte får glömmas bort att avbildas. Dom hjälper mig att göra rätt när tiden är knapp.

Jag har fotat ett bröllop o det var nervöst,men det gick bra. Efter många timmars surfande efter bröllopsbilder på Fotosidan o läsande om ljussättningar, poser, miljöer mm, så gick det faktiskt hyfsat o paret blev nöjda.

Men jag begriper mig inte på hur brudparet kan säga att det inte är så viktigt. Alltså det är ju deras stora dag o nappast som att man kan göra om allting bara för att få fotografera igen.

Du har fördelen med bröllop på sommaren o kan då vara ute, om det inte pissregnar förståss. Mitt bröllop var ett vinterbröllop med mörker o fotografering inomhus.
Men jag bestämde mig för att gilla läget o göra mitt bästa. Paret blev nöjda, o jag fick umgås med min bästa vän (Min Nikon) hela bröllopsdagen.
Det är kärlek ;)

Lycka till !!
// Jonte

Vad glad jag blir nu när jag läser alla era inlägg, de gör verkligen att jag känner mig lite tryggare och bättre till mods. Jag har klippt och klistrat in alla tips i ett eget dokument som jag tänkte använda som en slags "checklista" :)

Och Jeppe: Jag lovar att jag ska öva in ditt "mantra", jag behöver verkligen bygga upp mitt självförtroende.

En fråga också till dig Jeppe:
Du säger att jag skall försöka hålla mig i skuggan, men blir det inte väldigt trist ljus då? Skall jag använda en blixt kanske? På kameran eller med en TTL förlängningskabel?

Thomas: Vi får se hur det blir med själva vigselceremonin, har de ordnat annan som fotar/filmar den inne i kyrkan så blir jag glad..i annat fall får jag ta mig en funderare över huruvida jag ska ta på mig att fota även den biten....

Till sist vill jag tacka er alla för att ni tar er tid att skriva inlägg här i tråden, jag uppskattar dem alla och är otroligt tacksam för alla tips och råd jag får.
Att bli peppad inför detta är verkligen behövligt :)

-Catherine- skrev:
En fråga också till dig Jeppe:
Du säger att jag skall försöka hålla mig i skuggan, men blir det inte väldigt trist ljus då? Skall jag använda en blixt kanske? På kameran eller med en TTL förlängningskabel?

Alltså, vad jag menade var mer att om det är strålande solsken så blir det oerhört svårt att få bra bilder. Det blir hårda skuggor och ett exponeringsomfång som är på tok för stort för din kamera att hantera. Skugga behöver nödvänligtvis inte innebära tråkiga bilder.

Skall du använda blixt, så skall detta vara med måtta, gärna kompenserad -2 steg för att inte "synas" utan bara finns där som en naturlig upplättning. Annars är ju reflexskärm en klar vinnare vid bröllopsfoto.

Eller så fläskar du på med blixten i några alternativexponeringar och gör det till en grej. Lite annorlunda bröllopsfoto mao.

Jag fotade ett bröllop förra sommaren. Det var första gången jag gjorde det och det var första gången jag använde min D70 som jag kvällen innan hade hämtat ut från posten. Bruksanvisningen var på tyska, vilket jag inte förstår ett jota av, och det enda förberedelse jag hann med var att ladda batteriet. Innan dess hade jag i princip endast fotat arkitektur med en analog Canon så nu var det bara att bita ihop och köra (rita, gissa, spring som vi arkitekter säger).

Hur blev det då? Skitbra! Mao... det löser sig! Klarade jag av det så klarar du garanterat det! Jag gjorde det gratis eftersom det var min kusin och för att jag VILLE fotografera för att få lite mer erfarenhet. Lycka till!

-H

PS: Kyrkor är inte alls ljusa så om du inte redan äger någon ljusstark glugg kan det vara ett tips att försöka låna till sig något sådant för just det här tillfället (om du plåtar vigseln det vill säga).

Som någon nämnt redan, prata med prästen innan. Jag fotograferade ett bröllop förra sommaren och fick då telefonnumret till prästen innan. Jag ringde och presenterade mig och vi kom överens om att ses lite innan bröllopet och gå igenom var jag fick vara och hur mycket jag kunde röra mig under vigseln. Att jag hörde av mig innan uppskattades och vi fick en bra kontakt och ett bra samarbete. Det underlättade!

Utan att ha läst allt...

Har fotat tre bröllop åt kompisar.

Korta tips:

1. Skaffa reflexskärm (eller liknande, hört att frigolit funkar lika bra) för att lätta upp ansikten om brudparet står i skugga.

2. Ta massor av bilder och sålla efteråt.

3. Fråga prästen om det är ok att gå nära vid vigselakten och ta bilder och ifall blixt är ok. Det är inte alltid det.

4. Håll dig i bakgrunden, det är ju deras dag och man ska ju helst inte synas ;)

Kör du analogt är ju svartvit Tri-X helt underbar och en Portra VC med extra maffig färg kan funka om man gillar det. Körde det på ett bröllop på Blidö i skärgården. Vatten och natur blev underbara. Brudparet blev rätt ok också ;)

Äh! Det kommer gå bra men jag vet hur nervös man är tills man har bilderna i handen.

Lycka till! =)

Jonte W skrev:
...Men jag begriper mig inte på hur brudparet kan säga att det inte är så viktigt...
Ofta är sådana kunder de farligaste, man skall inte förutsätta att det är inte är så noga bara för att kunden säger så.
När de ser bilderna vill de se bra bilder...

Jag har gått på den minan ett par gånger i början av min karriär, inte så att jag slarvat men jag har gjort jobbet på enkelt sätt utan att ta alternativa bilder eller lägga ned krut på att hitta den bästa vinkeln.

Visserligen reklamjobb men tanken är densamma.

Catherine, jag har sett en del bilder som du har gjort och det kommer nog inte vara några problem.

Det första du skall göra är att tänka igenom vilka delmoment du vill göra för dem.
Morgongåvan,
Testfotografering, jag återkommer till punkten.
Ibland övar paret i kyrkan, vill du vara med?
Brölloppet
Mottagning
Fest
tårtskärning
Efterbehandling
Printningar
Tidning
+ andra moment DU vill genomföra

När skall detta göras?
Hur lång tid tar detta?

Med detta i bakhuvudet skall du fundera över vad din tid är värd och genomföra nästa steg.

Det andra du skall göra nu är att tala om vad du vill ha betalt. Om ni hade varit vänner så hade jag förstått gratistankarna men nu är ni inte det direkt. De har säkert sett bilder tagna av dig, BRUDPARET vill att DU, just DU, JUST DU skall fotografera. Ta betalt för det.

Motiveringen till priset har du i din lista.

Om deras chef ringt & frågat om de kunde jobba ett par dagar extra utan betalt vad tror du att de svarat då? Dessutom säkert lördag i detta fall.

Vill de inte betala, fotografera inte.

NU först kan du fundera över mer exakta poser och framförallt VAR skall ni fotografera.
Regn sol vacker plats studio...

När du har dessa samlade i en anteckningsbok, inte datorn, så kontaktar du paret och går igenom boken med dina idéer och frågar vad de vill.
Bäst är ju mellan 4 ...6 ögon så ser man reaktionerna direkt.
Skiljer det sig från det du har skrivit?
Är det samma?

Jag garanterar att du plötsligt har en jättelista framför dig.

Är det en jättelista så rekommenderar jag en testfotografering på den verkliga platsen.
Denna testfotografering skall innehålla 2 saker.
Dels skall anteckningsboken med och dels det viktigaste, ett STOPPUR.

Från det att du lämnar hemmet skall klockslagen antecknas i boken.

Detta var i alla fall en jättehjälp för mig och för brudparet. Paret får se vilka bilder som är tänkta. Du och paret kommer nu att välja vilka bilder som SKALL hinnas med och vilka som kanske kan ingå. I princip kommer du endast att hinna med de som SKALL tas. För på dagen D rusar tiden.

Det där med folksamlingar behöver du inte vara rädd för. Dem kommer du inte att se. Du kommer ha fullt upp i huvudet.

Ett annat råd. Titta på brölloppsbilder i tidningen. Troligtvis så kommer du fram till att en sådan bild bör vara i halvfigur annars är det bara ett par pluttansikten som inte går att urskkilja.

Mina tankar och råd

Lycka till!
Mvh Erik Schalin

Jag tycker att stora folksamlingar där man känner många är värst. ALLA ska prata och störa och snacka strunt och man får ingen arbetsro.
Jag bor i ett mindre samhälle där man känner de flesta och det är SÅÅ drygt när man går på gatan med kameran och man aldrig får vara ifred, det ska pratas i halvtimmar om ovesäntligheter medan man bara står och skruvar på sig och vill gå vidare.
I helgen var jag på Custom motor show på Elmia och fotade, där träffade jag endast två personer som jag mött tidigare och det var väldigt skönt att få arbeta i fred trots 10.000 personer.
Tänk om man kunde bli osynlig så folk bara struntade i en, så bra bilder man skulle kunna ta;)
Så fort man frågar om man får ta en bild så stramar folk upp sig och spontaniteten och naturligheten försvinner.

Jag tänkte bara flika in med lite egna erfarenheter. Förra sommaren blev jag ombedd att fota min frus systers bröllop. Även om detta inte är riktigt min stil så tackade jag ja eftersom jag såg det som bra träning och jag hade redan lite övning som 2:a-fotograf vid ett par tidigare bröllop. Lite ny utrustning införskaffades. Viktigast var nog en blix då den inbyggda i min 300D inte direkt är världens bästa. Någon månad före bröllopet åkte jag ut till kyrkan för att reka efter bra platser för fotografering. Tyvärr kom jag inte in i själva kyrkan men jag försökte få överblick genom att titta in genom fönstrena. Detta var till stor hjälp vid på själva bröllopsdagen så det rekomenderar jag varmt att göra. Jag tog dessutom en massa omgivningsbilder att använda som minnesstöd.

På bröllopsdagen hade brudparet ett krav om en plats för fotografering som inte låg vid kyrkan och som jag följaktligen inte varit vid tidigare. Även detta gick bra men personligen tycker jag inte bilderna därifrån blev speciellt bra. Det var gassande solsken och soldis vilket ställde till en hel del problem vid fotandet. Det fanns ingen skugga att tillgå utan jag fick gära det bästa av situationen med svettiga pannor (redigeras bort i datorn) och hårda kontraster vilket avhjälptes med reflexskärm och fyllnadsblixt.

När vi anlände till kyrkan kunde vi ta bilder lite mer på mina villkor. Här fanns skugga under träd mm vilket jag tycker ger betydligt bättre ljus. Reflexskärm och fyllnadsblixt hjälpte även här. Vi tog också några bilder inne i kyrkan före cermonin.

Största problemet var värme (svettdroppar, blanka pannor och jobbigt för brudparet) och sol (skarpa kontraster, blänk). Att bruden dessutom var gravid i 8:e månaden gjorde inte saken bättre. Brudparet blev mycket nöjda med bilderna trots några missar från min sida. Någon betalning var det inte tal om utan istället så löste sig problemet med bröllopsgåvan på ett smidigt sätt.

Avslutningsvis några ytterligare tips:
Fota RAW! Detta kan rädda felexponeringar men framför allt tar det bort bekymmret med vitbalansering under fotandet.
Ha med dator, urtankningsenhet eller högvis med minneskort. Du kommer behöva det!
Var inte rädd att redigera i datorn. Läs allt om retouch av porträtt och tillämpa det!
Förberedelse är A och O
Ha mycket tid avsatt för fotandet. Stress ger inga bra bilder.
Ge bilderna i bröllopsgåva så löser du två problem på en gång, både betalning och gåva!
Spänn av och ha kul. Det ger de bästa bilderna.

Lycka till!

Några bilder från min fotografering finns här.

Jag är er alla så innerligt tacksam. Dessa tips & råd ni tar er tid att skriva ner till mig. Just nu känns det som jag har en stor och varm familj som står bakom mig och peppar mig, det är en väldigt skön känsla.

Många av de råd jag fått här hade jag aldrig kommit på själv och hade således fallit i mången fällor utan dem. Jag känner mig mkt tryggare redan nu och börjar till och med känna en viss förväntan över det hela, vilket jag igår aldrig trodde för en sekund jag skulle känna.

Jag är som ni säkert förstått otroligt osäker på min egen förmåga och att från er alla idel skickliga fotografer så höra att jag faktiskt inte är så usl bakom kameran som jag själv tror stärker mig mkt. Sedan att få tillgång till all denna samlade kunskap som finns här på fotosidan, det gör det hela inte direkt sämre ;)

Angående arvodet för min insats i detta bröllop måste jag nog sätta mig ner och fundera igenom ordentligt, precis som Erik också skrev. Jag måste börja värdera mig egen tid bättre och inte låta mig utnyttjas.

Jag är ju som sagt inte mer än vagt bekanta med brudparet och ej heller gäst på bröllopet, så min roll i det hela är endast som inlejd fotograf och ingenting annat. Eftersom de bad mig och inte tvärtom så torde jag ju sitta i ett relativt bra förhandlingsläge när det kommer till arvodet.

Jag har bett brudparet att lite mer i detalj diskutera igenom sinsemellan VAD de igentligen vill ha ut av fotograferingen och i vilket omfång. När jag sedan fått mer detaljer så blir det lättare för mig att räkna på vad jag kommer att kosta dem...tror jag iaf.

Ngt överpris är det inte tal om...men jag vill heller inte sälja mig allt för lågt, för mitt eget självförtroendes skull. Skulle jag sedan klanta mig totalt...ja då är det ju en annan sak ;)

Tack igen för alla råd och för den tid ni lägger ner bara för lilla osäkra mig.

Jag har inte läst igenom hela tråden, endast sida ett och några inlägg på sida tre, så jag kanske repeterar några råd som du redan har fått. Men det skadar säkert inte i så fall :)

Mitt första råd är att se till så att brudparet avsätter tid efter vigseln, till porträtten. Före vigseln är brudparet bruktansvärt stressade och spända, efter vigseln är det mycket lättare att slappna av.

Försök att ha en assistent med vid fotograferingen av själva porträtten som kan hålla i en upplättningsskärm (gärna en stor sådan, lastolite 120cm silver/white rekommenderas).
Någon skrev tidigare att man använde upplättningsskärmen för att lätta upp ansiktena när modellerna står i skugga, men det är absolut inte det primära användningsområdet. Upplättningsskärmen använder du för att lätta upp skuggorna i ansiktet, ifall du blir tvungen att fota i direkt solljus. Men det vet du säkerligen redan.

Ta mycket alternativexponeringar! Det är väldigt jobbigt att sitta där med en jättefin bild, förutom den urbrända klänningen...

Ta även många "dubletter" på viktiga bilder, även när du är säker på exponeringen. Det är lätt hänt att någon råkar blinka, eller att du t.ex. råkar skaka till kameran utan att du tänker på det.

Se till att stå på rätt sida om brudparet när ringen ska träs på, och när det ska kyssas. Är brudgummen högerhänt så är det bäst att stå så att du har brudgummen till höger i bild, annars skymmer han ringen med handen. Jag tycker det är en bra idé att tala med brudparet innan, så att de är med litegranna på noterna (och t.ex. inte vänder ryggen till dig precis när de ska kyssas).

Ta många alternativa bilder, många detaljbilder. Gärna med mycket kort skärpedjup, det brukar uppskattas :) Fota detaljer såsom champagneglas och fina matuppläggningar. Ringpåträdningen gör sig mycket bra i närbild :) Fast för fina närbilder på ringpåträdningen så kan du be brudparet att göra om ringpåträdningen i efterhand, så att du får lite mer tid på dig att ställa skärpan och exponeringen.

Om du fotar med film, använd gärna någon bra svartvit film för porträtten. Tri-X är min favorit. För övriga bilder utomhus så kan en färgstark negativ porträttfilm vara bra, t.ex. Portra 160VC. Är brudparet solbrända eller rödlätta så får du dock troligtvis bättre resultat med Portra 160NC, annars är risken stor att de ser ut som kokta kräftor på bilderna.

Fotar du digitalt, se till att ha massor med minneskort, eller en mellanlagringsenhet! Det är viktigt att du kan fota på utan att behöva stå och radera bilder mitt i allt! Även för din egen skull, så du inte behöver känna "Oj! bara 40 bilder kvar. Nu får jag inte klanta mig!"

Fotar du med film, SLÖSA! Brudparet står för materialkostnaden :)

Morgongåvebilder kan du och bruden fota i god tid innan, så du hinner kontrollera att resultatet blev som ni önskade. Boka gärna in två sessioner. I början av den andra så går ni tillsammans igenom bilderna. Kanske är ni helnöjda, och då kan ni ju ta en fika istället ;) Eller så kanske ni säger "den där bilden är bra, men om vi skulle ha gjort si och så istället så hade den blivit ännu bättre!".

Det var några råd, jag kommer säkert på fler så småning om :)

Sist men inte minst, se det hela som ett gyllene tillfälle att få erfarenhet!

Tack alla.

Vilken perfekt tråd eftersom jag hamnat i precis samma sits :) Fast inte bara ett bröllop, utan två :) Ovärderliga tips!

ANNONS