Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivval?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Nej.. inte ens i närheten..faktiskt.. Jag avbeställde Sigmat när jag såg en test mellan de två.

Jag är helt övertygad om att Canons 17-40L f/4 är ett klart bättre objektiv än Sigma 12-24mm EX HSM, men det spelar ju lixom ingen roll då den inte har tillräckligt mycket vidvinkel.
 
Jag vet!! Men det var två objektiv jag funderade på och jag ville tala om hur jag resonerade..så där apropå lixom :)
 
Senast ändrad:
ohls skrev:
var såg du det testet?

Jadu.. det var testbilder tagna inne i en fotoaffär, på en hyllvägg. Sigman såg inte alls bra ut i kanterna på full öppning.. Det finns säkert sample variations.. Men jag valde ändå Canon pga att jag vet vad L presterar, samt att det inte skriker som en stucken gris när autofokusen arbetar.

Kim: Jo, förhoppningsvis är det bra optiskt och det är ett intressant brännviddsområde. Väntar med spänning på testbilder...Hade det funnits när jag valde så hade detta nog ändå haft plats i mitt urval..trots att jag inte riktigt gillar bländaren ;)
 
Jag ska lägga upp ett gäng testbilder så fort det bara går!
..angående bländaren så kan man iaf glädja sig åt att objektivet är ganska smidigt för en sån extrem vidvinkel..615g, 10cm lång med internzoom/fokus.
 
sagan skrev:
615g, 10cm lång med internzoom/fokus.

Personligen tycker jag att det skulle kännas som en "tegelsten" på kameran.
Fasta objektiv är ju lättare att jobba med.
Det är ju bättre att ha en 28:a på kameran och en 20:a i fickan (eller tvärtom) istället för att ha den dubbla tyngden på kameran HELA tiden.
Och så är en fast glugg optisk bättre.
Själv äger jag tyvärr en Nikkor 2.8/35-70 som gör "ekipaget" framtungt, och det objektivet väger också kring 650 g.
Det blir mycket bättre och smidigare med mitt fasta 24:a och 50:an.
 
Senast ändrad:
Wolfgang skrev:
Personligen tycker jag att det skulle kännas som en "tegelsten" på kameran.
Fasta objektiv är ju lättare att jobba med.

Jasså? Sigma 14mm längd 9.1 cm vikt 630g...jag gillar för övrigt inte alls att jobba med fasta objektiv, man kan varken välja perspektiv eller utsnitt som man vill...det blir antingen eller...eller någon kompremis därimellan.

Wolfgang skrev:

Själv äger jag tyvärr en Nikkor 2.8/35-70 som gör "ekipaget" framtungt, och det objektivet väger också kring 650 g.
Jag har vertikalgrepp, så det blir inte framtungt.
Wolfgang skrev:

Det blir mycket bättre och smidigare med mitt fasta 24:a och 50:an.
Det är lixom inte relevant att jämföra en 12-24mm med en 24 och 50...helt fel brännvidder!
 
Senast ändrad:
sagan skrev:
Jasså? Sigma 14mm längd 9.1 cm vikt 630g...jag gillar för övrigt inte alls att jobba med fasta objektiv, man kan varken välja perspektiv eller utsnitt som man vill...det blir antingen eller...eller någon kompremis därimellan.
Jag har vertikalgrepp, så det blir inte framtungt.
Det är lixom inte relevant att jämföra en 12-24mm med en 24 och 50...helt fel brännvidder!

Trots vertikalgrepp blir ekipaget tungt.
24/50 var bara ett exempel. Det finns ju fasta brännvidder kring 12 och 24, och det är ju inte alls säkert att hon behöver ha så extrema brännvidder. Det vet vi ju inte.
En zoom fungerar ju bra, när man måste jobba snabbt. Men frågeställaren vill ju fotografera stående bilar och då har hon ju gott om tid att söka perspektiv med hjälp av fötterna och för att skifta från ett objketiv till ett annat.
En ljusstark zoom kostar mycket pengar, och de som är billigare är så mörka i svag belysning och har en del optiska fel.
Jag ville bara ge ett alternativ, eftersom alla verkar så låsta att det skall vara en zoom.
 
Wolfgang skrev:
Trots vertikalgrepp blir ekipaget tungt.
Det blir t.o.m tyngre ;-) men balansen och stabiliteten blir fin!
Wolfgang skrev:

24/50 var bara ett exempel. Det finns ju fasta brännvidder kring 12 och 24
Det finns 14mm vad jag hittat..dyra, och lika stora/tunga som zoomen men givetvis ljusstarkare.
Wolfgang skrev:

En zoom fungerar ju bra, när man måste jobba snabbt. Men frågeställaren vill ju fotografera stående bilar och då har hon ju gott om tid att söka perspektiv med hjälp av fötterna
Söka perspektiv måste man ju alltid göra med hjälp av fötterna! eftersom perspektivet avgörs av positionen/avståndet (och inte av brännvidden) med en zoom kan du välja både utsnitt och perspektiv vilket du inte kan göra med ett fast objektiv.
Wolfgang skrev:

En ljusstark zoom kostar mycket pengar,
Det finns inte ens något ljusstarkt zoomobjektiv med de brännvidderna, Sigma 12-24 EX HSM f/4,5-5,6 är det som finns till en 10D.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.