Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivval macro - hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

safa

Ny medlem
Hej,

Jag behöver ny objektiv till min Canon EOD350d där jag kommer fota produktbilder såsom smycken, pärlor mm till webben. Budget upp till 4000kr.

Cyberphoto rekommenderade mig en Sigma EX 50/2,8 DG Macro eller lite dyrare Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di

Kan ni hjälpa mig att välja rätt obejktiv som ger "mest för pengarna".

Tack för all hjälp!
 
Varför då inte canons 60mm macro 2,8 har det själv ligger väl någonstans runt 4-4.500 kr.
Jag är väldigt nöjd med mitt och vad jag har läst har det fått bra kritik. En annan sak är att om du skickar kvitto till canon innan den siste dec. tror jag det är, får du 450 kr tillbaka. Gå in på canons hemsida och kolla.
Hälsningar Lasse
 
De flesta makroobjektiv är mycket bra vad gäller optisk kvalitet. I stora drag handlar det om vad man kan tänka sig att betala och hur stort arbetsavstånd man vill ha/behöver.
Jag har Tamrons 90mm makro och den är mycket bra.

En fördel mot canons 60mm är ju att både nämnda sigma och tamron tecknar ut en full 36x24mm bildruta och de kan alltså användas på analoga hus, om man vill det, samt på eventuella framtida fullstora sensorer. Kanske ingen stor grej, men det kan vara värt att nämna iaf. :)
 
tamrons 90mm objektiv är väldigt skarpt och ger dig ett lite längre arbetsavstånd än en 60mm. kan också vara värt att kolla en 180mm.
 
Canons 60 mm macro är ett rätt trevligt och allround objektiv som även funkar bra till porträtt t ex. Men vill du fota t ex insekter så är längre brännvidd bättre t ex 100, 150 eller t o m 180 mm (lite väl långt att använda inomhus kanske?).


Jag har 60mm macrot o det är väldigt trevligt. Litet o smidigt men bra byggkvalitet. Som gjutet på en 350D faktiskt.
 
Prismässigt och bildkvalitétsmässigt är det nog inte mycket som slår Tamron 90/2,8.
Jag använder den till allt (och självklart macro), objektivet ger fantastiska resultat.
Jag har en 350D
 
Tack för alla svar

Tack för alla svar.

Nu har jag beställt en Tamron från scandinavian photo (första gången jag handlar där). Passade även på att beställa ett batterigrepp till min 350D och en Ipod Nano
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.