Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektmarkering i nya photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Ufologen

Aktiv medlem
Hej
De nya AI funktionerna är ju riktigt bra men går det att utöka området som markeras manuellt, i de fall när tekniken inte lyckas fullt ut? Det är ju ett mycket snabbare sätt att markera men också otroligt frustrerande om den bestämmer sig för att ett litet område i markeringen inte ska vara med.
tacksam för svar om någon vet
/Peter

Det går att både lägga till och ta bort manuellt. Se bifogad skärmdump. Välj add eller subtract och välj pensel.

Bilagor

• Skärmavbild 2022-12-30 kl. 21.56.21.png
    Skärmavbild 2022-12-30 kl. 21.56.21.png
    4 MB · Visningar: 93
Det går att både lägga till och ta bort manuellt. Se bifogad skärmdump. Välj add eller subtract och välj pensel.
Tack men fattar inte riktigt hur du får upp den menyn som du har i skärmdumpen. Däremot kan jag få ett plus om jag håller ner optiontangenten och ett minus om jag håller ner piltangenten. Fast försöker jag då klicka på den del som inte är markerad händer ingenting.

Tack men fattar inte riktigt hur du får upp den menyn som du har i skärmdumpen. Däremot kan jag få ett plus om jag håller ner optiontangenten och ett minus om jag håller ner piltangenten. Fast försöker jag då klicka på den del som inte är markerad händer ingenting.

När jag har skapat en mask får jag direkt upp dessa knappar:

Skärmavbild 2023-01-10 kl. 09.50.02.png

När jag har skapat en mask får jag direkt upp dessa knappar:

Visa bilaga 168087
tack för svar.
Den får inte jag upp när jag väljer objektmarkering. Däremot upptäckte jag nu finns lägg till och subtrahera markering högst upp till vänster i raden under menyraden. Tycker iof inte det verkar fungera som jag vill där heller men menar vi samma sak. Jag menar när jag väljer objektmarkering med nya AI tekniken eller menar du att det hänger ihop med att gå in i maskera och markera menyn?

Är det denna funktion du är ute efter för att förfina markeringen?
Visa bilaga 168092
Som leder dig hit där du kan justera markering:
Visa bilaga 168093
Tack för svar. Vet inte riktigt vad jag menar men menar när jag väljer Objektmarkering. Oftast väljer det ju rätt objekt med AI automatiskt men det är när den kanske markerar ut en bit som ska vara med i objektet eller inte tar riktigt hela objektet som jag vill markera. Vet inte om markera och maskera hör ihop med det riktigt

Tack för svar. Vet inte riktigt vad jag menar men menar när jag väljer Objektmarkering. Oftast väljer det ju rätt objekt med AI automatiskt men det är när den kanske markerar ut en bit som ska vara med i objektet eller inte tar riktigt hela objektet som jag vill markera. Vet inte om markera och maskera hör ihop med det riktigt
Nä det är ju inte förfina kanter jag vill göra utan utöka själva det markerade området på ett föremål när AI tekniken (objektmarkering) inte fattar vad den ska markera

Pratar ni förbi varandra (den ene om Camera Raw och den andra om Photoshop)?
Nä det tror jag inte jag pratar om att markera ett objekt med verktyget som heter objektmarkering och försöka utöka den markeringen när den inte stämmer. Han pratar nog om verktyget markera och maskera där man kan förfina kanter å så i ett föremål för att det ska smälta in mer i en ny bild man skapar, tror jag

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar