Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objetiv för produktfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

systema

Medlem
Hej!

Jag har fått jobb som produktfotograf åt ett företag som säljer beslag(dvs handtag, knoppar etc) De har köpt in ett ljustält med två 600W lampor och det hela ger ett mjukt och fint ljus.

Jag var där och provfotade med en EF 17-40 glugg men insåg snabbt att jag behöver skärpa över hela handaget/knoppen - och då är inte den stackars 17-40n att föredra.

Notera att jag fotar med lampljus och inte kan blända upp så mycket.

De erbjuder sig att skaffa de objektiv jag behöver om jag bara kan fixa bilderna. Frågan är då, vilket objektiv är bäst för mig(om vi ska tänka bort tilt&shift gluggarna)?

Tacksam för svar omgående då det gäller ganska fina summor för mig om jag fixar det hela.

/Alex.
 
Hejsan Anders,

produktfoto är inte precis mitt specialområde, men jag hjälpte svågern för ett tag sen. Kom fram till att min Canon G3 enklast & mest konsekvent gav bäst resultat. Skippade finutrustningen, sas...

Men om det ligger ett objektiv till i potten finns det säkert andra som säkert vet bättre.

Lycka till.
 
Senast ändrad:
Använd stativ och blända ner.
Är det kort skärpedjup som är problemet med 17-40 så blir det inte bättre med ett nytt objektiv om du fortfarande tänker köra på samma bländare. I alla fall om du inte satsar på ett vivinkligare objektiv men då kommer du antagligen få kämpa mer med perspektivet och få det att se "normalt" ut.
 
Du får nog blända ner rejält, typ f11, även om du säger du inte kan/vill. Det är ändå sättet att få till skärpedjupet. Inget mindre än 40 mm är att rekommandera, om inte dina kunder vill ha spexiga bilder, forstås. Använd stativ, eller nåt annat stadigt om du inte har ett. Tids-utlösare, eventuellt kombinerat med spegeluppfällning, kan hjälpa också. Lycka till med stålarna, Thorsten
 
Det finns fler trådar med denna fråga. Sök upp dem alt. titta på Canon's Tilt Shift glugar. Med dem kan du lägga skärpedjupet där du vill.

//H
 
Med andra ord - en kamera som G3:an (eller liknande) nerbländat så att hela motivet är i fokus. G-serien kan man sätta på stativ, vet ej hur det är med andra point & shoot kameror. Nya G-serien kan man väl skjuta med RAW mm? F8 på en sådan kamera är väl minst F32 på en systemkamera...
 
Som topic lyder så är det ett objektiv jag är ute efter och eftersom jag redan plåtat med en 17-40 så får du vara lite smart och tänka att då anänder jag ju en systemkamera. Fotar med 30D och 1D serien.

Objektiv alltså, ingen ny kamera.
 
systema skrev:
Som topic lyder så är det ett objektiv jag är ute efter och eftersom jag redan plåtat med en 17-40 så får du vara lite smart och tänka att då anänder jag ju en systemkamera. Fotar med 30D och 1D serien.

Objektiv alltså, ingen ny kamera.

Fast problemet har ju inget med objektivet att göra. Ditt problem med att du har får kort skärpedjup löser du genom att blända ner eller ett objektiv där du kan ändra perspektivet. Alternativt en kamera med mindre sensor som ger större skärpedjup, som personen ovan föreslog. Vem är det eg. som borde tänka till?
 
Alexander Gustavsson skrev:
... Fotar med 30D och 1D serien.

Objektiv alltså, ingen ny kamera.
Alexander - Du kan för lite om fototeknik. Det bevisar Du genom denna tråd. Gläfs inte på de som löser problem åt Dig. Ta till Dig den kunskap som finns i svaren. Ett direkt svar på Din "envisa" fråga finner Du nedan, men svaret är overkill så det skriker. Du löser det lika bra med kit-objektivet och ett bra stativ. Men det svaret kanske Du heller inte ville ha?

Canon EF 35 mm f/1.4 L USM - monterat på en EOS 1D motsvarar bildvinkeln vid 45,5 mm på 135-film, vilket är idealt för produktfoto enligt min mening, då det inte "trixar" med perspektivet.

Vid f/22 och 100 cm till fokuseringspunkten finns det skarpa området mellan 34 cm hitom fokuspunkten och 128 cm borton. Det ryms mao större beslag inom det området, än vad ljustältet klarar av att härbärgera.

f/16 100 cm -27 cm +65 cm
f/11 100 cm -21 cm +38 cm
Xf/8 100 cm -16 cm +24 cm

Ett annat alternativ är TS-E 45 mm f/3.5 - ekv. 58,5 mm på 1D, vilket är i längsta laget enligt min mening.

f/22 100 cm -23 cm +45 cm
f/16 100 cm -17 cm +28 cm
f/11 100 cm -13 cm +18 cm
Xf/8 100 cm -10 cm +12 cm

Ett manuellt objektiv med EF-bajonett och vidsträckta möjligheter att, vid behov, förflytta skärpeplan och korrigera perspektivfel vid långa beslag.
 
Senast ändrad:
tannler skrev:
Ett annat alternativ är TS-E 45 mm f/3.5 - ekv. 58,5 mm på 1D, vilket är i längsta laget enligt min mening.

Varför inte köra TS-E 24/3.5L på 30D istället, och beskära bilderna 30%.

Då får du visserligen "bara" ut 4MP, men ska kunden inte ha riktigt stora glasstryck i katalog eller större förstoringar än A4 så är det inga problem.

Då får du motsvarande 50mm, vilket inte borde ge några förvrängda bilder. Dessutom blir då utnyttjad sensoryta bara 15.7x10.5mm vilket borde ge större skärpedjup, som du kan höja ytterligare med obejektivets tilt. På köpet utnyttjar du bara objektivets absoluta mitt, vilket borgar för skärpa från kant till kant.
 
tannler skrev:

Canon EF 35 mm f/1.4 L USM - monterat på en EOS 1D motsvarar bildvinkeln vid 45,5 mm på 135-film, vilket är idealt för produktfoto enligt min mening, då det inte "trixar" med perspektivet.

Brännvidden "trixar" inte med perspektivet. Det är fotograferingsavståndet som påverkar perspektivet.
 
Jag gläfser inte. Jag försöker förklara för folk som har svårt att hålla fingrarna i styr, och tvunget ska skriva innan de läst min fråga.

Ta inte åt dig kritik som inte riktar sig åt dig.


Tack för många bra tips Lennart.
 
Det du behöver är ett stadigt stativ tex Manfrotto 055 med ett stabilt huvud. Sedan behöver du också en trådutlösare. Ang. objektiv så är frågan om det du plåtar håller samma storlek. Om så är fallet är en fast brännvidd att föredra.

Vilken brännvidd beror på hur stora/små prylarna är. Men av Canons fasta gluggar är EF24/2.8, EF35/2, EF50/1.8 & EF85/1.8 mycket bra och prisvärda. Att köpa tex EF35/1.4L eller EF50/1.2L är overkill för den typen av bilder enligt min mening.

Givetvis plåtar du i RAW och ställer vitbalansen i efterhand :)
 
Ranger skrev:
Med andra ord - en kamera som G3:an (eller liknande) nerbländat så att hela motivet är i fokus. G-serien kan man sätta på stativ, vet ej hur det är med andra point & shoot kameror. Nya G-serien kan man väl skjuta med RAW mm? F8 på en sådan kamera är väl minst F32 på en systemkamera...

Min a710IS har stativgänga tror att alla canons kameror i powershot a serien har det. Men en kompakt borde väl räcka? Jag lekte produktfoto en hel kväll hemma och många bilder fick "tvättas" rena från sensordamm som det alltid blir när man kör nere vid f22.
 
Alexander Gustavsson skrev:
Jag gläfser inte. Jag försöker förklara för folk som har svårt att hålla fingrarna i styr, och tvunget ska skriva innan de läst min fråga.

Ta inte åt dig kritik som inte riktar sig åt dig.


Tack för många bra tips Lennart.
Jag tar inte åt mig ett skvatt Alexander. Jag näpste Dig enbart för att Du tog Dig ton när "folk" försökte lösa Ditt problem på ett sätt som Du inte hade en tanke på och den kritiken tycker jag fortfarande är berättigad och renderade i en befogad smäll på fingrarna.

Bete Dig städat och Du får all hjälp i världen av oss - tyka Dig, och Du får fortsätta fumla på egen hand. Hårt? Javisst - välkommen till livets hårda skola.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.