Jag har inte läst igenom hela tråden, endast sida ett och några inlägg på sida tre, så jag kanske repeterar några råd som du redan har fått. Men det skadar säkert inte i så fall
Mitt första råd är att se till så att brudparet avsätter tid
efter vigseln, till porträtten. Före vigseln är brudparet
bruktansvärt stressade och spända, efter vigseln är det mycket lättare att slappna av.
Försök att ha
en assistent med vid fotograferingen av själva porträtten som kan hålla i en upplättningsskärm (gärna en stor sådan, lastolite 120cm silver/white rekommenderas).
Någon skrev tidigare att man använde upplättningsskärmen för att lätta upp ansiktena när modellerna står i skugga, men det är absolut inte det primära användningsområdet. Upplättningsskärmen använder du för att lätta upp skuggorna i ansiktet, ifall du blir tvungen att fota i direkt solljus. Men det vet du säkerligen redan.
Ta mycket alternativexponeringar! Det är väldigt jobbigt att sitta där med en jättefin bild, förutom den urbrända klänningen...
Ta även många "dubletter" på viktiga bilder, även när du är säker på exponeringen. Det är lätt hänt att någon råkar blinka, eller att du t.ex. råkar skaka till kameran utan att du tänker på det.
Se till att stå på rätt sida om brudparet när ringen ska träs på, och när det ska kyssas. Är brudgummen högerhänt så är det bäst att stå så att du har brudgummen till höger i bild, annars skymmer han ringen med handen. Jag tycker det är en bra idé att tala med brudparet innan, så att de är med litegranna på noterna (och t.ex. inte vänder ryggen till dig precis när de ska kyssas).
Ta många alternativa bilder, många detaljbilder. Gärna med mycket kort skärpedjup, det brukar uppskattas
Fota detaljer såsom champagneglas och fina matuppläggningar. Ringpåträdningen gör sig mycket bra i närbild
Fast för fina närbilder på ringpåträdningen så kan du be brudparet att göra om ringpåträdningen i efterhand, så att du får lite mer tid på dig att ställa skärpan och exponeringen.
Om du fotar med film, använd gärna någon bra svartvit film för porträtten. Tri-X är min favorit. För övriga bilder utomhus så kan en färgstark negativ porträttfilm vara bra, t.ex. Portra 160VC. Är brudparet solbrända eller rödlätta så får du dock troligtvis bättre resultat med Portra 160NC, annars är risken stor att de ser ut som kokta kräftor på bilderna.
Fotar du digitalt, se till att ha massor med minneskort, eller en mellanlagringsenhet! Det är viktigt att du kan fota på utan att behöva stå och radera bilder mitt i allt! Även för din egen skull, så du inte behöver känna "Oj! bara 40 bilder kvar. Nu får jag inte klanta mig!"
Fotar du med film, SLÖSA! Brudparet står för materialkostnaden
Morgongåvebilder kan du och bruden fota i god tid innan, så du hinner kontrollera att resultatet blev som ni önskade. Boka gärna in två sessioner. I början av den andra så går ni tillsammans igenom bilderna. Kanske är ni helnöjda, och då kan ni ju ta en fika istället
Eller så kanske ni säger "den där bilden är bra, men om vi skulle ha gjort si och så istället så hade den blivit ännu bättre!".
Det var några råd, jag kommer säkert på fler så småning om
Sist men inte minst, se det hela som ett gyllene tillfälle att få erfarenhet!