Annons

Objektivval olympus e-300. Bilfoto/action

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !
Jag tänkte köpa ett nytt objektiv till min E-300.
Nu vill jag bara ha tips och synpunkter vad NI skulle köpt i min situation. Maxgränsen på pris, 15K ungefär.

Vad hade ni köpt för objektiv till stillastående bilfotografering OCH bilfoto action.

I dagsläget har jag:
Olympus Zuiko Digital 40-150/3,5-4,5
Olympus Zuiko Digital 14-45/3,5-5,6

Kom med synpunkter är ni snälla.
Jag är väldigt förtjust i vidvinkel.
 
Senast ändrad:
Tre vidvinklar att välja bland till Four Thirds System

Ja, vad finns det att välja på i vidvinkel-väg till 4/3-systemet?
I stigande pris är det ett fisköga, en mycket bra standard vidvinkelzoom, samt en raktecknande extrem vidvinkelzoom. Den extrema kostar lika mycket som de två förstnämnda tillsammans.

Olympus Studio ver 1.50 har en ny funktion "Fisheye Correction", så allt sammantaget rekommenderar jag det billigaste objektiv-alternativet ZD8mm/F3.5 Fisheye tillsammans med just Olympus Studio. Det torde ge nya kreativa möjligheter, som inte är så vanliga att se bland dagens digitala SLR. Är du mer konventionell i dina preferenser, så rekommenderar jag den kompakta ZD11-22mm/F2.8-3.5. Är du kompromisslös beträffande vidvinkel och har råd med en raktecknande dito, ja då blir valet enkelt, ZD7-14mm/F4 ED.

P.S: Borde inte denna tråd ligga i parallell-forumet för fabrikates digitala prylar?
 
Vad menar du med kompromisslös beträffande vidvinkel ?

Fisheye är för tillfället inget av intresse. Inte för att jag förstår vad "olympus studio" är för något.
Dock har jag kollat en del på ZD 7-14/4 ED.
Vad skulle du säga om detta objektiv ?

De 2 du nämnde sist är de mest intressanta, och ultravidvinkeln mest intressant. Hur är det i övrigt som objektiv förutom vidvinkeln ?

Tack för din tid.
 
This is the widest Digital lens on the market

Kompromisslös, eftersom zoomen ger en bildvinkel på upp till 114°, med extrem närgräns och tillika skärpedjup. Fast bländare genom hela zoom-området. Det finns inte så många liknande, om överhuvudtaget någon motsvarighet alls, från övriga tillverkare. Jag har själv provfotat med denna på en fotomässa i en Olympus monter, och trots att jag redan har en ZD11-22mm, så är skillnaden i bildvinkel och perspektiv stor i jämförelse. Erfarenheten gav stort habegär, lens lust.

Studio ver 1.50 är en RAW-konverterare och ett fotoredigeringsprogram från Olympus, med vilket du kan göra "de-Fish", dvs räta upp perspektivet och minska den typiska distortionen från ett fisheye.

ZD ED 7-14mm/F4 har en stor oskyddad och sfärisk frontlins, som kräver viss aktsamhet. Allt glas är också tungt, samt genom att zoomen är relativt unik, så är priset därefter.

Existensen av den prismässigt överkomliga ZD 11-22mm/F2.8-3.5 var en av anledningarna att jag köpte min E-300 för drygt ett år sedan. Jag hade en OM Zuiko 21mm/F3.5 till min OM-4, och ville inte vara utan en mycket bra vidvinkel i mitt digitala fotande. Att det dessutom är en mycket bra zoom med 2x omfång i det mest använda vidvinkelområdet var ett stort plus.

Ref:
 
Jag tror jag kör på 7-14/4.
Tack för era tips.

Om någon annan har nått att tillägga va vänlig gör det. Jag kan behöva alla tips jag kan få.

Tack
 
World's widest digital zoom lens

Det finns en website jag inte kollat på tidigare, som heter Camera Labs. De testar bl.a. kameror och objektiv och publicerar det på webben. De har bl.a. testat det objektiv som diskuteras i denna tråd, nämligen Zuiko Digital ED 7-14mm 1:4-0, och det enda negativa att säga om denna, är att den kostar en rejäl slant. Men ruggigt bra, samt vädertätad.
 
Jag kan efter några månaders användning av 7-14 ZD säga att det är verkligen proffsklass. Kan rekomendera alla med olym pus att köpa ett sådant. Som sagt enda "nackdelen" är att det är dyrt, ca 15.000:-. Värt varenda slant.

Bifogar en bild. Dock en del efterbehandling.

Jag kan som vanligt inte varken länka eller ladda upp, fattar inte varför.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.