Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Objetiv för produktfoto?
- Trådstartare systema
- Start datum
divander
Aktiv medlem
tannler skrev:
Det skulle vara intressant att "höra" Dig utveckla det i en annan tråd.
Det är en vanlig missuppfattning att det är brännvidden som förändrar perspektivet. Sök så hittar du flera diskussioner på forumet som tar upp det här.
Du kan enkelt testa det själv. Ta två bilder på samma motiv från samma avstånd men med två olika brännvidder. Beskär sedan den vidvinkliga bilden så den får samma utsnitt som den med tele. Jämför du bilderna ser du att de har samma perspektiv. Det är alltså endast bildvinkeln (och skärpedjupet som förändras).
På det här sättet kan man få ett längre skärpedjup genom att använda mer vidvinkel men med samma avstånd och sedan beskära bilden. Man förlorar dock en del pixlar, men det är ju inte alltid som de behövs.
Ranger
Aktiv medlem
Hejsan Alexander,
trist att du är irriterad på mitt inlägg. Utgångspunkten för mitt inägg var att du hade en chans att tjäna pengar på produktfotografering. Det har jag gjort, låt vara att det bara blivit en gång, så lite råd i samband med det kan väl inte vara fel?
Vill bara förtydliga att eftersom jag betade igenom 60 produktgrupper, så var valet av att använda p&s-kamera ett rent ekonomisk val. Inga problem med sensordamm med valt bländarvärde, allt i fokus utan några krusiduller och bra kvalitet på bilderna.
För din information, och för att koncentrera oss på området objektiv igen - när jag först provade, använde jag systemkamera med tre olika objektiv, resultatet var allt från godkänt till mycket väl godkänt. Huvudorsaken till det positiva resultatet var nog snarare bra belysning, ett bra tält och ett stabilt stativ än kvaliteten på objektiven. Allt var i fokus som skulle vara det, men damm på sensorn krävde en massa extrajobb i Photoshop. Förslaget att använda p&s kamera kom från reklamkillen jag lånade tältet av. Resultat - mindre efterarbete = mer pengar... Lätt val.
Lycka till med objektivvalet och hoppas du tjänar mycket pengar.
MVH
Jan
trist att du är irriterad på mitt inlägg. Utgångspunkten för mitt inägg var att du hade en chans att tjäna pengar på produktfotografering. Det har jag gjort, låt vara att det bara blivit en gång, så lite råd i samband med det kan väl inte vara fel?
Vill bara förtydliga att eftersom jag betade igenom 60 produktgrupper, så var valet av att använda p&s-kamera ett rent ekonomisk val. Inga problem med sensordamm med valt bländarvärde, allt i fokus utan några krusiduller och bra kvalitet på bilderna.
För din information, och för att koncentrera oss på området objektiv igen - när jag först provade, använde jag systemkamera med tre olika objektiv, resultatet var allt från godkänt till mycket väl godkänt. Huvudorsaken till det positiva resultatet var nog snarare bra belysning, ett bra tält och ett stabilt stativ än kvaliteten på objektiven. Allt var i fokus som skulle vara det, men damm på sensorn krävde en massa extrajobb i Photoshop. Förslaget att använda p&s kamera kom från reklamkillen jag lånade tältet av. Resultat - mindre efterarbete = mer pengar... Lätt val.
Lycka till med objektivvalet och hoppas du tjänar mycket pengar.
MVH
Jan
MWPhoto
Aktiv medlem
systema skrev:
Jag var där och provfotade med en EF 17-40 glugg men insåg snabbt att jag behöver skärpa över hela handaget/knoppen - och då är inte den stackars 17-40n att föredra.
Notera att jag fotar med lampljus och inte kan blända upp så mycket.
fixar det hela.
/Alex. [/B]
Alexander, jag reagerade också som Lennart när jag läste ovanstående....
Det är inget fel på att använda ett 17-40...om du nu hade ett. Det går att blända ned alldeles tillräckligt. Dock skulle jag nog använda det närmare 40mm annars blir det lite konstigt perspektiv på dina beslag.
Oavsett om du fotar i lampljus eller blixtljus så ska du förstås blända NED, och inte UPP. Stativ är en självklarhet med lampljus eftersom din slutartid kommer bli lång.
Jag tycker du ska tagga ner lite. Tänk på att när man läser ditt första inlägg så ser det ut som du inte har nog med erfarenhet.
Att använda en bra semikompakt är klockrent. Mycket längre skärpedjup och det är ju vad du behöver. Ett tilt shift objektiv kräver en del träning att lära sig behärska.
Detta är förstås bara mina åsikter.
Lycka till.
AFJ
Aktiv medlem
Jag blev lite intresserad av Lennarts inlägg ovan där han redogjorde för hur stort skärpedjupet blev för olika kombinationer av brännvidd och bländare.
Jag har ju koll på att bländaren påverkar skärpedjupet men exakt hur det hänger ihop har jag aldrig funderat så mycket på. Tidigare har jag gått omrking i villfarelsen att "1/3 framför och 2/3 bakom" var en sanning som gällde men inser nu attt det beror ju förstås på en rad faktorer.
När jag började leta information stötte jag på denna sida:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
där man enkelt kan göra egan beräkningar.
Resultateten stämde inte riktigt med de värden som Lennar angav. Inte för att de spelar så stor roll men det vore kul att veta varför det är en differens?
Mvh
Anders
Jag har ju koll på att bländaren påverkar skärpedjupet men exakt hur det hänger ihop har jag aldrig funderat så mycket på. Tidigare har jag gått omrking i villfarelsen att "1/3 framför och 2/3 bakom" var en sanning som gällde men inser nu attt det beror ju förstås på en rad faktorer.
När jag började leta information stötte jag på denna sida:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
där man enkelt kan göra egan beräkningar.
Resultateten stämde inte riktigt med de värden som Lennar angav. Inte för att de spelar så stor roll men det vore kul att veta varför det är en differens?
Mvh
Anders
divander
Aktiv medlem
Visst får man en del fördelar genom att använda en kompaktkamera (längre skärpedjup då den har en mindre sensor och därför en kortare brännvidd på objektivet och inget damm) men nu har du en systemkamera och ett objektiv och då kanske det är bättre att använda det. Du kommer förmodligen klara dig utmärkt med den utrustning du har. Du får även mindre brus (vilket du önskade) med en systemkamera.
Något liknande som det 17-40 du lånade kommer förmodligen fungera utmärkt.
Hur nära du ska gå beror lite på vilken typ av bilder du är ute efter. Vid kortare fotograferingsavstånd kommer skillnaderna mellan framkant och bakkant på motivet att förstärkas. Kan vara bra om man vill ha lite mer "tryck" i bilden och framhäva det som är längst fram (då det kommer upplevas som större). Med ett längre fotograferingsavstånd kommer motivet att upplevas som aningen ihoptryckt och kompakt. Bra ibland, ibland inte. Förmodligen kommer du hitta ett läge någonstans mitt emellan som passar bäst. Tänk på att ett kortare avstånd kräver en större bakgrund.
När du har valt fotograferingsavstånd ska du välja hur högt kameran ska vara. Lägre höjd kanframhäva produkten då den kommer att se lite större ut, medan en högre höjd "trycker ned den" men visar kanske desto mer.
Efter avstånd och höjd ska du välja objektivets brännvidd. Som jag tidigare nämnde så kommer den inte påverka perspektivet utan det gjorde valet av fotograferingsavstånd. Välj en brännvidd som tar med det du vill ha med. Förmodligen kommer du hamna någonstans mellan 24 och 70 m.m.
Skaffa sedan ett hyfsat stativ och gärna även en trådutlösare.
Testa olika bländare och se vad du behöver för att få hela motivet skarpt (det verkade som du önskade det).
Ställ in lägsta möjliga ISO för att minimera bruset. Sen är ställer du bara in den tid som behövs för rätt exponering.
Vitbalansera manuellt med hjälp av ett vitt papper och fotografera i JPEG så kommer du spara en hel del tid med efterarbetet. RAW-format är, enligt mig, i det här sammanhanget mer eller mindre onödigt.
Glöm inte att ställa in lampor, reflektorer, "antirefelktorer", m.m. på bästa sätt.
Jag har regelbundet kurser i just den här typen av produktfotografering och har märkt att det är många onödiga fallgropar som man lätt fastnar i. Det behöver däremot inte vara speciellt komplicerat.
Något liknande som det 17-40 du lånade kommer förmodligen fungera utmärkt.
Hur nära du ska gå beror lite på vilken typ av bilder du är ute efter. Vid kortare fotograferingsavstånd kommer skillnaderna mellan framkant och bakkant på motivet att förstärkas. Kan vara bra om man vill ha lite mer "tryck" i bilden och framhäva det som är längst fram (då det kommer upplevas som större). Med ett längre fotograferingsavstånd kommer motivet att upplevas som aningen ihoptryckt och kompakt. Bra ibland, ibland inte. Förmodligen kommer du hitta ett läge någonstans mitt emellan som passar bäst. Tänk på att ett kortare avstånd kräver en större bakgrund.
När du har valt fotograferingsavstånd ska du välja hur högt kameran ska vara. Lägre höjd kanframhäva produkten då den kommer att se lite större ut, medan en högre höjd "trycker ned den" men visar kanske desto mer.
Efter avstånd och höjd ska du välja objektivets brännvidd. Som jag tidigare nämnde så kommer den inte påverka perspektivet utan det gjorde valet av fotograferingsavstånd. Välj en brännvidd som tar med det du vill ha med. Förmodligen kommer du hamna någonstans mellan 24 och 70 m.m.
Skaffa sedan ett hyfsat stativ och gärna även en trådutlösare.
Testa olika bländare och se vad du behöver för att få hela motivet skarpt (det verkade som du önskade det).
Ställ in lägsta möjliga ISO för att minimera bruset. Sen är ställer du bara in den tid som behövs för rätt exponering.
Vitbalansera manuellt med hjälp av ett vitt papper och fotografera i JPEG så kommer du spara en hel del tid med efterarbetet. RAW-format är, enligt mig, i det här sammanhanget mer eller mindre onödigt.
Glöm inte att ställa in lampor, reflektorer, "antirefelktorer", m.m. på bästa sätt.
Jag har regelbundet kurser i just den här typen av produktfotografering och har märkt att det är många onödiga fallgropar som man lätt fastnar i. Det behöver däremot inte vara speciellt komplicerat.
tannler
Aktiv medlem
DOF-kalkylatorer tar alla hänsyn till CoC ( Circle of Confusion ) och ger egentligen tre olika värden beroende på val av DOF:Anders Jonsson skrev:
Jag blev lite intresserad av Lennarts inlägg ovan där han redogjorde för hur stort skärpedjupet blev för olika kombinationer av brännvidd och bländare.
Jag har ju koll på att bländaren påverkar skärpedjupet men exakt hur det hänger ihop har jag aldrig funderat så mycket på. Tidigare har jag gått omrking i villfarelsen att "1/3 framför och 2/3 bakom" var en sanning som gällde men inser nu attt det beror ju förstås på en rad faktorer.
När jag började leta information stötte jag på denna sida:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
där man enkelt kan göra egan beräkningar.
Resultateten stämde inte riktigt med de värden som Lennar angav. Inte för att de spelar så stor roll men det vore kul att veta varför det är en differens?
Mvh
Anders
• garanterat skarpt inom området - CoC = 0,012 mm
• garanterat oskarpt utanför området - CoC = 0,024 mm
• hyfsad "vardagskompromiss" - CoC = 0,017 mm
Väl medveten om den samlade kompetensen på fs.se, valde jag att i stället redovisa Canons siffror för en given konstruktion, inte de generella DOF-siffror som kommer från DOF-Calc. Vad skillnaden i praktiken beror på, överlåter jag åt någon med specialkompetens att svara på.
Jag tog värdena härifrån
tannler
Aktiv medlem
Det tycks vara så att DOFmaster använder CoC 0,023 mm som default value på CoC.
När jag gjorde följande inställning:
• Canon EOS 1D
• 35 mm
• f/22
• 100 cm
blev de genererade värdena identiska med de jag fick när jag bytte från angiven kamera till CoC = 0,023 mm.
Canons siffror lyckas jag inte reproducera, men kommer i hysad närhet av dem med CoC =0,030 mm.
När jag gjorde följande inställning:
• Canon EOS 1D
• 35 mm
• f/22
• 100 cm
blev de genererade värdena identiska med de jag fick när jag bytte från angiven kamera till CoC = 0,023 mm.
Canons siffror lyckas jag inte reproducera, men kommer i hysad närhet av dem med CoC =0,030 mm.
johnnynu
Aktiv medlem
Ska snart göra lite produktfotojobb.
Behöver lite tips om belysning/blixtar.
Kommer att använda min Nikon D200.
Tror ni 18-55mm (kitobjektiv till D40) duger?
Har även ett Nikon 50mm 1.8D.
Kör nog med mitt gamla velbon stativ och funderar på att införskaffa en SB-800 blixt samt 2st starka halogenlampor + ett produkttält för runt 1500-2000kr.
Ev studioblixtar istället för lamporna men då kanske det blir dyrt!
Behöver lite tips om belysning/blixtar.
Kommer att använda min Nikon D200.
Tror ni 18-55mm (kitobjektiv till D40) duger?
Har även ett Nikon 50mm 1.8D.
Kör nog med mitt gamla velbon stativ och funderar på att införskaffa en SB-800 blixt samt 2st starka halogenlampor + ett produkttält för runt 1500-2000kr.
Ev studioblixtar istället för lamporna men då kanske det blir dyrt!
johnnynu
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Hur stort vill kunden ha bilderna utskrivna?
De ska vara för web och så att man kan skriva ut de på A4 men bilderna kommer fortfarande inte ta mer plats än en halv A4.
johnnynu
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Då räcker 18-55.
Blir det tillräckligt skarpt med en kitglugg då?
johnnynu
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Ja, jag har dragit ut a4r och och inget fel på deras kvalite.
Har du något exempel som du kan visa?
johnnynu
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Har ingen lust att åka 20 mil ikväll.
Ok men du har ingen som du kan posta här i forumet så man ser hur det blir på webben (det jag menade)?
RG
Avslutat medlemskap
http://www.fotosidan.se/gallery/lis...55+nikon&location=&sort=ptime+desc&maxrows=50johnnynu skrev:
Ok men du har ingen som du kan posta här i forumet så man ser hur det blir på webben (det jag menade)?