Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivval D700

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var ju av den anlednigen jag köpte Sigma Art 20 mm som jag vet funkar jättebra för den typen av foto. Men läs mitt första inlägg i tråden så framgår varför jag inte kan ha det till min D700.

Provade du fler än ett exemplar av Sigmat? Det är tyvärr inte ovanligt att det finns skiftande kvalitet. Varför inte testa hos flera handlare för att få lite olika serienummer?

Har själv ett 20/2.8D som jag tycker är skarpt i mitten, men måste bländas av ganska mycket för att bli acceptabel i kanterna. Med tanke på att de brukar ligga kring 2500 sek begagnade tycker jag att det är lite svårt att rekommendera före ett nyare.
 
Nikon AF 20 mm f/2,8 D är ingen höjdare med dagens mått mätt, kantskärpan är påtagligt mjuk vid stora bländare och blir inte särskilt hög när man bländar ned heller.
Nya AF-S 20 mm f/1,8 presterar något bättre men inte heller fullständigt övertygande om man är kräsen och fotograferar landskap.
Jag skulle välja ett Nikon AF-S 16-35 mm f/4 G ED VR, som är skarpare än många fasta objektiv och dessutom bjuder på bildstabilisering. Nypriset ligger på omkring 11 500 kronor men de kan hittas begagnade för omkring 6000. Det är väldigt prisvärt.
Kolla test på Objektivtest.se:
http://www.objektivtest.se/tester/nikon-af-s-16-35-mm-f4-g-ed-vr-test/
 
Du kan ju testa ditt Tokina 11-16. Sätt den på 16mm så skall den fylla formatet. Först måste du stänga av i kameran att den automatiskt skall gå över till DX-läget med DX-objektiv. /Frode

Ja, det tänker jag göra redan i kväll, Verkar som att det ska bli klart fint väder. Har testat det på D700:an tidigare, men förstod mig inte på att ändra i menyn då.

Det kanske visar sig att jag kan vara nöjd med det och jag sparar mina tusenlappar. Vill ju bara ha hyggligt bra förutsättningar att fota tjusiga norrsken och nätter. I slutändan handlar det ju ändå om hur man sköter "sköter spakarna bakom ratten".
 
Nikon AF 20 mm f/2,8 D är ingen höjdare med dagens mått mätt, kantskärpan är påtagligt mjuk vid stora bländare och blir inte särskilt hög när man bländar ned heller.
Nya AF-S 20 mm f/1,8 presterar något bättre men inte heller fullständigt övertygande om man är kräsen och fotograferar landskap.
Jag skulle välja ett Nikon AF-S 16-35 mm f/4 G ED VR, som är skarpare än många fasta objektiv och dessutom bjuder på bildstabilisering. Nypriset ligger på omkring 11 500 kronor men de kan hittas begagnade för omkring 6000. Det är väldigt prisvärt.
Kolla test på Objektivtest.se:
http://www.objektivtest.se/tester/nikon-af-s-16-35-mm-f4-g-ed-vr-test/

ja, det verkar vara ett kanonobjektiv, men är inte speciellt ljuskänsligt. Lämpar sig nog bäst för dagfotografering
 
Om du kan tänka dig manuell focus så vore Irix 15/11 ett tänkbart alternativ!

Du fick inte testa ett annat ex av Sigma 20art då ditt inte gav focus?? 20 art har ju gott rykte i övrigt...

mvh jens
 
Ja, det tänker jag göra redan i kväll, Verkar som att det ska bli klart fint väder. Har testat det på D700:an tidigare, men förstod mig inte på att ändra i menyn då.

Det kanske visar sig att jag kan vara nöjd med det och jag sparar mina tusenlappar. Vill ju bara ha hyggligt bra förutsättningar att fota tjusiga norrsken och nätter. I slutändan handlar det ju ändå om hur man sköter "sköter spakarna bakom ratten".

På sidan 58 i manualen står det: Det här hittar du fotograferingsmenyn. Den skall stå på av/off

/Frode


Automatisk DX-beskärning
Välj om du vill välja en DX-beskärning automatiskt när ett DX-
objektiv är monterat.
Alternativ
Beskrivning

(standard)
DX-beskärning väljs automatiskt när ett DX-objektiv är
monterat.
Av
Den beskärning som har valts för
Välj bildområde
används.
 
ja, det verkar vara ett kanonobjektiv, men är inte speciellt ljuskänsligt. Lämpar sig nog bäst för dagfotografering

Det skiljer bara ett bländarsteg mot ett f/2,8 objektiv och med 16-35/4 G ED VR får du bildstabilisering som ger möjlighet till frihandsfotografering vid åtminstone två men upp till tre steg längre slutartid än man normalt kan handhålla.
Så att det skulle fungera sämre för dagsljusfotografering än exempelvis Nikon 20/2,8 stämmer ju verkligen inte. Snarare är det bättre.
 
På sidan 58 i manualen står det: Det här hittar du fotograferingsmenyn. Den skall stå på av/off

/Frode


Automatisk DX-beskärning
Välj om du vill välja en DX-beskärning automatiskt när ett DX-
objektiv är monterat.
Alternativ
Beskrivning

(standard)
DX-beskärning väljs automatiskt när ett DX-objektiv är
monterat.
Av
Den beskärning som har valts för
Välj bildområde
används.

Tack så jättemycket, satt och snurrade runt i menyerna en stund innan jag letade upp D700-manualen på nätet, som ju är på engelska. Och insåg att jag behöver sätta mig i lugn och ro och leta i den.
Så tack, nu hittade jag ju funktionen på en gång.
Men en fråga; det innebär alltså att jag för varje gång som jag använder Tokinan manuellt måste ändra det här? För mina övriga objektiv funkar ju som de är med FX. Eller känner kameran av vilket objektiv som sitter på?

Jag blev så himla glad när jag hittade en bra D700, har haft en sådan till låns en period förut och det var en underbar kamera att fota med. Och nu äntligen är jag ägare till en fullformat. Och eftersom jag gillar att vara ute på kvällar och nätter och fota norrsken och sånt. Så tänkte jag att jag inte har något bra objektiv för ff-kamera för just den typen av foto. Men nu ikväll var jag ut vid Östaholm och Färnebofjärden och testade Tokinan. Och den kanske är fullt okej att ha även till D700:an.
Nu var det väl inte så där jättestjärnklart med de dis som ligger, och med de starka månskenet som lyser upp som om det vore dag. Men nog gör Tokinan rätt för sig, och vidvinkligt så det räcker.
 

Bilagor

  • 07012017-DSF_4194_DxOA.jpg
    07012017-DSF_4194_DxOA.jpg
    33.2 KB · Visningar: 54
Kul att det funkar och att du verkar nöjd. Det är ett fint objektiv du har. När det är ljust kan du testa hur mycket mot vidvinkelsidan du kan zooma innan den börjar vinjettera för mycket. Men teoretiskt skall det funka fint just på 16mm och då har du ju ett extremt vidvinkligt objektiv för FX. När du väl har ställt in kameran på det här sättet kommer den inte att gå till DX-läget vilket objektiv du ån använder förrän du ändrar tillbaka i menyn. Lyckat till och ha kul :) /Frode
 
Jag förtydligar en aning. Kameran känner av om du sätter på ett DX-objektiv men nu när du har ändrat inställningen kommer den inte att bry sig om det. Har du flera DX-objektiv är det bara att testa, kan till och med vara litet kul med kraftig vinjettering eller en svart ring runt motivet :) Finns ju egentligen heller ingen anledning att ändra tillbaka eftersom det blir precis samma effekt om du beskär bilden i datorn som att du beskär den direkt i kameran med DX-inställningen. /Frode
 
Tack så jättemycket, satt och snurrade runt i menyerna en stund innan jag letade upp D700-manualen på nätet, som ju är på engelska. Och insåg att jag behöver sätta mig i lugn och ro och leta i den.
Så tack, nu hittade jag ju funktionen på en gång.
Men en fråga; det innebär alltså att jag för varje gång som jag använder Tokinan manuellt måste ändra det här? För mina övriga objektiv funkar ju som de är med FX. Eller känner kameran av vilket objektiv som sitter på?

Jag blev så himla glad när jag hittade en bra D700, har haft en sådan till låns en period förut och det var en underbar kamera att fota med. Och nu äntligen är jag ägare till en fullformat. Och eftersom jag gillar att vara ute på kvällar och nätter och fota norrsken och sånt. Så tänkte jag att jag inte har något bra objektiv för ff-kamera för just den typen av foto. Men nu ikväll var jag ut vid Östaholm och Färnebofjärden och testade Tokinan. Och den kanske är fullt okej att ha även till D700:an.
Nu var det väl inte så där jättestjärnklart med de dis som ligger, och med de starka månskenet som lyser upp som om det vore dag. Men nog gör Tokinan rätt för sig, och vidvinkligt så det räcker.

Jag hade Tokinan till en D300. När jag avvecklade den stod jag utan vidvinkel till min D3s & 800E. Jag gav den en chans då folk verkar tycka att den presterar ok på 16 även på större sensorer. Kan säga att den gjorde sig lika bra som ett DX-objektiv framför en FX-sensor bör - inte ens mediokert. Kantoskärpan satt så långt in i bildytan så det var bara att glömma. Skaffade ett ais 24 innan jag bestämde mig vart jag skulle satsa. Denna funkade helt ok utan att vara magisk på nåt sätt så klart. Hade nästan bestämt mig för 14-24 men tvekade på prislappen. Så det fick bli Tamrons 15-30 istället. Med några tusingar, 6-7 stycken, kvar i plånboken, fick jag offra 1 mm (minst), byggkvalitet, fokusspeed. Men troligtvis minst lika fin bildkvalitet & bildstabilisering på köpet.
 
Kan bara instämma i Christians rekommendation av 16-35/4. Ett grymt trevligt objektiv som bör finnas i alla Nikon FX-ägares hylla.

Min absolut främsta favorit på mina Nikon-hus. Helt perfekt för landskapsfoto.
 
På sidan 58 i manualen står det: Det här hittar du fotograferingsmenyn. Den skall stå på av/off

/Frode


Automatisk DX-beskärning
Välj om du vill välja en DX-beskärning automatiskt när ett DX-
objektiv är monterat.
Alternativ
Beskrivning

(standard)
DX-beskärning väljs automatiskt när ett DX-objektiv är
monterat.
Av
Den beskärning som har valts för
Välj bildområde
används.

Jag blir inte riktigt klok på det här, så jag måste få fråga lite igen så mitt arma huvud blir lite klokare - kanske.

DX-beskärning ska som standard stå på On, jag kan använda alla mina övriga objektiv på det värdet.
Men jag kan inte förstå varför jag ska ställa om till Off, när jag använder Tokinaobjektivet?
Det blir ju bara sämre? Är det inte bättre att jag alltid har det på On, oavsett om jag använder mina FF-objektiv eller mitt DX-objektiv? Så slipper jag fundera? Eller är det något som jag inte begripit?

Tog bilder på olika sätt rakt ut i trädgården för att testa lite, och jag förstår inte vitsen med att ställa av till Off?
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2017-01-14 kl. 10.44.36.jpg
    Skärmavbild 2017-01-14 kl. 10.44.36.jpg
    78.5 KB · Visningar: 59
När du låter kameran beskära till DX så får du inte särskilt många pixlar kvar, bara strax över 5 MP. På de brännvidder där det går (inte blir grotesk vinjettering eller värre) är det därför bättre att köra i FX-läge. Och du kan alltid beskära bort det svarta i efterhand om du kört i FX-läge. Det är precis samma sak som kameran gör, fast den gör det alltid till precis DX medan du själv kan beskära bort precis så mycket som behövs.
 
När du låter kameran beskära till DX så får du inte särskilt många pixlar kvar, bara strax över 5 MP. På de brännvidder där det går (inte blir grotesk vinjettering eller värre) är det därför bättre att köra i FX-läge. Och du kan alltid beskära bort det svarta i efterhand om du kört i FX-läge. Det är precis samma sak som kameran gör, fast den gör det alltid till precis DX medan du själv kan beskära bort precis så mycket som behövs.

Tack för svar!
Det innebär alltså att istället för att kameran ska beskära så gör jag det och att jag då får en bild med högre kvalitet, dvs tätare med pixlar?
Det handlar i slutändan om vilken kvalitet jag vill ha på bilderna?
 
Njae, det blir precis lika många pixlar kvar oavsett om kameran eller du beskär under förutsättning att beskärningnarna görs med samma utsnitt förstås.

Poängen med att beskära själv är att du ibland kan välja att göra beskära till ett större utsnitt än vad kameran gör. Kameran beskär alltid till DX-utsnitt när den är ställd på DX, men eftersom en del DX-objektiv lyser ut en större bildcirkel än vad som behövs för DX så finns det mer att ta av, vilket du alltså kan göra när du beskär manuellt i efterhand.

Vidvinkelzoomobjektiv brukar lysa ut bättre vid den längsta brännvidden än vid den kortare, vilket gör att ditt 11-16mm-objektiv för DX kan användas på FX vid 16mm utan att man behöver skära bort speciellt mycket av kanter och hörn.
 
Ztenlund har gett dig svaret. Om du ställer läget på Off och sedan ställer objektivet på 16mm så borde det teoretiskt inte vara någon vinjettering, då får du samma bildvinkel som om du kör 11mm på en DX-kamera. Du kan prova att zooma mot vidvinkelläget och se hur långt du kan gå innan det börjar bli ohållbart. Som sagt får du större valmöjlighet om du beskär i datorn. Jag tycker absolut du skall prova ut det objektivet du har ordentligt innan du köper något annat, det du har får mycket goda omdömen. Jag har själv haft ett Tokina 12-24 som var ett mycket bra objektiv och detta skall vara bättre. /Frode
 
Ztenlund har gett dig svaret. Om du ställer läget på Off och sedan ställer objektivet på 16mm så borde det teoretiskt inte vara någon vinjettering, då får du samma bildvinkel som om du kör 11mm på en DX-kamera. Du kan prova att zooma mot vidvinkelläget och se hur långt du kan gå innan det börjar bli ohållbart. Som sagt får du större valmöjlighet om du beskär i datorn. Jag tycker absolut du skall prova ut det objektivet du har ordentligt innan du köper något annat, det du har får mycket goda omdömen. Jag har själv haft ett Tokina 12-24 som var ett mycket bra objektiv och detta skall vara bättre. /Frode

Tack för alla svar!
16 mm och Off-läge ger ju bra vidvinkel.
Och jag har verkligen insett att det vore dumt att satsa på nytt objektiv. Tokinan är verkligen bra. När jag nu inte kan använda Sigma Art 20 mm så tror jag faktiskt att jag byter ner mig om jag skulle köpa något annat vidvinkligt.

Enda haken är att jag hela tiden måste komma ihåg att ställa om kameran, måste banka in det kom-ihåget i mitt huvud på nåt sätt. Tror jag ska sätta en liten textremsa på objektivet som en påminnelse.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar