Annons

Objektivtester

Produkter
(logga in för att koppla)

Crelle

Aktiv medlem
Tjipp!

Ser man på tex photozone.de och kollar MTF-kurvor och dylikt för att sedan jämföra med FOTO:s tester eller andra sidor brukar det ofta bli väldigt olika resultat...

Klart att det kan skilja sig från samma objektiv med olika serienr men ibland skiljer sig de olika testarna väldigt mycket...

Vilken sida eller tidning har de mest tillförlitliga testerna...

Kram

FOTO har väldigt tillförlitliga tester, då de skickar iväg objektiven och får dem uppmätta i en maskin. Men samtidigt får man inte glömma att det finns "sample variations" Sigma, t.ex. har ganska hög sådan faktor på en del objektiv. Men det förekommer även med orginalobjektiven även om skillnaden är mindre.

MTF

När jag läser dessa diagram på photozone och jmf exv Canon 17-55 2,8; Nikon 17-55 2,8 och tokina 16-50 2,8 Läser MINA ögon att Tokinan är skarpare och jämnare överlag om än väldigt lite jmf med Nikon...

Canon får bäst betyg med motivering citat "The resolution figures are among the very best seen so far for an APS-C standard zoom lens"

Men den optiken når aldrig över 2150 linjer vilket de två andra gör...

Hoppas ni hänger med i min söndagströtta svenska...

Kram

Nu vet jag inte riktigt hur Photozone gör sina mätningar, men jag antar att de fotograferar av dem och då kan kamerans sensor sätta begränsningarna istället. Det är istället enklare att bara säga - du ser inte skillnad mellan någon av dessa tre objektiven. De är sk. "Good-enough". Stirra dig inte blind på MTF-kurvor.

Stirra Blint

Hej Jeppe och tack för svar...

Jag stirrar mig verkligen inte blind utan det är av ren nyfikenhet som jag vill bli mer vis för att förstå detta bättre.

Jag får allt som oftast frågan kring optik och vilken som är bäst... och då läser många dessa två tester som preferenser på vad som är (BRA)...

Själv kör jag ofta med ett chinon f1,9 som enligt mig är BRA då den är sulle få för diagram ;)

Ha det fint

FOTO mäter alltså själva objektivet i en testbänk och som jag har förstått det så är det ingen kamera involverad i den processen. Alltså ger deras mätning en mer exakt bild av hur just det objektivets MTF-kurva ser ut.

TOK

Blev knas i slutet på inlägget ;-)

Skulle vara att jag tycker att Chinon är skön och undrar vad den skulle få för diagram...

Re: MTF

Crelle skrev:
När jag läser dessa diagram på photozone och jmf exv Canon 17-55 2,8; Nikon 17-55 2,8 och tokina 16-50 2,8 Läser MINA ögon att Tokinan är skarpare och jämnare överlag om än väldigt lite jmf med Nikon...

Canon får bäst betyg med motivering citat "The resolution figures are among the very best seen so far for an APS-C standard zoom lens"

Men den optiken når aldrig över 2150 linjer vilket de två andra gör...

Hoppas ni hänger med i min söndagströtta svenska...

Kram

Om man inte bara väljer högsta värdet så stämmer det säkert det dom skriver bra. Canon-gluggen är bra mycket skarpare i hörnen, även om den maximala skärpan i mitten ligger något lägre. Nu är ju dock ef-s17-55/2,8:s högsta värde ändå riktigt bra även om just det är något bättre i centrum på något av dom andra objektiven. Vinjetteringen är dock en svag punkt, men personligen kan jag leva med det då resten är så pass bra som det verkligen är. Hellre fixar jag vid behov i efterhand vinjetteringen än den kromatisk aberrationen. Jag är mycket nöjd med mitt ef-s17-55/2,8.

Jag tycker sammanfattningarna photozone ger säger mer än enstaka siffror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar