Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivtips

Produkter
(logga in för att koppla)

D.S.

Aktiv medlem
Vill ha en bra vidvinkel o ett bra (hyfsad, plånboken är ju begränsad) teleobjektiv.Jag har beställt Canon´s nya 10-22 zoom till min 300D.
Vad tycker ni?
mvh Danne

Canon 70-200/4L
Canon 70-200/2.8L
Canon 100-400/4.5-5.6L IS
Sigma 100-300/4EX
Sigma 120-300/2.8EX

Objektiv med f/4 så fungerar det med 1.4x extender och AF, objektiv som har ljusstyrka f/2.8 klarar oxå 2x extender med fungerande AF...obeservera dock att man förlorar massor av skärpa med en 2x extender.

Min personliga favorit är 100-400:an, där fungerar det inte med extender om man vill kunna använda AF dock.

Det trevliga med 300D är ju att en 300mm ger motsvarande 480mm i bildvinkel :D

Jag har en 70-300 men den funkar inte med ext. eftersom det "sticker" ut ett linselement på extendern som tar i objektivet! Därav min fråga.
Vad tycker du om fasta objektiv?
Är det bara Sigma som har bra kvalite på objektiven ?

Det finns konverter som du kan använda till din 70-300:a, soligor pro exempelvis.

Jag gillar inte fasta objektiv, jag tycker de är för begränsande.

Nä, givetvis inte, canon gör minst lika bra (ofta bättre) objektiv.

När jag skrev frågan så tänkte jag på piratobjektiven :). är inte så van vid att utrycka mig i "skrift" !

Aha :D

Vad gäller telezoomobjektiv så tycker jag inte övriga "pirattillverkare" har mycket att komma med, nej.

Tamron har ett fint 180mm macro..men det är väl knappast intressant i sammanhanget.

Får jag passa på och fråga (igen) om Canons 1.4x extender passar till Sigma 100-300/4? Eller bör man inhandla Sigmas extender? Det objektivet ser ju bra ut i tester, tyvärr har det inte IS...

Jag vet inte Niklas, vet dock att både canons 1.4x och 2x extender passar på sigmas 120-300/2.8.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar